Nasjonalt lesesenters "lenke i bio"

Her finner du saker vi har delt på vår Instagram. Følg oss på @nasjonalt_lesesenter!

Published Sist oppdatert

Ph.d.-disputas for Camilla Lausund Fitjar

doktoravhandling på bord

Les avhandlingen her.

Les mer om Camillas forskning her.

Ledige stillinger ved Nasjonalt lesesenter

Nærbilde av hender og bøker

Vi har for tiden to ledige stillinger. Trykk på lenkene for å komme til stillingsutlysningen.

Videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter 2024/2025

Interessert i utvikling av egen praksis og å lære mer inngående om et tema? Søknadsfristene på emner for deg som jobber i PPT eller med utdanning av grunnskolelærere er fortsatt ikke utløpt.

Voksen kvinner studerer

Les mer om våre emner og hvordan du søker her.

Engasjerende undervisning - en podkast til deg som er lærer

Vi fortsetter å snakke om skriving på første trinn! Hva kjennetegner en skriveoppgave som er meningsfull, og som er tilpasset elever på ulike nivå? Hvilke muligheter ligger i skolehverdagen for gode skriveoppgaver? Og hvordan kan du best støtte elevene der de er i sin skriveutvikling? Hør ph.d.-stipendiat Aline Alves-Wold og professor Oddny Judith Solheim i samtale med Elisabeth Rongved.

Tekst: Engasjerende undervisning. Lag meningsfulle skriveoppgaver på småskolen. Du finner podkasten Engasjerende undervisning i podkastspilleren din. Aline Alves-Wold, phd-student og tidligere lærer. Oddny Judith Solheim, professor. To portrettbilder av kvinner.

Du finner podkastepisoden her.

Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?

Fredag 12. april 2024 kl. 09:00-16:00, Radisson Blu Oslo Gardermoen. Velkommen til fagkonferansen om PIRLS!

Banner for konferanse. Tekst: Leseferdighet i endring: Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing? Fagkonferansen om PIRLS. Gardermoen 12. april 2024. Lesesenteret.uis.no. Bilde av to gutter som sitter med pc.

Se hele programmet og med deg på Fagkonferansen om PIRLS.

Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021

Tid for lesing! handler om leseferdighetene til elever i tiårsalderen slik de er målt i den internasjonale undersøkelsen PIRLS i 2021. PIRLS 2021 ble gjennomført under covid-19-pandemien.

Ny bok! Gå i dybden og få fersk, forskningsbasert kunnskap om norske tiåringers lesing, basert på den siste PIRLS-undersøkelsen. Omslag av orange bok på grønn bakgrunn.

Kjøp boka eller finn åpen, digital tilgang hos Universitetsforlaget.

læring for livet

Gode råd til deg som skal bli pedleder

Som fersk barnehagelærer går du ofte rett ut i jobb som pedleder. Vi har fått gode råd fra tre som kjenner denne situasjonen godt.

Illustrasjon: Kvinne med to barn. Tekst: Fra nyutdanna og rett i lederstilling! Visste du at du som fersk barenhagelærer ofte går rett inn i en jobb med MYE ansvar? UiS Universitetet i Stavanger.

Se Læring for livet her.

Nasjonal konferanse om lesing

Mandag 18. mars kl. 09:00 - Tirsdag 19. mars kl. 15:00, Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger. Vi inviterer til Nasjonal konferanse om lesing 2024. I forbindelse med konferansen ønsker vi bidrag til Leseprisen!

Jente leser på ipad i klasserommet

Se hele programmet og meld deg på Nasjonal konferanse om lesing.

Vinner din skole Leseprisen 2024?

Har dere satt lesing på dagsorden med en satsing eller et prosjekt på din skole? Nå er vi på jakt etter kandidater til Leseprisen 2024! Prisen deles ut under Nasjonal konferanse om lesing 18.-19. mars.

Illustrasjon om vinner dere leseprisen 2024

Les mer her!

Podkast: Hvordan kan du velge engasjerende tekster?

