I Enact bidrar norske lærere til at vi finner ut mer om hvordan matematikkundervisningen kan bli enda mer praktisk, variert og engasjerende for elevene.
Finansiert av: Forskningsrådet Prosjektleder: Professor Oddny Judith Solheim Prosjektperiode: 2022 - 2028
Er du med i Enact og trenger informasjon?
Gå til nettsiden "Til deltakerskolene i Enact" for å finne all praktisk informasjon knyttet til deltakelse i prosjektet.
Enact: Forskning på engasjerende matematikkundervisning
Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring. Derfor er problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndigheter over hele verden, ifølge OECD

I Enact går forskere fra flere fagområder ved Universitetet i Stavanger sammen for å utvikle ny kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikkfaget.
På sikt kan dette støtte elevenes emosjonelle og akademiske utvikling.
Å være engasjert i undervisningen handler om å være aktivt involvert i læringsarbeidet. Det kommer til utrykk i deltakelse, innsats og utholdenhet, forklarer professor Oddny Judith Solheim.
Og motsatt: Å være uengasjert handler på sin side om å trekke seg unna, og om å investere lite i lese- og læringssituasjoner. Elever som er uengasjerte gir fort opp. I tillegg bruker de mer overfladiske og tilfeldig valgte læringsstrategier. Det å være uengasjert fører altså til mindre og mer overfladisk læring.
Enact er den første randomiserte kontrollerte studien som undersøker om kompetanseutvikling for lærere kan ha betydning for elevengasjementet. Det er også den første studien som undersøker om det å rette søkelyset på læreres praksis, kan ha betydning for elevenes tankesett.
Lærere fra 36 norske skoler skal delta i Enact, og forskerne i prosjektet kommer fra fagene psykologi, utdanningsvitenskap, matematikkdidaktikk og samfunnsøkonomi. Dette tverrfaglige samarbeidet er vesentlig når man skal undersøke en tematikk som Solheim beskriver som et puslespill:
– I et puslespill må du ha alle delene for å se helheten. I Enact vil de ulike fagområdene bidra med hver sine puslespillbiter, som alle er nødvendige for at læreren skal lykkes med å styrke og opprettholde elevenes engasjement, sier Oddny Judith Solheim. Hun leder Enact sammen med professor Mari Rege ved Handelshøyskolen UiS.
– Vi vet at det er krevende å endre adferd, for eksempel som å trene mer eller spise sunnere. Det samme gjelder for lærere. Mange studier har vist at det er krevende å endre undervisningspraksis. Denne tildelingen gir oss tid og rom til å kombinere innsikter fra flere fagfelt i jakten på ny forståelse. sier Solheim.
Prosjektet er tverrfaglig og ledes av Oddny Judith Solheim ved institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, og Mari Rege ved Handelshøyskolen, UiS.
Kompetanseutviklingen i engasjerende matematikkundervisning blir utviklet av ansatte på Matematikksenteret, forskere fra Universitetet i Stavanger og NETTOP, avdeling for digital undervisning og e-læring ved UiS.
Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd i perioden 2022 til 2028. Gå til prosjektets sider hos NFR.
Enact er støttet av Forskningsrådets utlysning for store, tverrfaglige forskningsprosjekter. Det totale budsjettet for Enact: Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement er 33.6 millioner kroner.
Hva gjør at elevene blir engasjerte i matematikk?
Det finnes mye teori rundt hva som kjennetegner engasjerende undervisning. Hvordan kan den teoretiske kunnskapen vi har om engasjement, faktisk bli en del av den vanlige undervisningen?
Er du glødende interessert i matematikk, men strever med å vekke det samme engasjementet hos elevene dine?
Da er du ikke alene. At elevene mister engasjementet for skolen, og kanskje særlig matematikkfaget, i løpet av barneskolen, er – dessverre – et velkjent problem. Det viser både erfaring og forskning.
Hva skal egentlig til?
Matematikklærere fra hele Norge skal delta
Det finnes mye teori rundt hva som kjennetegner engasjerende undervisning. Hvordan kan den teoretiske kunnskapen vi har om engasjement, faktisk bli en del av den vanlige undervisningen?
I forskningsprosjektet Enact søker vi etter nettopp disse svarene, og det gjør vi ved hjelp av norske matematikklærere.
Mattelærere på 6. og 7. trinn fra 36 skoler er med i prosjektet skoleåret 2025/26. For svarene ligger i klasserommet. Hos deg som er lærer, og hos elevene dine.
Enact er finansiert av Norges Forskningsråd, og har med forskere fra psykologi, utdanningsvitenskap, matematikkdidaktikk og samfunnsøkonomi.
Gratis, digitale kompetansepakker
– Vi er helt sikre på at lærerne og elevene vi trenger, finnes ute i norske skoler og klasserom. Samtidig er vi klar over at hverdagen i skolen er travel og at det å delta i forskningsprosjekter kan virke som en ekstra jobb. Derfor er vi opptatt av at lærerne som er med, får noe igjen for dette, sier prosjektleder for Enact, professor Oddny Judith Solheim.
Det er også lagt vekt på at de to lærerne som deltar på hver skole skal diskutere og reflektere sammen om hvordan det har fungert.
Skolene som deltar, må forplikte seg til at lærerne som er med, får bruke utviklingstiden / trinntiden på skolen til å jobbe sammen om tiltakene i prosjektet.
Elevstemmen er viktig

– Noen av lærerne vil få kunnskap om klasseromspraksiser som er viktige for å styrke elevenes engasjement for læring. Andre vil få støtte i å integrere ny kunnskap i sin daglige undervisningspraksis. Noen vil faktisk få begge deler. Dette avhenger av hvilken gruppe de blir delt inn i i prosjektet, sier Solheim.
I tillegg spiller elevene en viktig rolle. Noen av lærerne som blir med, vil ta elevene sine med på lag. Elevene vil regelmesstig svare anonymt på spørsmål om hva som har skjedd i undervisningen. Dette vil skje i en digital portal som blir laget spesielt for dette prosjektet. Svarene fra elevene vil kun være tilgjengelig for læreren selv (og i avidentifisert form inngå i forskningsprosjektet). Læreren vil se en gjennomsnittsskåre for hvert spørsmål.
Resultatene har betydning for norsk skole
Solhem er glad for å ha fått engasjerte matematikklærere med på å få økt kompetanse om engasjerende, praktisk og variert matematikkundervisning.
– Samtidig bidrar de til at norsk skole får forskningsbasert kunnskap som er fundert i skolevirkeligheten, slik at resultatene vil komme hele skole-Norge til gode på sikt, sier hun.
Forskningen i Enact
Randomiserte kontrollerte studier
Randomiserte kontrollerte studier (randomised controlled trials (RCT)) er eksperimentelle undersøkelser som gjennomføres for å undersøke effekt av bestemte tiltak eller behandlinger. RCTer gjennomføres ofte på to grupper, der deltakerne fordeles tilfeldig (randomiseres) i enten behandlings- eller kontrollgrupper. Siden tilfeldig fordeling til gruppene sikrer at gruppene er like før tiltakene innføres, vil forskjeller mellom gruppene etter tiltakene si noe om effekten av disse.
Stort, tverrfaglig forskerprosjekt
Norges forskningsråd lyste i 2021 ut midler til store, tverrfaglige forskerprosjekter. Målet er å flytte forskningsfronten gjennom tverrfaglige prosjekter med større bevilgninger. NFR støtter forskere fra forskjellige fag som sammen vil frembringe ny kunnskap som ikke ville vært mulig å oppnå uten tverrfaglig samarbeid. Utlysningen var åpen for alle fag- og forskningsområder, og søkerne måtte ha vist evne til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet.
Har du spørsmål eller vil du vite mer? Kontakt vår prosjektkoordinator:
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans