Finn innhold
Filtrer etter kategori
Om UiS
Vis 14 treff
Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanninga.
Nyhet
Det seier Kristoffer som er PPU-student ved Fakultet for utøvande kunstfag. I ei veke har han vore med på eit nytt innovativt prosjekt om bærekraft.
Nyhet
UiS inngikk høsten 2021 en avtale med Kristianslyst skole om å være universitetsskole i perioden fram til 2025.
Nyhet
Universitetsskolesatsingen utvikler skolen, lærerprofesjonen, universitetet og elevene. Det mener Anne Lunde, rektor ved Lunde ungdomsskole, som er en av satsingens samarbeidspartnere.
Nyhet
2019: For andre år på rad ble det arrangert sommerskole på Macaé campus, en del av det Føderale Universitetet i Rio de Janeiro (UFRJ).
Nyhet
Søstrene Olivia (16) og Runa Djuve (14) har eksperimentert med is, grisekropper, jernalderkjemi og droner på sommerens Science Camp. 50 ungdommer i alderen 13–17 år har på tampen av sommerferien fått prøve seg som unge forskere i en hel uke.
Nyhet
UiS får no tre faste samarbeidsskular i Stavanger og Sandnes.
Førsteamanuensis Hanne Egenæs Staurseth arbeider i desentralisert ordning i Utdanningsregion Midt-Rogaland med å legge til rette for en mer kompleks leseforståelse.
Nyhet
En av Universitetsskolesatsingens nye praksislærere forteller om utdanningen og hva neste steg i prosjektet blir.
Nyhet
Det ble endelig tid for vårens koronautsatte eksamineringsdager. Over tre ettermiddager har lærerne på Lunde presentert eksamensoppgavene i praksislærerutdanningen for kolleger. Etter fullført eksaminasjon kan de nå titulere seg praksislærere.
Nyhet
UiS og universitetsskolen Lunde skole har nylig testet praksisnær campusundervisning på Hundvåg.
Storevarden skole på Sola har lang erfaring som praksisskole, men kan nå også titulere seg universitetsskole. En entusiastisk samling møttes på Sola Strand hotell for å signere samarbeidsavtalen og markere det begynnende felles arbeidet.
Lærerstudenter ved UiS fikk forrige semester oppleve en litt annerledes praksisperiode enn de er vant med. De fikk være i praksis på en barneskole i det afrikanske landet Malawi i en hel måned.
«Er det veldig komplisert matte hvis du skal bli lærer?». «Hva er lønnen?». Det var noe av det elevene ved St. Svithun videregående skole i Stavanger lurte på da de fikk eksperthjelp til studievalget av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø og grunnskolelærerstudenter fra Universitetet i Stavanger.