-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
En ekstra lærer i klassen gjorde at guttene leste bedre.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
To lærere i klasserommet: Økt handlingsrom for tilpasset leseopplæring.
Hva er virkningen av norm for lærertetthet og av tiltak for å øke antall lærere i skolen?;
2023-06-19.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2023)
Engasjerende undervisning: møter mellom elever, tekster og lærer.
Nasjonal konferanse om lesing 2023;
2023-03-27 - 2023-03-28.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
Engasjer: hvordan støtte ferdighetsutvikling og engasjement hos elever som strever med lesing på mellomtrinnet.
Presentasjon for analyseavdelingen i Kunnskapsdepartementet;
2023-05-22.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
Flere lærere i klasserommet?.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
Ekeberg skole har bidratt til mer kunnskap om økt lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
Resultater knyttet til effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte.
Resultater fra Two Teachers: Dette vet vi nå om tolærerordningen i norske klasserom;
2023-06-14.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
Resultater fra Two Teachers.
Kunnskapsdepartementet Møteplass: FOU. Hva vet vi nå om lærertetthet og lærernormen?;
2023-02-09.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
Lese- og skrivevansker.
Kurs om lese- og skrivevansker for Pedagogstudentene;
2023-05-30.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Berntsen, Helene
(2023)
Voksne har også dysleksi, men ingen steder å få vansken dokumentert.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde;
Pedersen, Cathrine;
Opheim, Vibeke;
Solheim, Oddny Judith
(2023)
Webinar om forskning på lærertetthet.
Webinar om forskning på lærertetthet;
2023-06-19.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2023)
To lærere i klasserommet. Resultater og erfaringer fra Two Teachers prosjektet..
Nettverkssamling;
2023-08-30.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rege, Mari
(2022)
Interdisciplinary research collaborations – possibilities and challenges.
Researcher Breakfast;
2022-10-06.
-
-
Berntsen, Helene;
Solheim, Oddny Judith;
Wheeldon, Linda Ruth
(2022)
Dysleksi og flerspråklighet.
Skriv! Les!;
2022-05-09 - 2022-05-11.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Fra forskningsfunn til klasseromspraksis.
SkrivLes! Nordisk forskerkonferanse om lesing. skriving og literacy;
2022-05-09 - 2022-05-11.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Walgermo, Bente R.;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2022)
Engasjerende undervisning med blikk for eleven, teksten og lærerens rolle.
Nasjonal konferanse om lesing 2022;
2022-04-04 - 2022-04-05.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Engasjerende undervisning for elever som strever med lesing på mellomtrinnet.
Nasjonal konferanse om lesing 2022;
2022-04-04 - 2022-04-05.
-
-
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Solheim, Oddny Judith;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2022)
Shared responsibility between teachers predicts student achievement in co-taught literacy classes.
13th ARLE Conference;
2022-06-15 - 2022-06-17.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2022)
På sporet - tidlig innsats for elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevansker.
Ord22–konference om ordblindhed og andre læsevanskeligheder;
2022-09-14 - 2022-09-15.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rege, Mari;
Haaland, Venke Furre
(2022)
Two Teachers: Complementary effects of increased teacher-student ratio and teacher professional development.
Earli SIG 14 bi-annual conference on Learning & Professional Development;
2022-08-17 - 2022-08-19.
-
-
Haaland, Venke Furre;
Rege, Mari;
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Two Teachers: A Field Experiment Investigating Complementarities between Teacher-Student Ratio and Professional Development.
Educational Resources and Student Performance;
2022-08-22 - 2022-08-23.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Dette er ekspertrådene før skolestart.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Vi kan ikke bare vente og se med elever som har læringsvansker.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Hvordan sikre en god skolestart for elever med spesielle behov?.
-
-
Arntzen, Julie;
Foldnes, Njål;
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Hvordan utvikler lesing og motivasjon for lesing seg for elever som strever med henholdsvis avkoding og/eller språkforståelse på første trinn? .
SkrivLes! Nordisk Forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2022-05-10 - 2022-05-11.
-
-
Arntzen, Julie;
Solheim, Oddny Judith;
Foldnes, Njål
(2022)
Utvikling av leseforståelse og motivasjon for elever som strever med avkoding eller språkforståelse på første trinn.