Marit Aasen har vært lærer i mange år, og møter mange lærere i sin jobb på Lesesenteret. Aslaug Fodstad Gourvennec forsker på litterære samtaler og kan mye om tekstarbeid. Lærere må velge mange tekster i løpet av et skoleår – og det kan være utfordrende i en mangfoldig elevgruppe. Marit og Aslaug gir sine beste råd om hva kjennetegner en god tekst, og hvordan du kan gjøre gode tekstvalg.

POdkast illustrasjon

Her hører du podkasten.

disputas:

Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp

Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartleggingsverktøyene være av god kvalitet, og de som skal hjelpe, må ha kompetanse innenfor språkutvikling og språkforstyrrelser. Det viser Maya Dybvig Joners doktoravhandling.

Jente leker på gulvet i barnehagen. Vi ser deler av en voksen kvinne i kanten av bildet.
En ny doktoravhandling retter søkelyset på hvilken hjelp som gis til barnehagebarn som strever med språkutviklingen.

Les mer om denne studien.

Les avhandlingen.

Læring for livet: Klasseledelse

Er du helt fersk som lærer? Eller på vei til å bli lærer, kanskje? Eller du har erfaring i lærerrollen, men ønsker å utvikle egen praksis rundt det å være en klasseleder?

TV-studio. To personer i silhuett med ryggen til lengst frem i bildet. Personen til høyre står bak et tv-kamera. Tre kvinner står vendt mot kamera lenger bak i bildet.

Se sendingen her.

Nedgang i leseferdigheter i nasjonale prøver

Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver. Resultatene er i tråd med norske elevers resultater i den internasjonale undersøkelsen PIRLS 2021.

Jente i klasserom leser i læreboka
Resultatene fra nasjonale prøver ble lansert 9.november 2023.

Les hele saken.

podkast

Elevens medbestemmelse

Elevmedvirkning er et sentralt begrep, også for å skape motivasjon og mestring. Hvordan kan det å la elevene ha mer de skulle ha sagt, påvirke engasjementet deres? Ny episode av Engasjerende undervisning er ute nå. Gjester er Karianne Megard Grønli og Bente Rigmor Walgermo, programleder Elisabeth Rongved.

Tekst: Engasjerende undervisning. Kan du la elevnee ha mer de skulle ha sagt? Bente Rigmor Walgermo Motivasjonsforsker. Karianne Megard Grønli. Lærer og phd-student. Ny podkastepisode ute nå. Bilde: portretter av to kvinner.
Engasjerende undervisning er en podkast fra Lesesenteret.

Lytt til podkasten her eller der du pleier å finne podkaster.

Åpen forelesning:

Hvordan kan teknologi gi barn med språkvansker en bedre læringsopplevelse?

Torsdag 23. november 2023 kl. 14:45-16:00, Lesesenteret (Ptil-bygget), Møterom Hafrsfjord. Åpen forelesning med professor Bernard Veldkamp, Universitetet i Twente.

to jenter i barneskolealder sitter ved en pc. hun ene skriver, hun andre ser på og smiler til skjermen.

Les mer og meld deg på.

Elevene kan få bedre prøver med kunstig intelligens - men det finnes også utfordringer

I "Human Reading Assessment" skal forskere ved Lesesenteret undersøke hvordan kunstig intelligens kan gjøre at leseprøvene blir mer motiverende og treffsikre. Samtidig er de opptatt av de etiske og juridiske dilemmaene som dukker opp i møtene mellom kunstig intelligens, prøver og skoleelever.

Elever jobber på chromebook i klasserommet

Les om "Human Reading Assessment" her.

Engasjerende undervisning: Fire nøkkelord du bør huske!

Hvordan kan du bevare engasjementet som er i elevene når de begynner på skolen? Lærer og stipendiat Karianne Megard Grønli deler fire ord hun har brukt for å sjekke om undervisningen hennes er engasjerende for elevene. I studio: førsteamanuensis Bente R. Walgermo, lærer og doktorgradsstudent Karianne Megard Grønli, programleder Elisabeth Rongved.

