Finn innhold
Filtrer etter kategori
Om UiS
Vis 316 treff
Studieprogram
NB: Ikke lenger opptak til dette studieprogrammet.
I dette forskningsprosjektet skal vi teste ut appen RØST som inneholder ulike verktøy som kan være nyttige for unge som søker jobb eller utdanning.
Det kan være ekstra utfordrende for sjenerte barn å begynne i barnehagen. For å støtte og hjelpe dem til å trives best mulig, er det viktig at personalet ser og anerkjenner barnas behov i ulike situasjoner. Et ekstra tett og godt samarbeid med foreldrene og i personalet er derfor viktig når man har sjenerte barn på avdelingen.
Nyhet
Denne uken ble den årlige kriseøvelsen på journalistikkstudiet gjennomført. Studentene dekket et case om grov vold blant unge, og fikk kjenne på hvordan det er å jobbe under press i felten.
Nyhet
SV-fakultetet arrangerte Kaleidoskop for første gang denne uken. En flott festivaldag med godt innhold på Sølvberget.
Norsk barnehageforskningskonferanse vert arrangert 23-24. oktober i Bergen. I år er det BARNkunne - Senter for barnehageforsking ved Høgskulen på Vestlandet som er vertskap, og hovudtemaet for konferansen er Samskaping og forskingsbasert pedagogisk innovasjon i barnehagesektoren.
Den nettbaserte seminaruken om ansvarlig turisme (18.-22. mars 2024), som arrangeres i nordisk samarbeid, tar opp aktuelle temaer innen ansvarlig turisme, som klimaendringer og turisme, tilgjengelighet og etikk i turismen, konkrete tiltak for å fremme ansvarlighet og turismens fremtid.
Nyhet
Totalt 18 tredjeårsstudenter på journalistikk og fjernsyns-og multimedieproduksjon deltok på prosjektet Rogaland i miniatyr.
Nyhet
UiS-professor Siddharth Sareen forsker for å skape en mer rettferdig omstilling lokalt og globalt. Nå får han pris for forskningen sin.
Nyhet
Masterstudentene på Institutt for medie- og samfunnsfag har mulighet til å ha et praksisopphold gjennom et valgemne. Denne uken ble de invitert til Lykketreff. Et arrangement som skaper en unik platform hvor studenter og virksomheter kan møte for å utforske muligheter.
Nyhet
I to uker skal journalistikk- og fjernsyns- og multimedieproduksjonsstudentene drifte redaksjonen Utsnitt, hvor de produserer daglige TV- og radiosendinger og nyheter til nett.
Universitetet i Stavanger tilbyr både master i sosialfag og master i barnevernsarbeid. Begge masterprogrammene åpner dører til en rekke muligheter!
Nyhet
Kaleidoskop setter fokus på viktige hendelser, livsendringer og kritiske perspektiver. Ved å presentere ulike synsvinkler fra både akademia og andre aktive samfunnsaktører ønsker festivalen å skape og utvikle nye ideer og muligheter.
Nyhet
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehagelærere som begynner yrkeskarrieren som pedagogiske ledere.
Nyhet
Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at nordiske barnehager er bedre rustet til å opprettholde sosial bærekraft og motstandsdyktighet for fremtidige pandemier og kriser.
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk leder og styrer i barnehage dersom du er pedagog, men ikke barnehage- eller førskolelærer.
Nyhet
Praksis er en viktig del av utdanningen for å bli en selvstendig profesjonsutøver. Veiledningen bidrar sterkt til å avgjøre om utdanningen holder høy faglig kvalitet og relevans.
Her finner du en oversikt over alle disputasene som er gjennomført ved UiS i 2024.
Hvordan skape en inkluderende barnehage hvor alle kjenner seg ivaretatt? Hvordan jobber du som barnehagelærer eller -styrer i et samfunn preget av migrasjon? Mikroemnet "Critical cultural awareness in Migration societies" vil gi deg kompetanse og forståelse i å lede og støtte prosesser som skaper tilhørighet hos barn, foresatte og ansatte.
Nyhet
Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at studenter går glipp av viktig erfaring. Forskere ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS har nå utviklet en praksissimulator hvor studentene får utforske barnehagens rom og betydningen dette har for det pedagogiske arbeidet.