Demokratisk kompetanse: Hvilke undervisningsmetoder fungerer best?
Skolen skal utvikle demokratiske verdier og medborgerskap blant barn og unge. Forskning viser at...
Eit rammeverk for effektiv masteroppgåve-rettleiing
Kva kjenneteiknar ei vellukka rettleiing av masteroppgåver? Nederlandske forskarar har utvikla eit...
Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Video-opptak av webinar om skole-hjem-samarbeid
Her kan du se opptak av Kunnskapssenter for utdannings webinar om skole-hjem-samarbeid, arrangert 15...
Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.
Video-opptak av webinaret “Making teaching attractive”
Opptaket av Kunnskapssenter for utdannings (KSU) webinar om lærerrekruttering er nå tilgjengelig.
Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.
Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av...
Digitale vurderingar i skulen
I seinare tid har ein sett eit skifte frå vurderingar ved bruk av penn og papir til vurderingar ved...
Podkaster fra GrunnDig-prosjektet
Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?
Den norske skolen blir stadig mer digitalisert. Hvordan forbereder lærerutdanningen studentene på en...
Hva er meta-analyse og hvordan kan det brukes i forskning?
Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du...
Oppsummert kunnskap: What is meta-analysis and why do we need it?
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du høre om hva meta-analyse er og hvordan det...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...
Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...
Læringseffekten av elevsamarbeid
Korleis gruppene er sett saman gjev ikkje utslag for læringa. Det viktigaste er at gruppa får...
Fører utdanning til høyere intelligens?
Forskning på kognitive ferdigheter indikerer at det er en sammenheng mellom mengde utdanning og...