Tekst: Engasjerende undervisning. 4 nøkkelord du må huske! Bente Rigmor Walgermo Motivasjonsforsker. Karianne Megard Grønli. Lærer og phd-student. Ny podkastepisode ute nå. Bilde: portretter av to kvinner.

Her kan du lytte til episoden.

Videreutdanning for PPT-ansatte

Søk på videreutdanning i lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid.

Et barn og en voksen kvinne sitter ved et bord. Barnet tegner og kvinnen skriver noe på et skjema.

Les mer og søk på studiet.

Husk å lese sammen med ungene!

Her finner du våre flotte plakater.

Plakat med teksten Husk å lese sammen med ungene!

Her kan du laste ned eller kjøpe plakaten og annet materiell.

Tale-til-tekst-pakke i Språkløyper

Tale-til-tekst-programmer er verdifulle verktøy for elever som har dysleksi eller motoriske utfordringer. I denne pakken får du en presentasjon av hva tale-til-tekst er, og hvordan det kan tas i bruk i klasserommet.

illustrasjon av jente som snakker i hodetelefoner ved en pc. Tekst på bildet: Ny språkløyper-pakke. Lær hvordan du og elevene kan bruke tale-til-tekst-programmer!
Illustrasjon: Tim Levang.

Du finner pakken i Språkløyper!

Møt oss på Arendalsuka!

Leseferdigheter, kunstig intelligens og læringsmiljø er tema for Lesesenteret og Læringsmiljøsenterets arrangementer under Arendalsuka 2023.

Arendalsuka deltakerlogo

Les om våre arrangementer!

Kunstig intelligens kan både lage og rette elevenes prøver – men er det det vi vil?

Hvor mye av ansvaret for prøvene er vi villige til å gi over til maskinene? Og hva skjer med elevenes tanker og oppfatning om læring hvis det er kunstig intelligens som både lager og retter prøvene?

jente pc forskjellige ikoner

Les saken og møt oss i Arendal!

Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.

SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forskere lede et prosjekt i fire land, for å lære mer om hva som kjennetegner gode SFO-aktiviteter.

Fem barn spiller fotball i skolekorridor

Les saken!

God leseopplæring er mer enn bokstaver og lyder

Debatt: Lydmetoden er ikke den eneste metoden vi bør bruke i leseopplæringen, blant annet fordi den bare virker på regelrette ord.

Faksimile fra instagram

Les innlegget av Per Henning Uppstad og Kjersti Lundetræ i Utdanningsnytt.

Flerkulturelle barn på lesetoppen

Det viser en ny studie.

Instagrampost

Hør intervju med forsker Olaug Strand i NRK Radio!

Studietilbud ved Lesesenteret 2023/2024

Vi har fortsatt ledige tilbud fra høsten 2023.

student

Her finner du våre videreutdanninger som har søknadsfrist 1. juni.

Kreftpasienter fikk økt livskvalitet av å delta i litteraturgrupper

Åpne samtaler knyttet til litteratur, følelsen av fellesskap og å bestemme over eget liv, kan være grunner til at å delta i lesegrupper er positivt for personer med kreft.

Tre personer på bildet. To av personene har ryggen til. Den tredje, en kvinne, er vendt mot oss. De holder bøker i hendene.

Les hele saken.

Lærere forteller om hvordan eksamen påvirker norskundervisningen

Hvor mye påvirker eksamen norskundervisningen på ungdomsskolen og i videregående? Og bør eksamensutviklere ta hensyn til dette? Nå har forskerne spurt over 500 norske lærere om dette temaet.

Kvinne står foran gruppe i klasserom. To personer sitter med ryggen til.

Les artikkelen her (som pdf) eller finn den i Norsklæreren #1 2023.

Vi søker deltakere til spørreundersøkelse om lesing av lange tekster

Kan unge lesere lære om den sosiale virkeligheten gjennom å lese dialoger i litteraturen?

nærbilde av barn som holder en bok. bildet er tatt fra halsen og ned.

