Refill – Religion, filosofi og livssyn ved UiS

Er du student, lærer eller simpelthen nysgjerrig? Her finner du informasjon, inspirasjon og ressurser fra fagmiljøet for religion, filosofi og livssyn ved Universitetet i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Om Refill – Religion, filosofi og livssyn

Denne siden er for alle som er interesserte i religion og filosofi, med litt ekstra for de som jobber med læring og forskning innenfor disse fagområdene.

Her kan du utforske artikler, videoer, bøker og læringsmateriale, og du kan sende inn spørsmål til spørrespalten Babels Tårn – hvor vi prøver å svare på alt det du måtte lure på om religion og filosofi.

Nyeste innlegg

1956: Israel okkuperer Gaza

Dagens konflikt i Midtøsten har en lang historie.

For både elever og lærere kan det være utfordrende å få oversikt og historisk forståelse av det som skjer i Gaza. Konflikten har en lang og kompleks historie som ofte ikke får tilstrekkelig oppmerksomhet i tradisjonelle medier, og som læreverket gjerne omtaler kort og uten faglig dybde. Dette innlegget presenterer én episode i denne konflikten, med mål om å hjelpe lærere og elever til å se dagens situasjon i et historisk perspektiv, trekke linjer og forhåpentligvis vekke interesse for videre lesning.

Tilbakeblikket bygger på forskningen til Jean-Pierre Filiu, professor i Midtøsten-studier ved Sciences Po i Paris. Filiu regnes som en av verdens fremste eksperter på Gazas moderne historie, og har skrevet standardverket om temaet.

Bakgrunn: Gaza-stripens tilblivelse

Staten Israel ble opprettet i 1948, da sionistiske styrker – hovedsakelig europeere av jødisk opprinnelse som sluttet seg til den europeiske ideologien sionisme – erobret store deler av det historiske Palestina. Gaza-stripen eksisterte ikke før 1948. Det fantes kun byen Gaza, med rundt 80 000 innbyggere. Stripen oppstod da området rundt Gaza ble tilfluktsted for omtrent 200 000 palestinere som flyktet fra byer og landsbyer under israelske angrep.

Israels plan var å fortsette erobringen og ta Gaza, men dette mislyktes fordi stripet raskt ble okkupert av Egypt. Israel forsøkte å drive egypterne ut og annektere landet, men ble stanset av USA og Storbritannia. Likevel la Israel allerede i 1949 frem en annekteringsplan for FN.

Økende spenninger og vold

I årene etter krigen forsøkte mange fordrevne palestinere å forlate Gaza-stripen og vende tilbake til sine hjem, men Israel avviste dem og konfiskerte eiendommene deres. Mange ble skutt i forsøket. Disse «infiltrasjonene» utviklet seg etter hvert til voldelige angrep mot israelske sivile og militære, og ble møtt med harde represalier.

Suez-krisen og Israels okkupasjon

En ny mulighet for å annektere Gaza åpnet seg for Israel i 1956, da Egypts president Nasser tok kontroll over Suezkanalen fra Storbritannia og Frankrike. Suezkanalen ligger i Egypt, og Nasser hadde myndighet til å gjøre dette. Storbritannia og Frankrike inngikk en allianse med Israel med mål om å angripe Egypt. Israel ønsket Gaza, mens Frankrike og Storbritannia ville sikre kontroll over kanalen.

Israel startet krigen med å invadere Gaza 29. oktober. I løpet av få dager ble de egyptiske styrkene beseiret. Dette var Israels første okkupasjon av Gaza-stripen. Under okkupasjonen jaktet israelske styrker på «infiltratører» og drepte både stridende og sivile.

Massakrer

Den 3. november fant en kjent massakre sted i Khan Yunis i Gaza. Alle menn mellom 15 og 60 år ble samlet. En gruppe sivile derav ble stilt opp mot en vegg og meiet ned med maskingevær. Andre ble henrettet i en flyktningleir. Minst 275 palestinere ble drept den dagen. De pårørende måtte vente i timevis før de fikk hente likene.

Den 10. november ble alle menn beordret til å møte på torget. De ble ført til ulike steder og avhørt. Et enkelt rykte eller en anklage fra en kollaboratør kunne være nok til å bli henrettet. Flere titalls unge palestinere fra Zeitoun-distriktet ble ført bort med bind for øynene og senere funnet i en massegrav.

Mange fanger ble sendt til israelske fengsler i strid med Genève-konvensjonen. Hus ble ransaket, barn brukt som menneskeskjold, eiendom plyndret og monumenter ødelagt.

