Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 286 treff
Landets fremste fagmiljø innen kvalitet og sikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.
Arrangement
Universitetet i Stavanger inviterer til debatt om prioriteringer i helse- og omsorgstjenestene.
Rygerelektra
Russetiden er et fenomen som berører mange. Likevel finnes det lite forskning på den. I Rogaland jobber fylkeskommunen, politiet, de videregående skolene, mobbeombudet og russen sammen for å forebygge negative hendelser. Læringsmiljøsenteret har ansvar for følgeforskningen.
Nyhet
En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten skildrer prosessen for utvikling av læringsverktøyet Resiliens i helsetjenesten.
Nyhet
Åpenhet om forekomsten av uønskede hendelser har lenge vært en prioritet fra myndighetshold. Ekstern vurdering og tilbakemelding til helsetjenesten anses som nøkkeltiltak for å forbedre tjenestene og redusere antallet uønskede hendelser. Denne studiens hadde som mål å utforske kirurgers erfaringer med vurdering fra eksterne vurderingsinstanser som tilsyn, politietterforskning, pasientskadeerstatning og medieomtale.
Nyhet
En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt helsepersonell sine erfaringer med leders håndtering av COVID-19 pandemien i hjemmetjenesten.
Nyhet
I 2023 gikk Oslo Universitetssykehus inn som partner i SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten, forskere i senteret sikret seg høythengende forskningsmidler fra EU og styrket tiltak for internasjonal mobilitet. Les mer om aktiviteten i senteret i vår årsrapport.
Livsmestring har vært et tverrfaglig tema i skolen siden høsten 2020. Forskningsprosjektet LIFE skal undersøke hvordan skoler har innført det tverrgående teamet «Folkehelse og Livsmestring» i skolehverdagen, samt undersøke om det er mulig å avgrense livsmestring som et eget forskningsfelt.
Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning.
– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad.
Nyhet
Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av fordelane ved å nytte «lekbasert læring» i småtrinna i skulen.
Nyhet
En ny studie fra SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt hvordan tilsyn blitt gjennomført i norske sykehus etter alvorlige hendelser, og hvordan pasienter, pårørende og helsepersonell blir involvert i tilsynsprosessene.
Nyhet
Bekymringen for ungdommens psykiske helse er et globalt fenomen som skaper overskrifter, også utenfor Norges grenser. Framtiden trenger psykiske helsetjenester som møter ungdom sine behov, og da er erfaringskunnskap nødvendig. En nylig publisert artikkel fra SHARE utforsker brukermedvirkning på systemnivå fra ungdom sitt perspektiv.
Nyhet
En ny artikkel fra SHARE handler om hvordan virksomhetsledere i sykehjem opplever og håndterer å ha ansvar for ansattes arbeidsmiljø, pasientsikkerhet og kvalitet i tjenestene som leveres.
Nyhet
– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Ekspertgruppe, som fikk i oppdrag å vurdere hvilke endringer som bør gjøres i utdanningssystemet for å redusere sosiale forskjeller.
Ettersom teknologien blir mer vanlig på jobb, står ansatte overfor flere utfordringer. Noen ganger føler de seg overveldet og stresset av alt det digitale. Dette kan føre til at de blir utmattet, engstelige, og mindre produktive. Det er viktig å forstå dette problemet bedre og finne måter å håndtere det på.
Nyhet
Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.
En ny doktorgrad har vært med å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som involverer eleven selv og foreldrene i arbeidet med å skape et inkluderende opplæringstilbud for eleven.
Nyhet
Forskere ved SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten mener at regulatorisk resiliens bør spille en sentral rolle i fremtidige løsninger for å håndtere økende press på helsesystemene.
En ny utgave av ressursboken til undervisningsopplegget ROBUST kommer i løpet av første halvår 2024.