Trykk her for å gå til spørreundersøkelsen og for å få mer informasjon om prosjektet.

Nytt hefte: Veiledet lesing i samtale om tekst

For lærere som ønsker å jobbe med veiledet lesing på mellomtrinnet og i ungdomsskolen.

Veiledet lesing i samtale om tekst forside

Du finner heftet her.

– Dropp leselyst-begrepet

Leselyst schmeselyst. Vi må snu litt på flisa, mener forsker på barn og unges lesevaner.

Bilde fra instagram med teksten vi har hatt et litt ukritisk forhold til begrepet leselyst. Vi strør om oss med det, fordi det klinger godt og ingen er uenige. Det er imidlertid et begrep som er rettet mot individet, men der må vi tenke litt større

Les saken hos Bibliotekarforbundet.

Nasjonal konferanse om lesing 2023

For deg som er lærer i ungdomsskolen og videregående skole

To jenter sitter ved et skrivebord og blar i bøker. Den ene jenta er tydelig på bildet og ser ned i boken. Den andre ser vi bare konturene av. På bordet liger flere bøker.

Les mer og meld deg på!

Ungdomsskoleelever liker å bli lest høyt for

Høytlesing er ikke bare for småtrinnet. Ungdomsskoleelever som ble lest høyt for i norskundervisningen likte det, viser en ny studie.

Klasserom med fem elever. Jente nærmest kamera i rosa genser som smiler mot noe utenfor bildet.

Les hele saken.

Ny bachelorgrad i skulefritidspedagogikk

Forskarar, spesialpedagogar og tilsette frå både Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret har bidratt til å etablera ein heilt ny bachelorgrad i skulefritidspedagogikk.

bilde ovenfra av gutt som skriver for hånd i en skrivebok.

Les meir om utdanninga.

Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole

Per Henning Uppstad og Bente Walgermo om bokstavlæring i skolen.

Per Henning Uppstad og Bente Rigmor Walgermo skriver om bokstavlæring i norsk skole i Utdanningsnytt. Les hele innlegget her.

Læring for livet: Hva er et "normalt barn" i barnehagen?

Se sendingen på Facebook.

Barn leker

Du finner sendingen på Lesesenterets Facebookside fra kl 21.00 onsdag 15. februar.

Det er viktig å lese med de yngste barna

Det var budskapet fra professor Trude Hoel i NRK Helgemorgen.

Portrett: Trude Hoel – Foto: Elisabeth Tønnessen

Hør intervjuet med Trude her!

Fra enten eller til både og – nettbrett og blyant i skriveopplæringen

– Digitale verktøy er kommet for å bli, men elevene trenger også å kunne skrive for hånd.

bilde ovenfra av gutt som skriver for hånd i en skrivebok.

Les innlegget av DigiHand-forskerne i Utdanningsnytt.

Lesing og litteraturundervisning til debatt i Stavanger Aftenblad

Aftenbladet setter temaet på dagsorden på debattsidene.

Bilde av jente med bøyd hode. Over er teksten: Med lyst til å lese. GJESTEKOMMENTAR: Hvis norske ungdommer skal lære og like å lese, må skolen slutte å lete etter metaforer og forfatterens budskap.

Les diskusjonen her.

Nye videreutdanninger for PPT-ansatte

Det stilles stadig høyere krav og forventninger til kompetansen i PPT. Nå tilbyr Lesesenteret to skreddersydde emner som møter behovene til PPT-ansatte.

Voksen kvinne og liten gutt i hver sin stol. Sitter ovenfor hverandre og holder hender.

Les mer om de to nye emnene.

Læring for livet: russetiden

Se vår tv-sending om russetiden.

en gruppe russ med ryggen til. Tekst på bildet: - Det har skjedd noe med russeitden de siste årene. Ellen Fjermestad, mobbeombud, Rogaland

Se tv-sendingen på vår Facebookside.

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste

Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være gode og interessante å snakke om, og leksene må kobles på den øvrige undervisninga i norsktimene.

6 år gammel jente og kvinnelig lærer leser boken FABEL på en benk i klasserommet.

Les saken!

Oppfordrer lærere til mer høytlesing i ungdomsskolen

Leseforsker Monica Gundersen Mitchell oppfordrer lærere i ungdomsskolen til å legge bort noen av skriveoppgavene og heller bruke mer tid på lese høyt for elevene.

Portrett av kvinne med mørk bluse

Les saken i Utdanningsnytt!

Her får ikke elevene bruke skjerm før i 7. klasse

Mens den offentlige skolen diskuterer når i 1. klasse elevene skal begynne med Chromebook, dropper Steinerskolen skjerm helt frem til 7. klasse. Rektor og lærere mener det er unødvendig å begynne tidligere.

fire elever i barneskolealder sitter langs en pult og jobber på hver sin pc. en kvinne i orange genser står bak den ene og peker på skjermen hennes og smiler.

Les saken i Stavanger Aftenblad (abonnement).

De nye kartleggingsprøvene i lesing skal gi elevene en bedre opplevelse

I oktober lanseres de nye kartleggingsprøvene i lesing for 3. trinn. Over 5000 norske elever har vært med på å sikre at prøvene blir kjekke å gjennomføre og gir best mulig mestringsopplevelse. Med på kjøpet får lærerne støtte til å gjennomføre tiltak for de elevene som strever med lesing.

elever jobber på pc

Les saken.

Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker

Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen.

to jenter i klasserom sitter og ser foran seg. Blikket er festet på noe utenfor bildet.

Les saken.

Ledig stilling: Kommunikasjonsrådgiver

Universitetet i Stavanger har ledig vikariat som kommunikasjonsrådgiver ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, fakultetsadministrasjonen dedikert til Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Lesesenteret, fra 1.11.2022 til og med 31.8.2025.

oversiktsbilde av et skrivebord med pc, papir, kaffekopp og kontorrekvisita. Tre hender vises i bildet.

Les mer og søk på stillingen.

Lese- og skriveferdigheter – en forutsetning for demokrati!

FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet 8. september 2022.

fire barn leser bøker ved bord

Les senterleder Kjersti Lundetræs tekst i anledning dagen.

En stor studie skal gi mer kunnskap om barn som strever: – Vi håper alle Stavanger-barnehagene vil være med på dette!

Det er for lite kunnskap om barn som trenger ekstra hjelp og spesialpedagogisk støtte i Norge. Nå skal norske toppforskere på feltet i gang med et langvarig forskningsprosjekt med over 1000 barn. Til det trenger de hjelp fra Stavanger-barnehagene.

Barnehagegruppe

Les mer og meld dere på her.

Arendalsuka 2022

Mandag 15. august 2022 kl. 16:30-18:00, Clarion Hotel Tyholmen, Arendal, Lille Torungen. Lesesenteret inviterer til paneldebatt om to store temaer innenfor norsk skoledebatt: Teknologi og prøver.

Arendalsuka deltakerlogo

Her finner du informasjon om arrangementet.

Les bøker i sommer og redd konsentrasjonsevnen!

Ph.d.-student Marte Pupe Støyva gir sine beste tips.

Marte Pupe Støyva

Hør innslaget i NRK Rogaland her (1 t. 13 min. ut i sendinga).

Språkhverdagen på SFO 

Språkhverdagen på SFO av Gunn Helen Ofstad handler om hvordan de voksne på SFO kan legge til rette for språklige aktiviteter som aktivt støtter og inkluderer barna.

Bokomslag. Lilla bok med "Språk-hverdagen på SFO". skrevet i rosa tekst. Rett under teksten er en enkel, blå tegning av en bok. Nederst til venstre står navnet på forlaget Cappelen Damm Akademisk.

Her finner du informasjon om boka og de andre bøkene i serien "Inkluderende leke- og læringsmiljø".

