
Ph.d.-utdanning ved Universitetet i Stavanger
Universitetet i Stavanger har fem ph.d.-program som hver for seg spenner over et bredt spekter av fagområder.
Ph.d.-studiet er en treårig forskerutdanning som man kan søke opptak til etter fullført mastergrad. Utdanningen Ph.d.-studiet er en treårig forskerutdanning. De fleste som tas opp på et ph.d.-program ansettes som stipendiat ved UiS, men det er også mulig å søke opptak med annen finansiering.
Utdanningen omfatter en avhandling eller et kunstnerisk resultat basert på selvstendig arbeid, relevante kurs i et omfang som tilsvarer et halvt års studium, deltakelse i nasjonale og internasjonale forskermiljø, relevant faglig formidling, prøveforelesning og disputas.
Våre ph.d.-program
Veileder til ph.d.-løpet
Forskerskoler ved UiS
Disputaser ved UiS
Forskningsprosjekt om forbedringsprosesser i politiet
Felix Preshanth Santhiapillai ved UiS har forsket på hvordan man kan bruke Lean-tenkning til å forbedre arbeidet i Sør-V...
Disputas om skriveutviklinga hos førsteklassingar – handskrift eller tastatur
Elevar i første klasse si skriveutvikling blir ikkje påverka om dei lærer å skriva tekstane for hand, eller om dei skriv...
Gode resultater etter bruk av simulering kombinert med praksis
Førsteårsstudenter i sykepleie opplevde økt kunnskap, selvtillit og mestring etter å ha kombinert simuleringstrening med...
Innvandrarar sitt møte med norsk arbeidsliv
Korleis opplever innvandrarar forholdet mellom integrering og arbeid i møtet med norsk arbeidsliv?
Analyser av vindturbiner med to rotorer
Omar El Beshbichi har forsket på vindturbiner med to rotorer. Denne uken forsvarte han doktorgraden sin.
Disputaser ved UiS 2023
Her finner du en oversikt over alle disputasene som er gjennomført ved UiS i 2023.
Hva skjer når elever jobber med vanskelige historiske hendelser?
Hva skjer når det undervises i et historisk tema som vekker følelser og moralsk fordømmelse og elever skal ta perspektiv...
Destinasjonar med vinterturisme lir mindre av sesongsvingingar
Oddne Skrede har forska på norske reiselivsbedrifter og deira omgjevnader: Korleis konkurrerer dei med kvarandre? Og kor...
Disputas om omsorgsovertakelser i barnevernet
Marte Tonning Otterlei har forsket på foreldre og barnevernsarbeideres erfaringer med omsorgsovertakelser. Hun disputert...
Disputas om selvmordsrisiko og psykosesymptomer
Pasienter som har psykosesymptomer i en depresjon, har klart større risiko for selvmord enn pasienter uten slike symptom...
Disputas om teamarbeid og pasientsikkerhet i sykehus
Oddveig Reiersdal Aaberg har forsket på interprofesjonelt teamarbeid og pasientsikkerhetskultur i sykehusavdelinger.
Hvordan kan lærere lære mer av å snakke med hverandre?
Samtaler mellom lærere kan føre til videreføring av etablerte rutiner og undervisningspraksis, viser tidligere forskning...
Hvordan kan vi best støtte opp under ferdighetsutvikling hos barn?
Hvordan kan vi best lære hvordan et tiltak påvirker barns læring og utvikling? Hvilke ferdigheter er det viktig å støtte...
Tora Aasland tar doktorgrad ved UiS
Tidligere statsråd, stortingsrepresentant og fylkesmann Tora Aasland (79) forsvarer graden dr. philos i samfunnssikkerhe...
Hva skjer i møtet mellom fagfolk og publikum på arkeologiske utgravinger?
Disputas: Lise Johnsen har sett på ulike slike ekspertmøter og konkluderer med at møtene spiller en nøkkelrolle i museet...
Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter for elevenes trivsel?
Dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering når de begynner i ungd...
God sosial og emosjonell kompetanse gjør elevene mindre stressa
Dersom elevene kan regulere egne følelser og har gode relasjonsferdigheter, kan det fremme motivasjon og forebygge emosj...
Samvalg for ungdom med psykiske lidelser
Hvis ungdom som er innlagt for psykiske lidelser får være med å bestemme hvordan behandlingen skal foregå, øker sjansen ...
Utviklet lederguide for kvalitets- og sikkerhetsarbeid
Terese Johannessen har i sitt doktorgradsarbeid vært med å utvikle en lederguide som gjennom tre steg støtter lederne i ...
Disputas om akutte barnevernssaker
Hvordan jobber det norske barnevernet med akutte saker sammenliknet med det tyske? Det har Arve Lerum undersøkt i sitt d...
Hvorfor tenker elever i videregående skole på å slutte?
Elever som opplever et lite støttende læringsmiljø er mer tilbøyelige til å tenke at det ikke er noe vits i å fortsette ...
Delvis digital disputas
Her finner du informasjon om hvordan en delvis digital disputas gjennomføres ved UiS, og hvilket ansvar de ulike aktøren...
Disputas ved Universitetet i Stavanger
Disputasen er ph.d.-kandidatens sitt offentlige forsvar av avhandlingen sin. Dette er den avsluttende prøven for å oppnå...
Vil sette læringsstøtte på agendaen
Norske lærere er blant de beste i verden til å skape gode relasjoner til elevene, men kvaliteten på læringsstøtte varier...
Hvorfor frykter norsksomaliere barnevernet?
Disputas: Ayan Handulle har forsket på hvordan frykten for barnevernet vokser fram og hvordan den opprettholdes i det no...
Hvordan lærer voksne norsk som andrespråk?
Et nytt språk læres som et puslespill med enkeltelementer som så settes sammen, viser doktorgradsarbeidet til Gølin Kaur...
Hvordan kan syvendeklassinger lære mer avansert engelsk?
Å skjønne ironi, sarkasme, faste ord og uttrykk og å kunne reflektere rundt bruken av disse, er et tegn på at du behersk...
«Innvandrerkategorien» påvirker NAVs tjenestetilbud
Noen NAV-saker som involverer innvandrere oppleves av veilederne som så komplekse og uhåndgripelige at de unngås. Andre ...
Hvordan forberedes barnehagebarn og elever på skole og utdanningsvalg?
Andreas Østbø Fidjeland har undersøkt hvordan barn og elever forberedes og velger i overganger mellom ulike utdanningsst...
Hvordan når vgs-elever fram til leseren i engelskfaget?
Hvilke ord bruker vgs-elever for å nå fram til leseren? Hvilke ord burde de bruke? Det har James Jacob Thomson undersøkt...
Disputaser ved UiS 2022
Her finner du en oversikt over alle disputaser som er gjennomført ved UiS i 2022.
Disputas om bekkensmerter ved graviditet
Kiropraktor Stefan Malmqvist disputerte for ph.d.-graden i helse og medisin ved Universitetet i Stavanger 6. desember 20...
Disputas om virkemiddelapparat for gründere
Gründer Murshid M. Ali disputerte for ph.d.-graden i ledelse, økonomi og reiseliv ved UiS 6. desember 2021.
Bruk av standardiserte metoder i barnevernet
Disputas: Hvordan bruker det kommunale barnevernet standardiserte verktøy i sin praksis, og hvilken betydning har slike ...
Disputas om pustehjelp til nyfødte
Å måle CO2 i utpustluft hos nyfødte som trenger pustehjelp ved fødsel, kan tidlig i forløpet vise om gjenopplivingen er ...
Folkehøgskulelærarane og kampen for norsk sjølvstende
Morten Øveraas disputerte for doktorgraden i lesevitskap 29. november. Han har sett på korleis folkehøgskulane bidrog ti...
Hvordan tolker vgs-elever bilder av ulike kulturer i engelskfaget?
Cecilie Waallann Brown har undersøkt hvordan vgs-elever skaper mening i møtet med bilder fra ulike kulturelle sammenheng...
Oppfordrer til å lytte mer til pasientene
Unn Elisabeth Hammervold har nylig disputert ved Det helsevitenskapelige fakultet. Hennes forskning viser at ettersamtal...
Solceller som er innebygd i tak og vegger, kan bli en effektiv strømkilde
– Det kalde klimaet i Norge er svært godt egnet for bygningsintegrerte solcellepanel, sier forsker Hassan Gholami. Han h...
Han har utviklet Skandinavias første hydrogendrone
Jørgen Apeland har forsket på hvordan man kan forlenge flytiden på droner ved hjelp av hydrogenbrenselceller.
Kommende disputaser
Disputas for Miguel Germán Borda Borda
Man. 05.06.2023
09:15-14:00