Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 38 treff
Forskergruppen eXploring Leadership (eXL) ved Universitetet i Stavanger er et forum som legger til rette for et spennende mangfold i ledelsesforskning og utvikling. eXL er en inkluderende møteplass hvor en kan treffes på tvers av fagmiljø og institusjonelle grenser.
Nyhet
I februar ble boken "Touristic World-Making and Fan Pilgrimage in Popular Culture Destinations", redigert av blant annet UiS-professor i reiseliv Christine Lundberg. Les mer om redaktørenes forskning og egne erfaringer med fan-pilegrimsreiser.
Bianka Kosciuk vil ha bred kunnskap og fortåelse av forretningsdrift og teknologi. Derfor valgte hun digital serviceledelse.
Nyhet
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva som kjennetegner forskningen som tar for seg utviklingssamtaler i skolen, og hvilke roller deltakerne inntar under disse møtene.
Nyhet
Et nytt internasjonalt forskningsprosjekt skal finne ut om foreldre kan ha en viktigere rolle enn tidligere antatt når det kommer til å forebygge digital mobbing.
En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret, viser flere områder med forbedringspotensial.
Drømmen er å starte et reisebyrå som tilbyr opplevelser i Norge og Midtøsten.
Foreldre og skule står sentrale i høve til korleis barn opplever overgangen til ungdomsskulen. Dei kan utgjera ein forskjell for korleis elevane både har det med seg sjølv og korleis dei klarer seg i skulearbeidet.
Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse.
Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.
Odd Petter Meinseth hadde som mål å bli hotelldirektør. Med en bachelor fra Norsk Hotellhøgskole klarte han det.
Arne Sørvig studerte ved Norsk Hotellhøgskole fra 1991-1996, med Master of Science gjennom samarbeidet med Cornell University, NY-USA. Han har jobbet i matrelatert reiseliv og industri i hele verden, i fagområdene strategi, markedsføring og kommunikasjon. For tiden leder han Stiftelsen Norsk Gastronomi, tidligere kalt Bocuse d’Or Norge. Han har også en Ph.D. i industriell økonomi fra Universitetet i Stavanger.
Hotelldirektør på Quality Hotel Residence i Sandnes, Dan Bergsten, er ikkje bekymret for hva framtida vil bringe. Han meiner det er lurt å investera i ein utdanning i hotellleiing eller reiselivsleiing.
Hotelledelse-student Einar liker å arbeide med mennesker og er interessert i ledelse og utvikling av næring.
Nyhet
Tradisjonelle forelesninger hvor professoren doserer, er erstattet med veilederstyrt praktisk arbeid. Det nye masterstudiet på Norsk hotellhøgskole gir et unikt utgangspunkt for en lederkarriere i serviceindustrien.
Nyhet
Ny kunnskap om sjeldent syndrom stiller krav til skolen, viser ny doktorgrad. Onsdag 16. desember disputerte Heidi Elisabeth Nag for doktorgraden i Utdanningsvitenskap ved UiS.
Det aller viktigste er at du som mamma eller pappa er klar over den betydningsfulle rollen du har overfor ditt eget barn.
Heidi Elisabeth Nag har i sin avhandling funnet ut at den utfordrende atferden til personer med Smith Magenis’ syndrom øker fordi det er noen egenskaper ved syndromet som fagfolk ikke er klar over eller ikke tar hensyn til i sine hjelpetjenester og tiltak. Bestillingsnummer: 4808.
I denne avhandlingen belyser Elsa Westergård i hvilken grad foreldrene opplever å være desillusjonert i sitt møte med skolen. Det å identifisere desillusjonerte foreldre er viktig i arbeidet med å forbedre kvaliteten i samarbeidsrelasjonene. Bestillingsnummer 4784.
Barns evner til å planlegge, organisere og utføre oppgaver er svært viktige i skolesammenheng. Disse evnene kalles eksekutive fungeringsevner. Utviklingen av disse evnene påvirkes blant annet av lidelser som ADHD og av miljøfaktorer i hjemmet, og barn kommer derfor til skolen med forskjellige forutsetninger for å lære og for å arbeide.