Ny rapport om digital læringsanalyse

1. juni fikk kunnskapsminister Tonje Brenna overlevert en rapport fra en ekspertgruppe om digital læringsanalyse. Rapporten belyser dilemmaer i møtet mellom digitale læremidler og utdanning.

En kvinne i rød blazer og med mørke bukser holder en rapport og håndhilser på en kvinne i blå blazer og lyseblå kjole. Begge ser mot kamera og smiler.
Foto: Regjeringen.no

Les saken hos Regjeringen.no.

Pris til læreverket Fabel

Forfatterne Anne-Birthe Nyhammer Bjorøy, Bjørn Arild Ersland, Karianne Megard Grønli og Kjersti Lundetræ er tildelt William Nygaards legat for 2022 for "Fabel 1–4".

Bilde av fire bøker i læreverket Fabel

Les saken i BOK365!

Planleggingsdag med Lesesenteret

Velkommen til planleggingsdag med Lesesenteret! Følg oss hele dagen, eller velg det som er mest aktuelt for dere. Tilgjengelig fra 1. august.

planleggingsdag med Lesesenteret

Her finner du planleggingsdagen.

Leker butikk på skolen: – Det oppstår magi i de timene

Tre klasserom er gjort om til lekebutikk, dyrebutikk og kiosk. Mange steder har leken nesten forsvunnet fra undervisningen – men ikke på Tjensvoll skole.

to barn fanger sommerfugl med håv. foto: getty

Les saken i Stavanger Aftenblad (for abonnenter).

Vi kan ikke bare vente og se med elever som har læringsvansker

DEBATT: Å bruke «den blå prikken» til å konkludere med at tidlig innsats er unødvendig, slik Jørg Arne Jørgensen gjør i sin kronikk nylig, er i beste fall en feilslutning. I verste fall kan en slik konklusjon føre til at vi svikter elevene.

Portrett: Kjersti Lundetræ – Foto: Elisabeth Tønnessen
Senterleder Kjersti Lundetræ, Lesesenteret

Les kronikk av Kjersti Lundetræ og Oddny Judith Solheim i Stavanger Aftenblad (for abonnenter).

..

Lesesenteret lesetips

De fleste har fått med seg at det å gjøre barn positive til lesing, er noe av det viktigste du kan gjøre som forelder. Her er Lesesenterets beste tips til deg som vil hjelpe barna til å finne veien inn i bøkene.

mor og datter leser

Du finner alle rådene her.

Skolestart: Se til barnehagene!

Barnehagene har lenge sett til skolen når de forbereder femåringene til skolestart. Vår oppfordring er at skolen også retter blikket mot barnehagen.

vannlek i barneahgen

Les teksten av professorene Trude Hoel, Åse Kari H. Wagner og Elin Reikerås.

Kartleggingsprøvene er gjennomført – hva så?

Du har gjennomført kartleggingsprøven i lesing på 1., 2. eller 3. trinn. Nå ser du hvilke elever som har problemer, og hva de strever med. Lesesenteret har gratis ressurser som lærere kan benytte for å følge opp elevene som trenger ekstra hjelp og støtte med lesingen. Du finner dem på denne siden.

hefte skriftspråket forside

Her finner du ressursene som kan brukes i oppfølgingen av kartleggingsprøvene i lesing.

Sidemål på mellomsteget: God start med nynorsk

I pakken Sidemål på mellomsteget. God start med nynorsk vil de få innsikt i kva opplæring på sidemålet inneber og de vil få konkrete tips til korleis de kan arbeide med nynorsk som sidemål på mellomsteget.

snakk saman om språk plakat

Her finn du Språkløyperpakka for mellomsteget.

Nynorsk som sidemål - ungdomstrinn og videregåande

Elevar har ulike føresetnader og ulikt engasjement for nynorsk sidemål. Gjennom å bruke varierte undervisningsmetodar og ulike innfallsvinklar kan ein få til ei god sidemålsopplæring og ei forståing for språkleg mangfald.

snakk saman om språk

Her finn du pakka for ungdomstrinn og videregåande.