SkrivLes ;
2022-05-10 - 2022-05-11.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2022)
På sporet - hvordan ivareta balanse mellom implementeringskvalitet og lokal tilpasning?.
Oppstart av systematisk leseopplæring i Time kommune;
2022-10-28.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Å komme på sporet av lesingen: tidlige tiltak for elever i faresonen for å utvikle lesevansker.
Skolemøtet i Rogaland;
2022-11-18.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2021)
Engasjer.
Internationalt perspektiv på den differentierede læseundevisning. Studiebesøk fra Odense;
2021-11-09 - 2021-11-10.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2021)
Tilpasset opplæring, tidlig innsats og lærertetthet: erfaringer fra to forskningsprosjekter på Lesesenteret.
Nasjonalt nettverksmøte for Spesialpedagogikk;
2021-04-29.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2021)
Hvorfor mengdelesing på 3. og 4. trinn?.
Gode leseopplevelser. Nasjonal konferanse om lesing.;
2021-02-22 - 2021-02-23.
-
-
Hoem, Toril Frafjord;
Nygård, Stine;
Solheim, Oddny Judith
(2021)
Tilpasset og meningsfull skriving på første trinn.
Skolestartseminaret 2021;
2021-08-12.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2021)
Tidlig innsats med På sporet.
Ressurssamling begynneropplæring, Klepp kommune;
2021-09-02.
-
-
Foldnes, Njål;
Solheim, Oddny Judith
(2021)
The GAMEPLAY Project
Machine learning prediction of reading difficulties based on
school starters’ serious gameplay.
Møteplass: FOU, Knutepunktet for kunnskapsgrunnlag i KD;
2021-03-25.
-
-
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Rege, Mari;
Solheim, Oddny Judith
(2020)
Teacher Quality: Emotional Support and Classroom Climate.
EALE | SOLE | AASLE World Conference;
2020-06-25 - 2020-06-27.
-
-
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Rege, Mari;
Solheim, Oddny Judith
(2020)
Teacher Relationship Skills and Student Learning.
European Economic Association Congress;
2020-08-24 - 2020-08-27.
-
-
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Rege, Mari;
Solheim, Oddny Judith
(2020)
Teacher Quality: Emotional Support and Classroom Climate.
42nd Annual Meeting of the Norwegian Association of Economists;
2020-01-06 - 2020-01-07.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2020)
On Track: an example of how we combine high quality research with meeting the needs of the practice field at the Norwegian Reading Centre..
Gjesteforelesning;
2020-02-04.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2020)
Fire vanlige utfordringer når man skal gjennomføre intervensjonsstudier i utdanningssektoren..
Intervensjonsstudier i utdanningssektoren;
2020-02-12.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Frijters, Jan;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2019)
Effectiveness of an early reading intervention: a group randomized trial.
International Congress for School Effectiveness and Improvement 2019;
2019-01-08 - 2019-01-12.
-
-
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2019)
First Grade Reading Intervention and Motivation Dynamics..
EARLI 2019;
2019-08-12 - 2019-08-16.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Frijters, Jan C.;
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti
(2019)
Early reading intervention – a promising way to reduce inequity in education?.
18th Biennial Earli Conference on learning and instruction;
2019-08-12 - 2019-08-16.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2019)
På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing. .
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Volum 31.
Hefte 3.
s.50-55.
-
-
Thomson, Jenny;
Foldnes, Njål;
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Njå, Morten Bergsten;
Uppstad, Per Henning
(2019)
Can childrens instructional gameplay Activity be used as a diagnostic indicator of Reading difficulties?.
Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2019-05-07 - 2019-05-09.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
McTigue, Erin ;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning;
Schwippert, Knut
(2019)
Hvor tidlig oppstår kjønnsforskjeller i lesing? En studie av hvordan gutter og jenters leseferdighet utvikler seg gjennom de to første årene på skolen.
Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2019-05-07 - 2019-05-09.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2019)
På sporet - tidlig innsats for elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevansker.
Bedre sammen! Partnerskap og innovasjon i barnehage- og skoleforskning;
2019-10-30 - 2019-10-31.
-
-
Håland, Anne;
Hoem, Toril Frafjord;
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Hvilke skrivepraksiser finnes på 1. trinn i norske klasserom?.
God start! Begynneropplæring i skolen;
2018-01-25 - 2018-01-26.
-
-
Rongved, Elisabeth;
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Lese- og skrivevansker: Intensive forebyggende tiltak nytter.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2018)
Slik kan lese- og skrivevansker forebygges allerede fra første klasse.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2018)
Lærernorm fra høsten fører til endringer i Two Teachers.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Lærte mer med intensiv opplæring.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Tidlig innsats virker.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2018)
Tidlig innsats i skolen - til en høy pris.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Barn og ungdom med lese- og skrivevansker - tiltak basert på hva forskningen sier virker.
Spesialundervisning som virker - spesialpedagogisk tiltakskonferanse;
2018-06-01.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Lærertetthet og intensiv opplæring: erfaringer fra to forskningsprosjekt på Lesesenteret.
Fagsamling, Askøy kommune;
2018-11-07.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Kan vi redusere andelen elever som strever med lesing gjennom tidlige intensiv opplæring? Erfaringer fra På sporet prosjektet..
Samling for lærerspesialister i norsk og begynneropplæring ;
2018-11-21 - 2018-11-22.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Torppa, Minna;
Uppstad, Per Henning;
Lerkkanen, Marja-Kristiina
(2018)
School entry prediction of poor reading by the end of Grade 1. A Norwegian – Finnish comparison. .
Earli SIG 5 Conference 2018 – Learning and Development in Early Childhood;
2018-08-28 - 2018-08-31.
-
-
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2018)
First Grade Reading Skill and Motivation Dynamics.
Sig EARLI 2018 – Learning and development in early childhood;
2018-08-29 - 2018-08-31.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Flere skal få hjelp tidlig - færre vil trenge spesialundervisning.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Slik gir de intensiv opplæring.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Lærertetthet og tidlige tiltak: erfaringer for to forskningsprosjekt på Lesesenteret
.
Fagseminar for skoleledere i Oslo;
2018-06-27.
-
-
Jensen, Maria Therese;
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Associations and gender differences between emotional support, reader self-concept and reading achievement .
EARLI SIG 5. Learning and Development in Early Childhood;
2018-08-29 - 2018-08-31.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
På sporet: forebyggende tiltak for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker.
Fagseminar for Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), Stavanger;
2018-10-02.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2018)
Lærernormen stopper skoleforskning.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2018)
Hva er viktig i utformingen av intensive tiltak for elever som strever med lesing? Erfaringer fra På sporet – prosjektet.
Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;
2018-03-19 - 2018-03-20.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2018)
På sporet. Workshop om innholdet i intervensjonen.
Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;
2018-03-19 - 2018-03-20.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Kyle, Fiona;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2018)
Does Early reading intervention in first grade reduce the incidence of reading difficulties?.
Society for the Scientific Study of Reading Conference;
2018-07-18 - 2018-07-21.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
På sporet: resultater fra intervensjonen på 1 og 2 trinn.
Lærersamling På sporet prosjektet;
2017-06-13.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Tyttöjen lukutaito ei ehkä olekaan poikia parempi – Kokeet vain suosivat tyttöjä.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Lettura, le ragazze sono più brave dei maschi? Uno studio smentisce.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Lecture: pourquoi des différences entre garçons et filles?.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Are girls really better at reading than boys?.
-
-
McTigue, Erin ;
Solheim, Oddny Judith;
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål;
Frijters, Jan c
(2017)
Measuring multiple dimensions of early literacy motivation through self-report at school entry.
17th Biennial EARLI Conference for research on learning and instruction;
2017-08-28 - 2017-09-02.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lerkkanen, Marja-Kristiina;
Uppstad, Per Henning
(2017)
Challenges in measuring growth in early reading development in two transparent orthographies.
