Slik ble biografien "Min Skyld" av Abid Raja brukt som utgangspunkt til tre ulike undervisningsopplegg i en førsteklasse på videregående.

Abid Rajas selvbiografi "Min skyld" ble en bestselger da den kom ut i 2021. En av de mange som ble grepet av denne boka, er Beate Eckhoff Dagestad, som er lektor ved Hetland videregående skole i Stavanger. Hun ville dele leseropplevelsen med elevene sine, og valgte derfor å lese Min Skyld høyt i klassen.
I denne presentasjonen (under) kan du se og høre Dagestad fortelle om hvorfor hun valgte å lese høyt, og om hvordan denne boka viste seg å være et godt utgangspunkt for tre undervisningsopplegg.
For i tillegg til å lese boka høyt i klassen, fungerte den som et godt utgangspunkt for arbeid med symboler, retorisk analyse og fagartikkel.
Under kan du se presentasjonen Dagestad ga under Nasjonal konferanse om lesing 2023.
Trykk her for å finne alle presentasjonene fra konferansen (pdf).
Les mer om god leseopplæring i videregående skole:
Lærere forteller om hvordan eksamen påvirker norskundervisningen
Hvor mye påvirker eksamen norskundervisningen på ungdomsskolen og i videregående? Og bør eksamensutviklere ta hensyn til...
Tekstnær lesing: Lesing av komplekse tekstar
Close Reading, eller "Tekstnær lesing" på norsk, er ei grundig utforsking av ein kompleks tekst. Gjennom å arbeide med t...
Fagbøker fra Lesesenteret
Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...
Norsklærere får større faglig trygghet med videreutdanning fra Lesesenteret
Tekstarbeid i norskfaget (norsk 2) er en samlingsbasert videreutdanning for lærere på ungdomstrinnet og i videregående s...
Blogg: Slik kan du bruke dataspill i skolen
Hvorfor trenger vi dataspill i skolen - og hvordan kan spill brukes på en didaktisk god måte? I tre blogginnlegg gir lær...
Lydbok som redskap for læring
Elever som strever med lesing opplever ofte at det er det så strevsomt å komme seg gjennom en læreboktekst at de sitter ...
Hvordan påvirkes ungdom av media- og nettbruk?
Vi tror at ungdommer er eksperter på bruk av media, men gjelder det alle? Og hvordan påvirkes ungdom av nettbruken. Arti...
Kan høgtlesing gi motivasjon til nynorsk?
Kven har vel ikkje minne frå eigne skuledagar då læraren las spennande forteljingar høgt i klasserommet? Artikkelen refl...
Å lese novella "En nesten pinlig affære" med bruk av lesestrategier
Kristine Skjæveland viser steg for steg hvordan en kan legge til rette for at elever som strever med å lese skal få utby...
Bok i bruk: Hvordan lese effektivt? (Det onde)
Lektor Kristine Skjæveland tar i dette undervisningsopplegget utgangspunkt i boken Det onde av Arne Berggren for å se næ...
Ta videreutdanning i Tekstarbeid i norskfaget
Underviser du i norsk på ungdomstrinnet eller i videregående? I videreutdanningen Tekstarbeid i norskfaget vil du utfors...
Video: Tenkeskriving på yrkesfag
I mange av yrkesfagene forekommer det lite skriving. Filmen ”Tenkeskriving på yrkesfag” viser hvordan en kan bruke tenke...
Video: Fagskriving og respons i sosiologi
Å kunne et fag er å kunne uttrykke seg på fagets premisser, med fagets begreper og fagets egen uttrykksmåte. I filmen «F...
Drama-metodikk som arbeidsform
Einar Øklands epistel fra 1979, "Ny vurdering av bilbeltet," blir her lest og utforsket av en Vg3-klasse ved Sandnes vid...
Slik jobber du med videoretting
Se hvordan man ved hjelp av video kan gi tilbakemelding på prøver til elevene.
Video: Lesing er å skape engasjement
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I filmen ser me n...
Video: Lesing er å utvikle språket
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Video: Lesing er å kunne avkode ukjente ord og forstå illustrasjonar
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Korleis avkode ukjente ord og forstå illustrasjonar
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Lesing er å kunne delta i sosiale praksisar
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Praktisk arbeid med lesing og tekst
Denne filmen viser ulike sider ved det å lesa, alt frå engasjement i høve til tekst, til avkoding og forståing
Om å lese HMS-tekster i yrkesfag
I filmen Fra paragraf til praksis viser vi hvordan faglærere på Vg2 anleggsteknikk bruker læringsstrategier for å gi ele...
– Språk er kongeveien til kunnskap
Hva er forskjellen på en fysikkrapport og et essay? Elever i videregående er avhengige av å forstå fagenes ulike tekstku...
Elevene trenger tekstkompetanse, ikke bare skriftkompetanse
For å forstå og selv kunne lage gode, sammensatte tekster, trenger elevene øvelse i å oppdage samspillet mellom ulike ut...
Svært kompetente lesere
Ikke alle elever med spesielle talenter føler at de får nok stimulans og støtte fra læreren, og det kan være vanskelig å...
Leseopplæring på yrkesfag - det toget har vel gått?
I masteravhandlinga si frå 2014 undersøkte Edit Marie Asperanden om lesestrategiar var formålstenlege verkty når elevane...
Selvregulering – en utfordring både for lærer og elev i større, selvstendige arbeider
Fra et tverrfaglig prosjekt om propaganda i Vg3 medier og kommunikasjon.
Tverrfaglig prosjektarbeid om propaganda i medier og kommunikasjon, norsk og historie
Å arbeide tverrfaglig er viktig for elevenes helhetlige kompetanse og evne til å se sammenheng mellom flere fagområder. ...
Litterære samtalar med elevar på Helse og oppvekst
Då ho tok utgangspunkt i elevane sine eigne erfaringar, fekk læraren på Helse og oppvekst betre litterære samtalar med e...
Slik kan elevene øve på skildringer
Poenget med denne oppgaven er at elevene skal bli bevisste på å skildre med et variert språk og at de skal se hvor ulike...
Geografi med lesestrategier
Dette undervisningsopplegget tar i bruk et utvalg av lese- og læringsstrategier på en geografitekst om havbunnen og kont...
Å være leselærer i Teknikk og industriell produksjon
Yrkesfaglæreren kan i praksis være leselærer ved å arbeide systematisk over tid med tekster i sine programfag. Filmen "Å...
Lesing i elektro
I filmen "Lesing i elektro" møter vi elektrofaglærer Tor-Martin Birkeli sammen med en klasse på VG2 Data og elektronikk.
Lesing i service og samferdsel
I denne filmen viser lærer Tordis Agathe Bakken Drangeid hvordan hun jobber med leseopplæringen i yrkesfag.
Elever retter et kritisk blikk på litteraturundervisningen
Det er en spenning mellom hva elevene mener er kjernen i litteraturfaget, og hvordan litteratur faktisk undervises i nor...
Om dybdelæring i videregående skole
Sten Ludvigsen (2016) fremhever dybdelæring som det viktigste målet med undervisningen i dagens skole: «Dybdelæring hand...
Å motivere og engasjere for lesing i helse- og oppvekstfag
Når vi skal arbeide med elevane si læring og utvikle kunnskap, forståing og ferdigheit i helse- og oppvekstfag, må vi ar...
Å skrive i norsk og i yrkesfag
Skriving er ein grunnleggjande ferdigheit også i yrkesfaglege programfag på vidaregåande skule.
Å lese og tolke tegn og symboler i estetiske fag
I de estetiske fagene møter elevene på multimodale tekster, og må kunne lese og tolke tegn og symboler.