Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 15 treff
Miljøhumanistisk initiativ ved Universitetet i Stavanger. The Greenhouse er et forskningssenter som drar sammen de med interesse for miljøhumaniora.
Nyhet
Professor Dolly Jørgensen har vunnet finansiering til å forske på båndene mellom kulturarv og olje.
Nyhet
Kunstnaren Hans Baumann har vorte tildelt eit Fulbright-stipend for å vera fire månader ved Universitetet i Stavanger med filmprosjektet sitt «Carbon Permanence». Filmprosjektet undersøkjer den komplekse etikken i Noregs energiomstilling, med særleg vekt på rolla til olja i det å skapa ei post-fossil framtid.
Nyhet
The Greenhouse ble etablert som en forskningsgruppe i 2017, og markerte seg raskt på verdensbasis som et ledende fagmiljø for miljøhumaniora. Ved femårs-markeringen går The Greenhouse videre, nå som forskningssenter ved UiS.
Mange er opptatt av mental helse, og Kunnskapssenter for utdanning (KSU) gir deg her hele fem forskingsnotater fra ulike deler av utdanningsløpet.
Begrensningene under Covid-pandemien har vist at vi har et dypt behov for kontakt med naturen og samfunnet omkring oss. Forskere mener at fuglekikking gjør oss både mer glad i, og oppmerksomme på, naturen.
Foreldre og skule står sentrale i høve til korleis barn opplever overgangen til ungdomsskulen. Dei kan utgjera ein forskjell for korleis elevane både har det med seg sjølv og korleis dei klarer seg i skulearbeidet.
Nyhet
Studentorganisasjonene er bekymret over tilbakemeldinger fra studenter, der flertallet mener nettundervisningen har vært demotiverende og dårligere enn vanlig undervisning. KSU gir deg her forskningsbasert kunnskap om hvilke faktorer som er viktige for at studenter skal fullføre løpene sine.
Radioactive Waste Spatialities, Materialities and Societies in the Nordic Region, 1960s to 1990s
Korfor blir vikingar og norrøn fortid stadig meir populært?
NoRS-EH er et tverrfaglige initiativ for å styrke norsk humaniora sitt bidrag til miljøforskning og de store globale utfordringene.
Utbrenthet blant lærere er et problem for skolene og elevene, og ikke minst for den utbrente læreren selv. Hva er det som mest effektivt reduserer utbrenthet hos denne yrkesgruppen?