Demokratisk kompetanse: Hvilke undervisningsmetoder fungerer best?
Skolen skal utvikle demokratiske verdier og medborgerskap blant barn og unge. Forskning viser at...
Holdningene til skolefravær
Systematisk kunnskapsoversikt som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersoners holdninger...
Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov
Elevers rett til å bli inkludert i den ordinære undervisningen uavhengig av funksjonsnivå er...
Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
Forskere fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger...
Foreldre påvirker elevers matematikkresultater
Matematikk er et av grunnskolens kjernefag, men også et fag mange elever og foreldre synes er...
Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.
Digitale vurderingar i skulen
I seinare tid har ein sett eit skifte frå vurderingar ved bruk av penn og papir til vurderingar ved...
Kreativitet styrkar matematikkprestasjonar
Elevar som tenkjer kreativt, har større sjanse for å lukkast i matematikkfaget. Derfor er det viktig...
Læringseffekten av elevsamarbeid
Korleis gruppene er sett saman gjev ikkje utslag for læringa. Det viktigaste er at gruppa får...
Fører utdanning til høyere intelligens?
Forskning på kognitive ferdigheter indikerer at det er en sammenheng mellom mengde utdanning og...
Læringseffekten av elevsentrert undervising
Tilpassa undervisningsmetodar som tar omsyn til elevane sine individuelle behov, evner og interesser...
Effekten av lesing på skriveferdigheter
Det å være rundt andre som leser har en tydelig positiv virkning på barn og unges skriveferdigheter.
Evnerike elever og elever med stort læringspotensial
Hva kjennetegner gode pedagogiske tiltak for evnerike elever og elever med stort læringspotensial?
Skoleoverganger for barn og unge med autismespekterforstyrrelser
Overgang fra barnehage til skole og mellom skoletrinn kan medføre angst og uro for barn og elever...