Tilbaketrekking

Til tross for en omfattende militær innsats, lyktes ikke Israel i å fullføre sine planer. USA, som måtte ta hensyn til Sovjetunionen og andre politiske interesser, beordret Frankrike, Storbritannia og Israel til å trekke seg ut. Israel ba om å få beholde Gaza, men den amerikanske presidenten Eisenhower var bestemt: Israel måtte trekke seg.

Etterspill

Den første okkupasjonen av Gaza kostet mellom 930 og 1200 egyptiske og palestinske liv. Mange flere ble såret, fengslet eller torturert. Blant de overlevende var en åtte år gammel gutt ved navn Abdel Aziz al-Rantissi, som senere ble en av grunnleggerne av Hamas.

De kommende tiårene skulle Gaza preges av mange lignende episoder.

Litteratur

Jean-Pierre Filiu (2024). Gaza:  A History (2. utg). Hurst.

Alessandro Falcetta

Podkast og andre ressurser

Ledende filosofer fra 1900-tallet

Se intervjuer med berømte filosofer fra det forrige århundre.

Det kan være spennende og lærerikt å se intervjuer med av noen av de mest berømte filosofene fra forrige århundre. Førsteamanuensis Alessandro Falcetta og førsteamanuensis Hans Geir Aasmundsen har valgt ut intervjuer med filosofer som ble født på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.

Bertrand Russell – intervju fra 1952
Simone de Beauvoir – intervju fra 1959
Hannah Arendt – intervju fra 1964
Karl Jaspers – intervju fra 1966
Martin Heidegger – intervju fra 1969
Karl Popper – intervju fra 1971
Hans-Georg Gadamer – intervju fra 1984

I Babels tårn vil vi gjerne ta opp alt du lurer på, og alt du ikke visste at lurte på, om religion, filosofi og livssyn.

Spørrespalten Babels tårn

Pieter Bruegels maleri av babels tårn, med grønt landskap og blå himmel.
Fortellingen om Babels tårn forklarer mangfoldigheten av språkene i verden.

Send oss dine innspill, forslag og spørsmål til "Postkassen" - merk e-posten med Spørrespalten Babels tårn.

Førsteamanuensis Hans Geir Aasmundsen svarer:

12.02.2025

Nok et spennende og utfordrende spørsmål til Babels tårn her: Hva er indoktrinering, og hva har det med religion å gjøre?

Så, altså nok en utfordring i postkassen, men vi prøver.

Indoktrinering er jo noe mange forbinder med religion, og da spesielt en type religion som gjerne er manipulativ og negativ. Og det stemmer jo for så vidt godt – men la oss nå se på dette begrepet og hva som legges i det.

Det har jo sitt opphav i doktrine, et begrep som viser til en grunnleggende lære eller læresetning, for eksempel innenfor kristendommen. Det at den er grunnleggende og samtidig en lære betyr at det er noe som på en måte står fast som en urokkelig sannhet, og dermed er noe man ikke enkelt kan endre eller stille seg tvilende til. Det er for øvrig også andre bruksområder for begrepet – for eksempel har vi den såkalte Truman-doktrinen som var et politisk prosjekt etter krigen hvor USA førte en utenrikspolitikk med tanke på å bekjempe totalitære stater og krefter mange steder i verden. Altså en slags omfattende grunnlag for en bestemt omfattende politikk.

Nåvel. La oss så gå over til dette med indoktrinering og religion. Vi tenker oss gjerne at folk er eller bør være frie til å ta sine egne valg, basert på egne vurderinger, følelser og fornuft. Dette gjelder selv om man er vokst opp i en kultur med en tydelig tradisjon, kultur og religion. Dermed tenker man ikke på indoktrinering, vanligvis, om man for eksempel vokser opp i et kristent, muslimsk eller jødisk samfunn eller familie. Indoktrinering skjer først når man både blir fratatt muligheter til å velge, tenke kritisk, og i tillegg, blir utsatt for utilbørlig press, stress og manipulasjon med den hensikt å innprente, indoktrinere da, et bestemt tankemønster, ideologi eller religion.

Slik sett, så må man både ha fravær av valgmuligheter og kritisk tenking OG tilstedeværelse av press, stress og manipulasjon over tid, med den hensikt å indoktrinere et bestemt tankesett og oppførsel hos en person.

Tidligere spørsmål

09.01.2025

Hva er forskjellen/likheten mellom religion og filosofi?

Førsteamanuensis Hans Geir Aasmunden svarer:

Ahhh, det der er et veldig godt og veldig omfattende spørsmål, som ikke enkelt lar seg besvare sånn rett frem.
Men, vi prøver:
Noen vil si at det som skiller filosofi fra religion, som vitenskapelig disiplin, først og handler om metode og tilnærming til de spørsmål som stilles – ja, at det faktisk ikke handler om å komme med “positive” svar, men heller om en slags metodisk undring. Sokrates, en av de viktiste filosofene i antikkens Hellas, la grunnlaget ved å stille spørsmål ved alt, “til og med” gudenes eksistens. Religion, på sin side, handler gjerne om mening og orden, og fortellinger (narrativer) som både forklarer (gir svar da) på hvorfor verden er som den er og hvordan vi som enkeltindivider og samfunn best kan kan leve våre liv sammen.  

Både religion og filosofi tar opp store og små spørsmål, mens der religion(er) er opptatt av å svarene og meningen, så er filosofien mer opptatt av spørsmålene og forhold mellom tenking og kunnskapen om verden slik den fremstår for oss mennesker, det som gjerne kalles epistemologi, og hva som er virkelig og sant når alt annet “skrelles bort”, det som gjerne kalles ontolgi.

Ta et enkelt emne

Nyheter om humaniora fra UiS

Innføring i filosofi – mikroemne

Dette mikroemnet tar deg med inn i noen av de største spørsmålene mennesket kan stille og utforske temaer som etikk, kun...

Mikroemne: Brennbare bøker ‒ religion og ytringsfrihet

Hva regnes som kontroversielt og hvorfor? Med utgangspunkt i ulike religioner, kulturer, historiske tidsepoker og politi...

Religionsstudier ved UiS

Institutt for kultur- og språkvitenskap (IKS) ved UiS tilbyr flere studier på ulike nivå innenfor religion.

Nettbaserte KRLE-emner

Vi har et nytt tilbud! Nå kan du ta KRLE A (30 studiepoeng), eller KRLE B (30 studiepoeng) – eller begge to – på nett.

‒ Religionsstudiene har gitt meg ny innsikt og forståelse for hvordan folk tenker

Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette ...

Blir lektor med fordypning i historie

Johann Odd Solheim Hamre lot historieinteressen styre valget inn mot lektor 8-13. Hamre er snart ferdig utdannet og klar...

‒ Glad jeg valgte denne retningen innenfor historiefaget

Karine Eieland har satt pris på valgfriheten innenfor lektorutdanning 8-13. Nå kan hun snart levere inn masteroppgaven i...

Fra Spania til Stavanger for å studere historie

Hun har bakgrunn og utdannelse innen dansekunst, men oppdaget historiefaget gjennom et studieopphold i Barcelona. Nå er ...

Praksisemne for humaniorastudenter

Tek du ein bachelorgrad innafor dei humanistiske faga ved UiS kan søke om å gå ut i praksis på ein arbeidsstad som er sp...

- Kildekritikk er like viktig i sosiale medier som i historiepensum

Student Markus Kirkevold studerer historie, spiller innebandy og liker kantina på Kjølv Egelands hus.

Vil bidra med ny viten i historiefaget

Daman er 28 år gammel, halvveis i en bachelorgrad i historie ved Universitetet i Stavanger og har lyst til å bidra med n...

Praksis er gull verd!

- Praksis gir meg en unik mulighet til å teste om dette er en vei å gå for meg når jeg skal ut i jobb etter studiene. Hi...

Møt Christoffer – lektorstudent på tredje året

Christoffer Aagedal er en 22-åring fra Sola som er i gang med tredje året på lektorutdanningen. Han tar norsk som hovedf...

Utviklar forsking og gode praksisar i kritisk tenking

Friske EU-midlar forlengar internasjonalt UiS-prosjekt med tre år.

Humaniorastudentane får praksis

For første gang kan humaniorastudentar no gå ut i praksis medan dei studerer ved UiS.

Hvordan bruker vi historien?

Vi møter fortiden overalt; i skolen, i film og tv, i politisk kommunikasjon, på museum eller på ferie. Forskerne i «Futu...

Praksis for humaniorastudentar

Våren 2019 tilbyr Universitetet i Stavanger for første gang praksis som del av studiet for bachelorstudentar i humaniora...

Kontakt oss

Førsteamanuensis
51832941
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Inst. for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis
51831312
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Inst. for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk