Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 18 treff
Miljøhumanistisk initiativ ved Universitetet i Stavanger. The Greenhouse er et forskningssenter som drar sammen de med interesse for miljøhumaniora.
Nyhet
Målet med verkstedet er å hjelpe lærerutdanningenes studenter, forelesere, forskere og samarbeidspartnere fra praksisfeltet med å utvikle forståelse for hvordan bærekraftsspørsmål har relevans for deres utdanning, undervisning, forskning og praksisutøvelse.
Nyhet
Professor Dolly Jørgensen har vunnet finansiering til å forske på båndene mellom kulturarv og olje.
Nyhet
Kunstnaren Hans Baumann har vorte tildelt eit Fulbright-stipend for å vera fire månader ved Universitetet i Stavanger med filmprosjektet sitt «Carbon Permanence». Filmprosjektet undersøkjer den komplekse etikken i Noregs energiomstilling, med særleg vekt på rolla til olja i det å skapa ei post-fossil framtid.
UiS ønsker å bidra til grønn omstilling av samfunnet. Barnas hage er et prosjekt som undersøker og dokumenterer barns bidrag i denne omstillingen. Prosjektet viser hvordan barnehagebarn kan delta i hagebruksaktiviteter og utforske økologiske prosesser.
Nyhet
The Greenhouse ble etablert som en forskningsgruppe i 2017, og markerte seg raskt på verdensbasis som et ledende fagmiljø for miljøhumaniora. Ved femårs-markeringen går The Greenhouse videre, nå som forskningssenter ved UiS.
Begrensningene under Covid-pandemien har vist at vi har et dypt behov for kontakt med naturen og samfunnet omkring oss. Forskere mener at fuglekikking gjør oss både mer glad i, og oppmerksomme på, naturen.
Radioactive Waste Spatialities, Materialities and Societies in the Nordic Region, 1960s to 1990s
Endringsarbeid i barnehage og skole er ofte krevende. Implementeringsteori kan være en nyttig ressurs for å lykkes i disse komplekse prosessene.
Her finner du ressurser om organisasjonsutvikling i barnehage og skole.
Korfor blir vikingar og norrøn fortid stadig meir populært?
Forskningsområdet Transforming Education engasjerer seg i forskning rundt utdanning for bærekraftig utvikling og vil produsere kunnskap om hvordan læringsmiljø og undervisningsmetoder påvirker bærekraftundervisning.
NoRS-EH er et tverrfaglige initiativ for å styrke norsk humaniora sitt bidrag til miljøforskning og de store globale utfordringene.
Forskning: Samhandling mellom barn og voksne kan forbedres når lærere får opplæring om utvikling av gode relasjoner og hvordan dette kan bidra til å fremme barnas prestasjoner.
Implementering er den kompliserte konkretiseringsfasen når forskning, visjoner og ideer skal omsettes til den virkelige verden. Hva vil det si og hvordan kan en skole gå frem?