Leseråd til foreldre

Har du lyst å hjelpe barnet ditt i gang med lesingen? Her er 10 gode råd!

far og sønn leser

Her finner du alle rådene!

Veiledet lesing

Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe elever. Veiledet lesing er en målrettet og strukturert undervisningsform der læreren gir tilpasset opplæring ved å benytte de andre elevene som lese- og samtalestøtte. Anne Håland og Åse Kari Hansen Wagner ved Lesesenteret har laget et materiell til hjelp for lærere som ønsker å ta i bruk veiledet lesing i begynneropplæringen.

Her finner du brosjyren om veiledet lesing.

Ledige studieplasser 2022/23

Vi har fortsatt ledige plasser på videreutdanningsstudier for lærere.

kvinne i sjokk foran pc-en

Les mer om tilbudene våre her.

Ønsker kunnskap fra lærere om eksamen i norsk skriftlig

Hvordan påvirker eksamen skriveundervisningen i norsk? Nå ønsker en forskergruppe kunnskap fra deg som er norsklærer i ungdomsskolen eller vgs!

elever i klasserom

Les mer!

Nasjonal konferanse om lesing 2022

Etter to år med digitale konferanser gleder vi oss over endelig å kunne invitere til en konferanse der vi kan samles fysisk. 4. og 5. april er datoene, og stedet er Clarion Hotel Air på Sola ved Stavanger. Programmet rettet mot lærere på mellomtrinnet, og motiverende tekstarbeid vil gå som en rød tråd gjennom hele konferansen.

Fire elever som sitter med ryggen til en tavle med teksten"Mellom – Motiverende tekstarbeid på mellomtrinnet".

Les saken.

Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen

Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte begrenses av noen gjenstridige tradisjoner.

elev rekker opp hånda. foto: getty

Les saken.

Tredjeklasser ønskes til forskningsprosjekt på leseprøver

Lesesenteret er i ferd med å lage nye og bedre leseprøver. Nå søker vi etter tredjeklasser for å hjelpe oss i siste innspurt av arbeidet!

elever jobber på pc

Les mer og meld på din klasse!

Ledige stillinger

Vi har ledig stilling som stipendiat (2 stillinger) og førsteamanuensis.

lesesenteret logo

To ledige stillinger som doktorgradsstipendiat.
Ledig stilling som førsteamanuensis i spesialpedagogikk/ utdanningsvitenskap/lesevitenskap

Vi ber barnehagelærere dele sin kunnskap om lesing i barnehagen

Forskere ved Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger, trenger kunnskap om lesing i norske barnehager. Nå ber vi landets barnehagelærere om å bidra!

gutt leser bok i barnehagen

Les saken her.

Videreutdanning ved Lesesenteret?

Er du lærer eller barnehagelærer? Finn din videreutdanning her! Søknadsperiode: 1. februar – 1. mars 2022.

kvinne foran tavle

Les om våre tilbud.

Vil gi barn god undervisning i skapende skriving

Barnebokforfatter Bjørn Arild Ersland har som mål at alle norsklærere i barneskolen skal bli trygge i å undervise barn i skapende og kreativ skriving. Nå skal han få hjelp fra lærere og elever i Lindesnes til å finne ut hvordan det kan gjøres.

barneskolejente skriver

Les om prosjektet!

lenke i bio

Podkast: Begynneropplæringen – i teori og praksis

Ny podkastserie!

Illustrasjon med tegnede portretter av personer satt opp som en collage.

Du finner podkasten her.

lenke i bio

Skrivekrise! Nødhjelp for deg som skriver akademisk.

«Skrivekrise!» er navnet på en ny podkast der en motivasjonsforsker, en forfatter og en professor kommer med nødhjelp for stipendiater som står fast i skrivinga.

skrivekrise logo

Les om podcasten og finn lenke til den her!

lenke i bio

Materiell: Veiledet lesing i begynneropplæringen

Nytt materiell for lærere som jobber med leseopplæring i begynneropplæringen og på 3.-4. trinn.

Du finner materiellet her.

lenke i bio

Podkast: Lesing og skriving i begynneropplæringen

Ny podkast!

Du finner podkasten her.

lenke i bio

Deltakere søkes til lesegruppe for kreftpasienter

Kan det å lese litteratur i fellesskap ha positiv innvirkning på kreftpasienter? Det vil forsker Tine Riis Andersen finne ut. Nå søker hun deltakere til en lesegruppe.

lesegruppe (foto: Getty)

Finn ut mer.

Hvordan integrere lek i begynneropplæringa

Les hvordan du helt konkret kan legge til rette for lek i skolen i samsvar med skolens rammer og betingelser.

elever med forstørrelsesglass undersøker tre. foto: Getty

Les saken.

Ledige stillinger ved Lesesenteret

Vi har tre stipendiatstillinger og en rådgiverstilling ledig

illustrasjon bok og kunnskap. Getty.

Les mer her!

lenke i bio

Stipendiat i utdanningsvitenskap og humaniora 

Universitetet i Stavanger har ledig to åremålsstillinger som stipendiat ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning. Stillingene er ledig fra 1.1.2022.

barnehagelærer med barn leser bøker

Les mer og søk på stillingen.

lenke i bio

Skolestartseminar 2021

Velkommen til Lesesenterets digitale skolestartseminar 2021! Seminaret er gratis og særlig rettet mot deg som er lærer i småskolen.

jente i klasserom

Her finner du seminaret!

lenke i bio

Nye forskningsprosjekter

To tildelinger fra Forskningsrådet juni 2021.

jente skriver i klasserommet

Les om nytt senter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Les om forskningsprosjektet Read to me.

lenke i bio

Ledige plasser på videreutdanning

Vi har ledige plasser på Andrespråkspedagogikk (1-10) og Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) (8-13)!

lærer i klasserommet

Her finner du informasjon om Andrespråkspedagogikk 1-10.

Her finner du informasjon om Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) (8-13).

Søknadsfrist for begge 18. juni 2021!

lenke i bio

Overgang fra barnehage til skole

Kompetanseutviklingspakken Overgang fra barnehage til skole inneholder noen sentrale spørsmål som gjenspeiles i pakkens fire hovedtema.

Her finner du pakken i Språkløyper!

lenke i bio

Kartleggingsprøvene er gjennomført – hva så?

Du har gjennomført kartleggingsprøven i lesing på 1., 2. eller 3. trinn. Nå ser du hvilke elever som har problemer, og hva de strever med. Men hvordan kan du som lærer best hjelpe dem videre?

Her finner du ressursene!

Slik får du engasjerte elever

Med gjennomtenkte grep kan læreren få umotiverte ungdommer til å bli engasjerte lesere.

elever

Les saken.

lenke i bio

Gode råd for høytlesing – via skjermen

Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.

høytlesing på zoom

Les saken her!

lenke i bio

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker.

mor og sønn leser bok

Les saken her.

INSTAGRAM LENKE I BIO

Vekk leselysten gjennom norskundervisningen

Ungdom leser mindre enn før. Hvorfor er det i så fall et problem? Og hva kan norsklæreren gjøre for å vekke leselysten selv hos motvillige lesere?

tenåringsgutt leser i vinduskarm

Les saken her.

INSTAGRAM LENKE I BIO

Elever og skoler er i gang med en kjempejobb

Elever i barneskolen skal få digitale og mer treffsikre kartleggingsprøver i lesing. For å få til det, er 10 000 norske elever med på en kjempejobb.

gutt jobber på pc

Les saken her.

INSTAGRAM LENKE I BIO

PIRLS 2021: Hvor godt leser norske tiåringer?

Den internasjonale studien PIRLS 2021 undersøker tiåringers leseferdigheter.

gutt med bok, foto Elisabeth Tønnessen

Les om PIRLS her.