Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 42 treff
Forskergruppen eXploring Leadership (eXL) ved Universitetet i Stavanger er et forum som legger til rette for et spennende mangfold i ledelsesforskning og utvikling. eXL er en inkluderende møteplass hvor en kan treffes på tvers av fagmiljø og institusjonelle grenser.
Nyhet
I februar ble boken "Touristic World-Making and Fan Pilgrimage in Popular Culture Destinations", redigert av blant annet UiS-professor i reiseliv Christine Lundberg. Les mer om redaktørenes forskning og egne erfaringer med fan-pilegrimsreiser.
Bianka Kosciuk vil ha bred kunnskap og fortåelse av forretningsdrift og teknologi. Derfor valgte hun digital serviceledelse.
Drømmen er å starte et reisebyrå som tilbyr opplevelser i Norge og Midtøsten.
Kunnskapsoversikten bekrefter mye av det vi allerede jobber med. Samtidig gir den oss noen nye perspektiver, sier Carina Lange Moi, avdelingsleder ved Jåttå barnehage i Stavanger.
Nyhet
Arbeidet med å fremme et trygt og godt barnehagemiljø har aldri vært viktigere. Nå har ledere og ansatte i barnehagene fått tilgang til en kompetansepakke for å jobbe med dette temaet. Innholdet er kvalitetssikret og helt gratis å bruke.
Her finner du ressurser om psykisk helse og livsmestring i barnehage og skole.
Odd Petter Meinseth hadde som mål å bli hotelldirektør. Med en bachelor fra Norsk Hotellhøgskole klarte han det.
Arne Sørvig studerte ved Norsk Hotellhøgskole fra 1991-1996, med Master of Science gjennom samarbeidet med Cornell University, NY-USA. Han har jobbet i matrelatert reiseliv og industri i hele verden, i fagområdene strategi, markedsføring og kommunikasjon. For tiden leder han Stiftelsen Norsk Gastronomi, tidligere kalt Bocuse d’Or Norge. Han har også en Ph.D. i industriell økonomi fra Universitetet i Stavanger.
Hotelldirektør på Quality Hotel Residence i Sandnes, Dan Bergsten, er ikkje bekymret for hva framtida vil bringe. Han meiner det er lurt å investera i ein utdanning i hotellleiing eller reiselivsleiing.
Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker.
Nyhet
Bruk av visuelle verktøy kan være en god måte å hjelpe traumatiserte barn eller barn med lite språk med å gi uttrykk for meningene sine. Klara Øverland har vært prosjektleder for «VisMeg» – en nettside med verktøy som kan være til hjelp i samtaler med barn om tanker og følelser i vanskelige situasjoner.
Hotelledelse-student Einar liker å arbeide med mennesker og er interessert i ledelse og utvikling av næring.
Nyhet
Tradisjonelle forelesninger hvor professoren doserer, er erstattet med veilederstyrt praktisk arbeid. Det nye masterstudiet på Norsk hotellhøgskole gir et unikt utgangspunkt for en lederkarriere i serviceindustrien.
Nyhet
Professor Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret er tildelt Jacob Foundation Fellowship for perioden 2021-2023. Ho vert med dette første «fellow» frå eit norsk universitet.
Forskere ved UiS har utviklet og testet lekbaserte læringsaktiviteter for barn som går siste året i barnehagen. Det er en operasjonalisering av den nasjonale rammeplanen for barnehager og skal gjennom omsorg, lek og læring bidra til et likere og bedre grunnlag ved skolestart.
En studie fra Stavangerprosjektet viser at 2 ½ år gamle jenter mestrer de fleste hverdagsaktiviteter bedre enn guttene.
2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og kan falle utenfor sosialt, viser studie.
Barnehagen skal se hele barnet – og gode kartleggingsverktøy er til hjelp når man ikke ser alt, mener erfarne barnehagelærere i Stavanger.
Språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter, og guttene kan derfor få mindre språklig stimulering. - Vi skylder guttene å møte dem på deres egne arenaer, og tilby språkaktiviteter på deres premisser, sier forsker.