Elever som strever med lesing har ofte opplevd mange nederlag. Opplevelser av manglende mestring kan i neste omgang påvirke elevenes tro på egne evner og gi et lavere selvbilde.

I artikkelen under, som er hentet fra Spesialpedagogikk 4/2010, skriver Liv Stuestøl om hvordan man kan hjelpe elever som strever med lesing til å oppleve mestring og å få økt motivasjon. Hun kommer også med praktiske tips til hvordan man kan arbeide for å bedre elevers leseferdighet.
Les artikkelen (pdf):
Finn flere ressurser fra Lesesenteret:
Undervisningsopplegg
Her finner du undervisningsopplegg til begynneropplæringen og for elever på mellomtrinnet som strever med lesing.
Les for meg – sjekkliste for kartlegging
I «Les for meg» finner du ei sjekkliste og tips til gode tilbakemeldinger som passer å bruke i begynneropplæringen.
Webinar: Når eleven strever med motivasjon
Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet
Mikroemne i Tid for lesing
I Tid for lesing tilbyr Nasjonalt lesesenter heildigitale mikroemne for deg som jobbar i skulen.
Elever som ikke vil lese
Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.
Webinar: Slik bruker du Engasjer lesekurs
I disse webinarene blir du introdusert til hva Engasjer lesekurs er og hvordan du kan ta i bruk kursets innhold og ulike...
Om Tid for lesing - en nasjonal satsing
Tid for lesing skal støtte lærere i å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon i skolen. Satsingen skal også bid...
Dagsseminar for lærere: Tid for lesing
Hvordan kan du jobbe med lesing på skolen og i klasserommet? Det kan du lære mer om når vi inviterer til dagsseminarer f...
Webinar: Å fange opp elever som strever med lesing
Vil du ha mer kunnskap om hvordan du kan fange opp elever som strever med lesing og leseutviklingen tidlig? I dette webi...
Engasjer - lesekurs for mellomtrinnet
Engasjer lesekurs gir elever som strever med lesing undervisning i leseflyt og lesestrategier. Lesekurset er best å gjen...
Tid for lesing: Skolestart
Vil du planlegge undervisningen for å jobbe bedre med elevenes leseferdigheter til høsten? Her finner du vårt skolestart...
PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter
Nå kan du som jobber i PP-tjenesten ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter. Studiet var lærerikt og gav godt faglig...
Blogg: Lese- og skriveteknologi kan gi bedre inkludering
«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum,» forteller en elev med vansker som har fått opplæring i lese- o...
På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing
På Sporet handler om å identifisere elever som er i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker tidlig, og gi dem et ...
Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker
Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...
Lese- og skriveteknologi kan gi bedre inkludering
«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum,» forteller en elev med vansker som har fått opplæring i lese- o...
Oversikt over materiell til kartlegging og diagnostisering av lesing og språk
Her finner du en oversikt over noe materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av lesing og språk.
Undervisningsopplegg: Å lese en roman – for elever som leser lite
"Grønn sommer" av Linda Mari Oprann er en tynn og lettlest ungdomsroman som fenger elever som leser lite. Dette opplegge...