16 resources
Ungdommer, to jenter sammen og en gutt lenger bak, går langs en vei med sekker på ryggen
Forskningsnotat

Fra barne- til ungdomsskole – tiltak før og etter overgangen

Å starte på ungdomsskolen kan være utfordrende for mange. Forskning viser at målrettede tiltak både...

Voksen sitter med med barn og leser lekser
Forskningsnotat

Foreldre påvirker elevers matematikkresultater

Matematikk er et av grunnskolens kjernefag, men også et fag mange elever og foreldre synes er...

Webinar

Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»

Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.

Mann sett bakfra, digitalisert bilde
Kunnskapsoversikt

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet

Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Illustrasjonsbilde: Hvit tekst: Oppsummert kunnskap og logo for Kunnskapssenter for utdanning foran en bokhylle.
Podkast

Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av...

Hånd skriver på pc
Podkast

Podkaster fra GrunnDig-prosjektet

Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...

elev rekker opp hånda. foto: getty
Forskningsnotat

Gode overgangar frå barne- til ungdomsskole

Kva skal til for å skape ein god overgang frå barne- til ungdomsskolen? Ein gjennomgang av forsking...

Elevar går til skulebygg
Forskningsnotat

Overgangar frå barne- til ungdomsskole

Denne studien ser nærmare på barn sine erfaringar, både gode og dårlege, i overgangen frå barne- til...

To barn og en voksen setter sammen biter av ulike geometriske former
Forskningsnotat

Kreativitet styrkar matematikkprestasjonar

Elevar som tenkjer kreativt, har større sjanse for å lukkast i matematikkfaget. Derfor er det viktig...

Hånd skriver på pc
Forskningsnotat

Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen

Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...

Tre små barn leser sammen i en bildebok
Forskningsnotat

Tospråklegheit og kognitive evner

Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...

To barn ser på nettbrett
Forskningsnotat

Bruk av nettbrett i barneskolen

Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...

Figurer av voksen og barn som holder i hender malt i hvitt på grå asfalt
Forskningsnotat

Sammenhenger mellom foreldres engasjement og barns skoletilpasning

Foreldre er en viktig ressurs for barns sosiale, emosjonelle og faglige skoletilpasning. Denne...

Forskningsnotat

Utforsking av tilhøvet mellom språkleg og matematisk dugleik

Peng et al. har utforska tilhøvet mellom språk og matematikk gjennom ein analyse av data frå 344...

Forskningsnotat

Omvendt undervisning i matematikk

Det er en økende interesse for å ta i bruk omvendt undervisning («flipped classroom») som...

En hånd mot hvit bakgrunn. Pekefinger og tommel møtes og danner en sirkel.
Forskningsnotat

Gestikulering og forståelse i muntlige, verbale kommunikasjonssituasjoner

Muntlig, verbal kommunikasjon er vanlig i opplæringssituasjoner, og gestikulasjon er gjerne en del...