17 resources
Ungdommer, to jenter sammen og en gutt lenger bak, går langs en vei med sekker på ryggen
Forskningsnotat

Fra barne- til ungdomsskole – tiltak før og etter overgangen

Å starte på ungdomsskolen kan være utfordrende for mange. Forskning viser at målrettede tiltak både...

Voksen person går i gang med tre barn. Hun holder den ene i hånden og en annen på hofta
Kunnskapsoversikt

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering

Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehagefors­kning...

Webinar

Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»

Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.

Mann sett bakfra, digitalisert bilde
Kunnskapsoversikt

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet

Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Illustrasjonsbilde: Hvit tekst: Oppsummert kunnskap og logo for Kunnskapssenter for utdanning foran en bokhylle.
Podkast

Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av...

Hånd skriver på pc
Podkast

Podkaster fra GrunnDig-prosjektet

Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...

elev rekker opp hånda. foto: getty
Forskningsnotat

Gode overgangar frå barne- til ungdomsskole

Kva skal til for å skape ein god overgang frå barne- til ungdomsskolen? Ein gjennomgang av forsking...

Elevar går til skulebygg
Forskningsnotat

Overgangar frå barne- til ungdomsskole

Denne studien ser nærmare på barn sine erfaringar, både gode og dårlege, i overgangen frå barne- til...

Hånd skriver på pc
Forskningsnotat

Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen

Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...

Tre små barn sitter rundt et bord med en voksen mens de leker med klosser
Forskningsnotat

Samspel mellom barnehagelærarar og fleirspråklege barn

Bruk av ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn i læringa...

Tre små barn leser sammen i en bildebok
Forskningsnotat

Tospråklegheit og kognitive evner

Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...

To barn ser på nettbrett
Forskningsnotat

Bruk av nettbrett i barneskolen

Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...

Forside til kunnskapsoversikten TILTAK MED POSITIV INNVIRKNING PÅ BARNS OVERGANG FRA BARNEHAGE TIL SKOLE
Kunnskapsoversikt

Overgang fra barnehage til skole

Denne systematiske kunnskapsoversikten undersøker hvilke tiltak som kan ha positiv innvirkning på...

Forside til kunnskapsoppsummeringen KUNNSKAPSBASERT SPRÅKARBEID I BARNEHAGER MED FLERSPRÅKLIGE BARN
Kunnskapsoversikt

Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn

Gjennomgående viser forskningen at det er viktig at barn i størst mulig grad og gjennom hele dagen...

Rosa bokstaver spredt på en magnettavle
Forskningsnotat

Effekten av språkstimulering i barnehage og skole på generelle språk- og lesedugleikar

Ei godt utvikla språk er naudsynt for å kunne følgja med i skolen, og kunnskap om språkstimulering...

Figurer av voksen og barn som holder i hender malt i hvitt på grå asfalt
Forskningsnotat

Sammenhenger mellom foreldres engasjement og barns skoletilpasning

Foreldre er en viktig ressurs for barns sosiale, emosjonelle og faglige skoletilpasning. Denne...

En hånd mot hvit bakgrunn. Pekefinger og tommel møtes og danner en sirkel.
Forskningsnotat

Gestikulering og forståelse i muntlige, verbale kommunikasjonssituasjoner

Muntlig, verbal kommunikasjon er vanlig i opplæringssituasjoner, og gestikulasjon er gjerne en del...