17th Biennial EARLI Conference for research on learning and instruction;
2017-08-20 - 2017-09-02.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2017)
Reading Tests At School: Why Are Girls Better Than Boys?.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2017)
Buben lesen anders.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2017)
Are girls really better at reading than boys – or are the tests painting a false picture?.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Können Mädchen doch nicht besser lesen als Jungen?.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Kunnskap om lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2017)
Are girls really better at reading than boys, or are the tests painting a false picture?.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Bli forskningsassistent i Two Teachers!.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Sjekk hvor og når brukerkonferansene blir arrangert.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Klassestørrelse og lærertetthet – hva er forskjellen?.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Sjekker om dobbelt opp med lærere gir dobbel læring.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Forsker på læring.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Forskere jakter på svar om lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Klasse 1 C er spesielt heldige.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker.
-
-
Rege, Mari;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
En gang til om norm for lærertetthet og forutsigbarhet.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
-
Rege, Mari;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Kunnskap om lærertetthet.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Djuve, Karoline Jårvik
(2017)
Tilpasset begynneropplæring i lesing og skriving. Utgangspunktet: elevenes ferdigheter og lærernes kompetanse..
SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2017-05-09 - 2017-05-11.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lerkkanen, Marja-Kristiina
(2017)
Hvordan kan vi trekke valide slutninger om lesing, lesevansker og effekt av intervensjon på tvers av språk i tidlige faser av leseutviklingen.
Vad är de stora utmaningarna för läs- och skrivforskningen just nu?;
2017-01-30 - 2017-01-31.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Ny lærernorm skaper trøbbel for forskere.
-
-
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler.
Fortsatt framgang! Fagkonferansen om PIRLS 2016;
2017-12-06.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Gabrielsen, Egil
(2017)
Er det sammmenheng mellom skolemiljø og elevenes leseferdigheter?.
Fortsatt framgang! Fagkonferansen om PIRLS 2016;
2017-12-06.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Two Teachers.
ASSS skolenettverk-samling;
2017-05-11.
-
-
Kyle, Fiona;
Lundetræ, Kjersti;
Schwippert, Knut;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.
24th Annual SSSR Meeting;
2017-07-12 - 2017-07-15.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
På sporet - tidlig intervensjon for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker.
Skriv! Les! 2017;
2017-05-09 - 2017-05-11.
-
-
Rongved, Elisabeth;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Et vellykket førsteår i Two Teachers.
-
-
Rongved, Elisabeth;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Er det viktig med to lærere i klasserommet?.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.
-
-
Håland, Anne;
Hoem, Toril Frafjord;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Skriveopplæring i norske klasserom – egnet for å møte elevmangfoldet?.
SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2017-05-09 - 2017-05-11.
-
-
Wagner, Åse Kari H.;
Foldnes, Njål;
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever
med risiko for å utvikle lese- og
skrivevansker.
SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2017-05-09 - 2017-05-11.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Buben lesen anders.
-
-
Kyle, Fiona;
Lundetræ, Kjersti;
Schwippert, Knut;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.
Twenty-Forth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading;
2017-07-12 - 2017-07-15.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Forsker på lokale klasser.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Foldnes, Njål;
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Wagner, Åse Kari H.
(2016)
Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.
National Network series on Perspectives on Developmental Deficits;
2016-04-15.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
To lærere i samme klasserom.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Tester leseferdigheter.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Forsker på lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Tester flere lærere.
-
-
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
FIRST GRADE READING INTERVENTION AND MOTIVATION DYNAMICS
- Can early intervention change the course of low emergent readers motivational developemnt?
.
Society for the Scientific Study of Reading - annual conference;
2016-07-13 - 2016-07-17.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Tester lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Toso tester effekten av å ha ekstra lærer.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Førsteklassinger får to lærere i norsk.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skulen får vera med på unikt forskingsprosjekt.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skal se om økt lærertetthet virker.
-
-
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Motivation for reading at school entry.
Britisch Dyslexia Assosiation -conference;
2016-03-09 - 2016-03-12.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Førsteklassinger i Jevnaker, Ringerike og Hole skal forskes på.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Desse elevane får to norsklærarar i fire år.
-
-
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
SCHOOL STARTERS MOTIVATION FOR READING
Literacy Interest and Reader Self-concept for students with different levels of emergent literacy skills.
International concerence on Motivation ;
2016-08-24 - 2016-08-27.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Vil Timian og Emilia Mai lære å lese raskere enn de andre?.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Tester lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Forsker på læring.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Ekstra spennende skolestart.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Deltar i unikt forskningsprosjekt.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
6000 førsteklassingar vert forsøkskaninar.
-
-
Rongved, Elisabeth;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Hva skjer når elevene får flere lærere?.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Delt av skyvedøren.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Testar ut to lærarar.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skal forske på lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skal bidra i forskning.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Framsnakk skulen så mykje de kan.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Deltar i forskningsprosjekt.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Med i "Two Teachers".
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Ny feil følger.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Enge skule i stort forskningsprosjekt.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Toso tester effekten av å ha ekstra lærer.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Klipp fra andre.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Viktig lærerforsking.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Får ekstra lærer i forskningsprosjekt.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Er fortsatt i bånn på lærerdekning.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Desse elevane får to norsklærarar i fire år.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Flere skoler i Vestby er med på forskningsprosjekt.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
- Har elevene lært mer?.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Disse elevene har to lærere i norsk.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skal forske på Os-elevar.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Drøbak skole jubler for en lærer ekstra i klassen.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skadberg-elevene har to lærere i norsk.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Dobler antall lærere.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Ida har to lærarar i norsk.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skal finne ut hvor mye lærertetthet betyr.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
1. klasse studeres.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Vestbyskolene deltar i unikt leseprosjekt.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Tester barnas lese- og skriveferdigheter.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Misvisende om Two Teachers.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Disse Halden-elevene får noe som kan være en stor fordel.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Disse elevene får dobbelt opp med lærere.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Førsteklassinger skal forskes på.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Førsteklassinger tester ut to lærere.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Jan, Frijters;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2016)
ON TRACK READING INTERVENTION IN GRADE ONE FOR
CHILDREN AT-RISK FOR READING DIFFICULTIES: A GROUP RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL.
Twenty-Third Annual Meeting: Society for the Scentific Studies of Reading ;
2016-07-13 - 2016-07-16.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Thomson, Jenny;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Rhythmic timing in school starters as a predictor of poor word reading and spelling skills at end of grade 1..
The British Dyslexia Association's 10th International Conference 2016;
2016-03-10 - 2016-03-12.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2016)
Effekt av På sporet-intervensjonen i 1. og 2. klasse.
Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;
2016-06-14.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2016)
Identifisering av elever med økt risiko for vansker med lesing og skriving.
Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;
2016-06-14.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Rongved, Elisabeth
(2016)
Skal forske på effekten av flere lærere i klasserommet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skal forske på effekten av økt lærertetthet.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Skal forske på effekten av økt lærertetthet.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Exploring gaming data to predict severity of reading difficulty in minority children.
Finnish-Norwegian Workshop in learning Analytics;
2015-05-21 - 2015-05-22.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Birkedal, Inga Kjerstin;
Lundetræ, Kjersti
(2015)
Identification of at-risk children: Teacher based judgements versus On Track assessment.
SkivLes! 2015;
2015-05-18 - 2015-05-20.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Suksess for lese- og skriveprosjektet På sporet.
-
-
Birkedal, Inga Kjerstin;
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Hvilke elever bekymrer lærere seg for?.
Fagmesse for lærere;
2015-06-10 - 2015-06-16.
-
-
Sunde, Kristin;
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Tidlig identifisering - er det nok?.
Fagmesse for lærere;
2015-06-16.
-
-
Husveg, Heidi Anita;
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Kva meinar lærarane må til for å lukkast med tidleg innsats?.
Fagmesse for lærere;
2015-06-16.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Identification of at-risk children in the On Track project.
Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2015-05-18 - 2015-05-20.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Bli kjent med På sporet opplegget og kartleggingsappen Lesestart.
Fagdag for skolene i På sporet ;
2015-09-10.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Er små klasser bedre?.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2015)
ABC, LES, SKRIV, FORSTÅ - en hermeneutisk tilnærming til tidlig intervensjon i lesing
.
Språknett;
2015-11-11 - 2015-11-12.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Hjelper det med flere lærere i skolen?.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Regjeringen vil ha svar på om flere lærere gir bedre resultater.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Forskerar skal finne ut om fleire lærarar gir betre skule.
-
-
Walgermo, Bente Rigmor;
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Motivation for reading at school entry for children with and without risk of reading difficulties..
Skriv!Les! Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy;
2015-05-18 - 2015-05-20.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2015)
On Track; Why early reading intervention?.
Best practices in the Norwegian Education System;
2015-01-29.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Resultater og erfaringer fra det første året i På sporet.
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2015-06-16.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Hva kjennetegner god begynneropplæring.
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2014-05-13.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning;
Håland, Anne
(2014)
God praksis i begynneropplæringen i lesing og skriving.
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2014-05-20.
-
-
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning;
Håland, Anne
(2014)
Hva kjennetegner god begynneropplæring i lesing og skriving?
God praksis i begynneropplæringen..
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2014-08-13.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Nettbrettløsninger i På sporet-prosjektet.
Erfaringsdeling i forbindelse med konferansen Online Educa;
2014-12-04 - 2014-12-05.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2014)
Nasjonale prøver 2013: resultater og oppfølging.
Kurs for lærere i Asker kommune;
2014-01-22.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Presentasjon av På sporet prosjektet.
Fagmøte i Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, Stavanger;
2014-12-18.
-
-
Wagner, Åse Kari H.;
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2013)
På sporet-prosjektet.
Møte med Oslo kommune;
2013-12-10 - .
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2013)
Nasjonale prøver 2012: resultater og oppfølging.
Kurs for lærere i Asker kommune;
2013-01-16.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2013)
On track.
Gjesteforelesning;
2013-11-05.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2013)
Hvor store er egentlig kjønnsforskjellene? En sammenligning av PIRLS og nasjonale prøver i lesing på 5. trinn.
Skriv!Les!2013;
2013-05-06 - 2013-05-08.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2013)
Fortsatt grunn til bekymring for norske gutters lesing?.
Hva lærte du på skolen i dag?;
2013-10-14 - 2013-10-15.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2013)
De skal redde lærelysten.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2012)
Hva sier egentlig prøveresultatene noe om? Om sammenhengen mellom formål, prøveutforming, resultater og slutninger.
Nasjonal konferanse om lesing;
2012-03-26 - 2012-12-27.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2012)
Hva vet vi om den norske befolknings lesing nå?.
Det 73. norske bibliotekmøtet ;
2012-03-21 - 2012-03-23.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2012)
Nasjonale prøver i lesing på 5. trinn.
Utdanningsforbundet: Kontaktforum for Grunnskole;
2012-02-13.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2012)
Hva sier egentlig prøveresultatene noe om?.
Avdelingsseminar, Utdanningsdirektoratet;
2012-06-13.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2012)
Gutter bruker skolemuskler der det lønner seg.
-
-
Walgermo, Bente Rigmor;
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle
(2011)
Vurdering av ordforståelse i relasjon til leseforståelse.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing;
2011-05-30 - 2011-06-01.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti
(2011)
Fanges opp, men følges ikke opp.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2011)
Dette er Drammens beste lesere.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2011)
Lese- og arbeidsmåter hos elever med ulik grad av tiltro til egne leseferdigheter.
Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing;
2011-05-30 - 2011-06-01.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2011)
Tiltro til egne leseferdigheter og øyebevegelser.
-
-
Wagner, Åse Kari Hansen;
Solheim, Oddny Judith;
Andreassen, Anne Brit
(2010)
Språk og lesing. Foredrag i anledning statsråd Kristin Halvorsens besøk ved Lesesenteret.
utenTitteltekst;
2010-01-29.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2010)
Motivasjon og mestring som drivkraft. En utfordring for elever med lese- og skrivevansker?.
Jeg forstår ikke.. -om språk, lesing og skriving;
2010-05-26 - 2010-05-27.
-
-
Skaftun, Atle;
Solheim, Oddny Judith
(2010)
Nasjonale prøver og debattvilje på villstyr.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle;
Uppstad, Per Henning
(2010)
The role of writing in demonstrating reading comprehension.
SIG Writing 2010;
2010-09-08 - 2010-09-10.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2010)
Vurdering i skolen - utfordringer knyttet til innføring av nye prøveformer.
Åpen fagdag;
2010-11-24.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2010)
Gutter og lesing i lys av PISA-undersøkelsen.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2010)
Språk og lesing på mellomtrinnet.
Fagmøte for Kunnskapsministeren og Lesesenteret;
2010-01-29.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Nome, Sture
(2009)
Nasjonale prøver i lesing. Et ledd i et sammenhengende prøve- og vurderingssystem.
Nasjonale prøver i lesing 2009;
2009-09-15.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2009)
Learning to write: the role of taking another?s perspective.
IAIMTE : Re-thinking Literacies - Languages, Literatures and Cultures;
2009-06-23 - 2009-06-26.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2008)
Leseforståelse: hva og hvordan?.
utenTitteltekst;
2008-10-28.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2008)
Nasjonale prøver i lesing - et ledd i vurderingsarbeidet.
Noles;
2008-10-16 - 2008-10-17.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2007)
What is Reading Literacy?.
The sixth Conference of the International Association for the Improvement of Mother Tounge Education;
2007-03-26 - 2007-03-30.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2007)
What is Reading Literacy?.
The sixth Conference of the International Association for the Improvement of Mother Tounge Education;
2007-03-26 - 2007-03-30.
-
-
Røskeland, Marianne;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Are there age differences in in utilization of illustrations in reading science textbooks?.
12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction, EARLI;
2007-08-28 - 2007-09-01.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Students integration of text and illustration in an assessment of reading comprehension: reading during writing.
12th Bienneal Conference for Research on Learning and Instruction, EARLI;
2007-08-28 - 2007-09-01.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Students integration of text and illustration in an assessment of reading comprehension: relations between reading and reading while answering.
Scandinavian workshop of applied eyetracking;
2007-02-07 - 2007-02-08.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Eye tracking and reading of science text books. Some pedgagogical reflections.
Comenius Contact Seminar;
2007-10-03 - 2007-10-07.
-
-
Skaftun, Atle;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Lesing og literacy: Diskursive livssfærer og livsfarlige testdiskurser.
Språkforum;
2006-05-12.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Forsker på lesing med hjelm.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Forsker på lesing med hjelm.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen;
Solheim, Oddny Judith;
Røskeland, Marianne
(2006)
Tror du dine egne øyne.
-
-
Røskeland, Marianne;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2006)
Are there age differences in utilization of illustrations in reading science textbooks?.
The 1st Scandinavian Workshop on Applied Eye-Tracking;
2006-02-06 - 2006-02-08.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Forsker på lesing med hjelm.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen;
Solheim, Oddny Judith;
Røskeland, Marianne
(2006)
Tror du dine egne øyne?.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen;
Solheim, Oddny Judith;
Røskeland, Marianne
(2006)
Tror du dine egne øyne?.
-
-
Røskeland, Marianne;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2006)
Elever som leser læreboktekst.
utenTitteltekst;
2006-11-07.
-
-
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2006)
The doubling of consonants in a text-writing task.
SIGWriting 10th international conference of the EARLI special interest group in writing;
2006-09-20 - 2006-09-22.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2005)
Utviklingsarbeidet.
utenTitteltekst;
2005-04-05 - 2005-04-06.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle
(2005)
Gjennomgang av vurderingsguide og praktisk arbeid med vurdering.
utenTitteltekst;
2005-01-13 - 2005-01-14.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle
(2005)
Nærlesing av spørsmål og og svaralternativ i prøven for 2005.
utenTitteltekst;
2005-04-05 - 2005-04-06.
-
-
Skaftun, Atle;
Solheim, Oddny Judith
(2005)
Presentasjon av og begrunnelse for prøvens oppbygning.
utenTitteltekst;
2005-04-05 - 2005-04-06.
-
-
Solheim, Oddny Judith
(2005)
Utviklingsarbeidet.
utenTitteltekst;
2005-01-13 - 2005-01-14.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle
(2005)
Kommentarer til leseprøven for 2005.
utenTitteltekst;
2005-01-13 - 2005-01-14.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2004)
Kva er lesing?.
Språkforum;
2004-11-19.
-
-
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2004)
Spelling - strategy or skill?.
SiG Writing 2004;
2004-09-20 - 2004-09-22.
-