Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Minikvalifikasjoner og livslang læring
Et arbeidsmarked i rask endring stiller nye krav til arbeidstakernes kompetanse. Minikvalifikasjoner...
Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?
Den norske skolen blir stadig mer digitalisert. Hvordan forbereder lærerutdanningen studentene på en...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...
Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...
Læreres uformelle læring: forskning fra to tiår
Både formell etterutdanning og uformell læring medfører at dagens lærere er i stadig utvikling også...
En sammenligning av barns lesing på papir versus nettbrett
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har...
Effects of ICT in education
Does ICT provide a positive influence on academic performance and if it does are there subjects or...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...
Lærerutdanning som profesjonsutdanning
For å bidra med kunnskapsgrunnlag til utviklingen av en femårig profesjonsutdanning for lærere har...
Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge
Formålet med denne rapporten er å presentere og å vurdere forskningsbasert kunnskap om...
Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet
Hvilke former for lærervurdering kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet?
Mellomledere i skolen: arbeidsoppgaver og opplæringsbehov
Hva kjennetegner mellomlederes arbeidssituasjon, og hva er deres kunnskapsbehov?
Pedagogiske tilnærminger til utvidet virkelighet
Smarttelefonens inntog har ført til en økning av bruk av teknologi i klasserommet, blant annet av...
Små barns læring med robotteknologi
Denne systematiske kunnskapsoversikten gir innsikt i forskning om små barns læring med...
Pedagogiske antakelser og bruk av teknologi i skolen
Teknologi blir i økende grad brukt i lærings- og undervisningssammenheng, men det er store...
Barrierar og løysingar for utvikling og implementering av nettundervising i medisin
E-læring eller nettundervising dreier seg om å ta nytte av teknologiske hjelpemiddel og gjera...
Kognitive gevinster av å lære programmering i skolen
Denne artikkelen kan ha særlig interesse for grunnopplæring ettersom norsk skole får nye læreplaner...
Didaktisk digital forteljing
Digital forteljing har vore brukt som pedagogisk metode sidan 1990-talet, men det manglar...