Her finner du en alfabetisk oversikt over avsluttede prosjekter med lenker til prosjektsidene.
Agderprosjektet - en god start for alle – barnehage
– Agderprosjektet var et forsknings- og utviklingsprosjekt som siktet mot å frembringe ny kunnskap om hva som er viktig innhold for femåringene i barnehagen.
– Målet var å utvikle og teste ut et førskoleopplegg hvor hensikten var å bidra til at barn har likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart.
CIESL-prosjektet tar klasseleiing frå teori til praksis – skole
– CIESL-prosjektet ville utvikle kunnskap om korleis lærarar vidareutviklar interaksjonen med elevane i klasserommet gjennom deltaking i ein intervensjon som fokuserer på klasseleiing.
– Ei sentral målsetting i prosjektet er å utvikle meir kunnskap om korleis lærarar omset forskingsbasert kunnskap til praktisk handling i klasserommet.
Lekbasert læring – barnehage
– Prosjektet Lekbasert læring (tidligere RogaBarn) undersøkte om et førskoleopplegg for femåringer i barnehagen kunne bidra til at barna får et likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart.
– Playfull learning-tradisjonen fremhever at barn lærer best gjennom veksling mellom fri lek og veiledet lek.
MOVE-P – motivasjon og mestring i videregående skole
– Hvordan kan skolefaglig motivasjon stimuleres gjennom å fremme et mestringsorientert læringsmiljø?
– MOVE-P var et prosjekt som rettet seg mot lærere og elever i videregående skole.
ROBUST – trivsel og motivasjon i ungdomsskolen
– ROBUST var et undervisningsopplegg hvor målet er å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen gjennom å fremme sosial og emosjonell kompetanse.
– Tiltakene kan ha betydelig positive effekter for barn og unges evne til å takle utfordringer i skolen, deres læringsresultater og psykiske helse.
Se videre – motivasjon og fullføring i vgs
– Hvordan påvirker elevenes opplevelse av læringsmiljøet deres motivasjon, psykiske helse og evne til å fullføre videregående opplæring? Er det noen psykososiale faktorer som kan identifiseres som særlig viktige? Det har vi prøvd å finne ut at i forskningsprosjektet Se videre.
– Se videre undersøkte også noen individvariabler som etnisitet, støtte hjemmefra, foreldres utdanningsnivå, akademisk selvoppfatning og tidligere skoleprestasjoner, som tidligere forskning har vist at har betydning.
VITE – Videobased Improvement for TEachers – skole
– Prosjektets hovedmål var å utvikle og pilotere et tiltak for profesjonell utvikling for lærere.
– VITE hadde fokus på de positive lærer-elev-interaksjonene.