Demokratisk kompetanse: Hvilke undervisningsmetoder fungerer best?
Skolen skal utvikle demokratiske verdier og medborgerskap blant barn og unge. Forskning viser at...
Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Eit rammeverk for effektiv masteroppgåve-rettleiing
Kva kjenneteiknar ei vellukka rettleiing av masteroppgåver? Nederlandske forskarar har utvikla eit...
Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...
Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...
Førstegenerasjonsstudenten som akademisk ressurs
Studentar frå familiar utan høgare utdanning startar studia med andre livserfaringar enn studentar...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Språklig og sosial inkludering av
minoritetsspråklige
barn i barnehage
– en kunnskapsoversikt
Denne rapporten og kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et resultat av...
Tiltak for å inkludere minoritetsbarn i barnehagen
En kunnskapsoversikt fra forskere ved Kunnskapssenter for utdanning har identifisert fire tiltak for...
Inkluderingstiltak for barn av immigranter og etniske minoriteter i barnehagen
Hvilke fellestrekk har barnehagetiltak for å fremme sosial inkludering av immigrantbarn og etniske...
Betydninga av intervensjonar for å skapa positiv haldning til inkluderande utdanning hjå lærarstudentar
I denne artikkelen ser forskarane nærare på 23 studiar som har undersøkt om lærarstudentar si...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...
Lærerutdanning som profesjonsutdanning
For å bidra med kunnskapsgrunnlag til utviklingen av en femårig profesjonsutdanning for lærere har...
Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge
Formålet med denne rapporten er å presentere og å vurdere forskningsbasert kunnskap om...
Intervensjoner for barn og unge med autisme i inkluderende skoler og barnehager
I et utdanningssystem hvor et hovedmål for barnehager og skoler er å skape inkluderende fellesskap...
Lærerutdanningene og profesjonsforberedelse av fremtidige lærere
Denne artikkelen ser på sammenhenger mellom lærerutdanningers innhold og organisering og...
Undervisings- og læringssamarbeid i høgare utdanning
Kollegasamarbeid og utarbeiding av felles planar og undervisingsopplegg er ikkje ukjende metodar for...
Undervisningsekspertise i høyere utdanning
Hva kjennetegner god undervisning i høyere utdanning? En endret holdning til undervisning i høyere...
Erfaringsbasert profesjonsutvikling i høyere utdanning
Undervisere ved høyere utdanningsinstitusjoner forventes å drive kontinuerlig profesjonell utvikling...
Hvilke områder må lærere i universitets- og høgskolesektoren ha kompetanse innen?
Under følger en oversikt over hvilke områder det er viktig en lærer i universitets- og...