Finn innhold
Filtrer etter kategori
Om UiS
Vis 173 treff
Det kan være ekstra utfordrende for sjenerte barn å begynne i barnehagen. For å støtte og hjelpe dem til å trives best mulig, er det viktig at personalet ser og anerkjenner barnas behov i ulike situasjoner. Et ekstra tett og godt samarbeid med foreldrene og i personalet er derfor viktig når man har sjenerte barn på avdelingen.
Norsk barnehageforskningskonferanse vert arrangert 23-24. oktober i Bergen. I år er det BARNkunne - Senter for barnehageforsking ved Høgskulen på Vestlandet som er vertskap, og hovudtemaet for konferansen er Samskaping og forskingsbasert pedagogisk innovasjon i barnehagesektoren.
Nyhet
Regjeringen setter ned en ekspertgruppe for å se på virkemidler for å redusere ressursbruken og bidra til en mer sirkulær økonomi.
Nyhet
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehagelærere som begynner yrkeskarrieren som pedagogiske ledere.
Nyhet
Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at nordiske barnehager er bedre rustet til å opprettholde sosial bærekraft og motstandsdyktighet for fremtidige pandemier og kriser.
Under the Society of Experimental Finance Conference 2024 som arrangeres på Handelshøgskolen UiS inviterer vi kvinnelige konferansedeltagere, studenter og næringslivsaktører til en spesiell nettverkssamling i samarbeid med Stavanger Næringsforening.
Den 14nde internasjonale konferansen til The Society of Experimental Finance finner sted på Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger fra 10. til 13, juni 2024. I forkant av konferanse arrangeres det en sommerskolen for PhD-kandidater på campus fra lørdag 8.til mandag formiddag den 10. juni. I tillegg til konferansen arrangeres det for første gang i regi av SEF 2024 en nettverks-samling for kvinner i finans tirsdag den 11. juni.
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk leder og styrer i barnehage dersom du er pedagog, men ikke barnehage- eller førskolelærer.
Hvordan skape en inkluderende barnehage hvor alle kjenner seg ivaretatt? Hvordan jobber du som barnehagelærer eller -styrer i et samfunn preget av migrasjon? Mikroemnet "Critical cultural awareness in Migration societies" vil gi deg kompetanse og forståelse i å lede og støtte prosesser som skaper tilhørighet hos barn, foresatte og ansatte.
Nyhet
Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at studenter går glipp av viktig erfaring. Forskere ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS har nå utviklet en praksissimulator hvor studentene får utforske barnehagens rom og betydningen dette har for det pedagogiske arbeidet.
Bevegelseslek handler om fysisk aktivitet i en lekende kontekst. Deltakelse i allsidig bevegelseslek skaper et godt grunnlag for barns helhetlige utvikling, og skal ha en stor plass i barnehagen.
Arrangement
Handelshøgskolen UiS og Society for Experimental Finance (SEF) inviterer til konferansen Experimental Finance 2024 i Stavanger.
-
University of Stavanger
Nyhet
Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kunnskapsoversikt tar for seg dette temaet. Forskningsprosjektet er presentert som protokoll i KSUs nye tidsskrift - Nordic Journal of Systematic Reviews in Education.
Nyhet
Skal arbeide med NB-ECEC-prosjektet og se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning.
Nyhet
Elin Svensen disputerte for ph.d.-graden i sosiologi, sosialt arbeid, kultur og samfunn ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet 8. desember.
Problemløsning handler om å finne løsninger på komplekse situasjoner. Det kan sees som en grunnleggende strategi for å kunne løse både dagligdagse utfordringer som f.eks. å kle på seg og mer spesifikke utfordringer som f.eks. å kode en robot.
Arrangement
Nickolas Gagnon, Aarhus Universitet
Elise Ottesen-Jensens hus, Universitetet i Stavanger
Arrangement
Fernando Stipanicic Márquez, Universitet i Oslo
Elise Ottesen-Jensens hus, Universitetet i Stavanger
Arrangement
Vardges Levonyan, Universitetet i Zurich
Elise Ottesen-Jensens hus, Universitetet i Stavanger
Arrangement
Philip J. Grossman, Monash University
Elise Ottesen-Jensens hus, Universitetet i Stavanger