Finn innhold
Filtrer etter kategori
Om UiS
Vis 72 treff
Miljøhumanistisk initiativ ved Universitetet i Stavanger. The Greenhouse er et forskningssenter som drar sammen de med interesse for miljøhumaniora.
Arrangement
Gabriele Lauterbach forsvarer avhandlingen sin “Education Outside the Classroom: Pedagogical Practices, Prevalence, and Potential” for graden Philosophiae Doctor.
Kjølv Egelands hus
Arrangement
Endre Harvold Kvangraven vil forsvara avhandlinga si “Literary Birding: Human-Bird Relations in Contemporary Novels from Norway and Sweden” for grada Philosophiae Doctor.
Arne Rettedals hus
Nyhet
Professor Merja Stenroos ved UiS er blitt tildelt det mest prestisjefylte stipendet fra EU, European Research Council (ERC) Advanced Grant. Det er første gang et forskningsprosjekt tilknyttet UiS blir tildelt et stipend fra ERC.
Nyhet
Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisning.
BDV er en tverrfaglig læringslab for bærekraftstenkning og grønn omstilling ved UH-fakultetet. Som et møtested med fokus på lærerutdanninger, vil BDV inspirere og hjelpe studenter, undervisere, forskere og praksisfeltet til å styrke bærekraftstenkning i utdanning.
Nyhet
Overgangen fra elevtilværelse til studentliv er ikke bare enkel. Studenter som ikke står løpet ut og tar eksamen er en utfordring over hele landet, også ved Universitetet i Stavanger. Det ønsker UiS å gjøre noe med. Nå har prosjektet som skal lette overgangen for ferske studenter startet!
Nyhet
Islam har vært og blir stadig diskutert. Nå er Marianne Hafnor Bøe ved UiS er sammen med Mona Helen Farstad ved HVL bokaktuelle med Islam – tradisjon, tilhørighet og praksis.
Nyhet
UiS-forskaren hoppar elegant frå likestilling og kjønnsmangfald, velferd og omsorgsforsking til kunstig intelligens og science fiction, ifølgje juryen.
Nyhet
Biblioteket gir nå tilgang til en ny nettbasert ressurs for studenter i historie og beslektede fagområder.
Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette balansen mellom faglig engasjement og engasjementet for den enkelte elev. Jonas Matberg Ibsen studerer lektor 8-13 med fordypning innenfor engelsk og religion.
Tek du ein bachelorgrad innafor dei humanistiske faga ved UiS kan søke om å gå ut i praksis på ein arbeidsstad som er spennande og relevant for utdanninga.
Nyhet
Lærere i ungdoms- og videregående skole i Rogaland inviteres til å utvikle og gjennomføre et undervisningsopplegg som kan bidra til å fremme kritisk tenkning. Anledningen for invitasjonen er opprettelsen av Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning, hvor konkurransen våren 2023 er den første i sitt slag.
Nyhet
– Når en fortelling utspiller seg på en scene eller filmatiseres, kan det gi en ny og annen forståelse enn ved tilegnelse av teori gjennom for eksempel forelesninger, sier forsker Grethe H. Bjerga ved Universitetet i Stavanger.
Nyhet
Forskningsprosjektet Caring Futures inviterte fem ulike aktører i regionen til en panelsamtale på Sølvberget om utfordringene knyttet til fremtidens helse- og velferdstjenester, med et tydelig søkelys på teknologi, etikk og omsorg.
Nyhet
HelseCampus Stavanger samlet forskere, klinikere, leverandører og pårørende til å dele perspektiver innenfor etikk i utvikling og bruk av omsorgsteknologier i helse- og velferdssektoren.
Nyhet
Både forfatteren Cathrine Knudsen og kunstneren Kari Telstad Sundet er opptatt av denne tematikken. Førsteamanuensis Ingvil Hellstrand (UiS) ledet en samtale med dem foran publikum, som var på plass i lokalene til kunstutstillingen CARING FUTURES.
Nyhet
Etter et langt og tett samarbeid kunne Ingvil Hellstrand (UiS) og kurator Hege Tapio holde åpningstalene sine for å markere åpningen av kunstutstillingen CARING FUTURES på Sølvberget Galleri.
Nyhet
The Greenhouse ble etablert som en forskningsgruppe i 2017, og markerte seg raskt på verdensbasis som et ledende fagmiljø for miljøhumaniora. Ved femårs-markeringen går The Greenhouse videre, nå som forskningssenter ved UiS.
Nyhet
En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem.