Fagside for pedagogikk og idrettsvitenskap

Dette er bibliotekets fagside for studier knyttet til Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret. Her finner du bibliotekets nyttige tips til deg som er student innen pedagogiske fag og idrettsvitenskap.

Publisert Sist oppdatert
Innkjøpsforslag

Er det noe som mangler i bibliotekets samling? Har du forslag til et abonnement vi burde ha? Kom gjerne med innspill!

Lån en bibliotekar

Ansatte, stipendiater og masterstudenter ved UiS som skal i gang med et større forskningsprosjekt kan få individuell søkeveiledning fra biblioteket.

Kontaktperson

Universitetsbibliotekar
51833093
KE A-258
Divisjon for forskning
Universitetsbiblioteket i Stavanger

Oppgaveskriving i høyere utdanning

En god oppgave i høyere utdanning krever blant annet at du bruker andre stemmer i teksten enn bare din egen. Her får du enkle tips til hvordan du kan gjøre oppgaven din mer akademisk.

PC på bord nært en kvinne som leser en bok

Nyttig å vite om ulike typer artikler og tidsskrift

Det er forskjeller mellom generelle tidsskrifter og artikler, og vitenskapelige tidsskrifter og vitenskapelige artikler. Nedenfor kan du lese om de viktigste forskjellene, og hva de ulike typene er nyttige å brukes til.

  • Inneholder ny kunnskap
  • Har referanseliste, forskningen skal være etterprøvbar
  • Er fagfellevurdert, altså vurdert og kvalitetssikret av andre forskere (engelsk: peer-reviewed)
  • Blir publisert i tidsskrift (fysisk eller digitalt)
  • Inneholder som regel sammendrag, introduksjon/teori, metode, resultater, analyse og konklusjon

Dette er hva en vitenskapelig artikkel typisk inneholder.

Gode tips for hvordan lese en vitenskapelig artikkel

Eksempel på en vitenskapelig artikkel: Barneperspektiv i nordisk pedagogikk, barne- og ungdomsforskning

  • Kommer ut med jevne/ujevne mellomrom
  • Publiserer studier (forskning) i form av artikler
  • Kan i tillegg til artikler inneholde bokanmeldelser, intervjuer, debattinnlegg m.m. Disse delene av tidsskriftet er ikke fagfellevurdert, men vurdert av en redaksjon.

Eksempel på vitenskapelig tidsskrift: Norsk tidsskrift for utdanning og praksis

  • Magasin/medlemsblad og nettsider som ikke publiserer forskningsresultater direkte, men fagstoff i bearbeidet og mer populærvitenskapelig format.
  • Faglig relevant innhold. Bruk gjerne disse til å holde deg oppdatert på faget ditt (men det er ikke det samme som en vitenskapelig artikkel).

Eksempel: FHI - Folkehelseinstituttet og Barnehageforum

Gutt i biblioteket bærer mange bøker

Bachelor - og masteroppgaver

Her finn du bacheloroppgaver og masteroppgaver som er er skrevet av studenter ved UiS.

Oppgavene vi viser til her har fått karakteren A eller B, så du kan derfor trygt tenke at disse kan være nyttige å bruke som inspirasjon til egen bacheloroppgave. Merk at biblioteket bruker ordet inspirasjon. Det er fordi bachelor- og masteroppgaver ikke er fagfellevurdert vitenskapelig forskning, og vi anbefaler ikke å bruke disse ukritisk som kilder i oppgaven din. Det de gjerne kan brukes til, er å se på struktur, problemstilling, metode, litteraturliste og drøfting for å få tips til hvordan du kan gjøre det i egen oppgave.

Her finner du en masteroppgave som har fått god karakter. Den kan brukes som et godt eksempel for deg som skal skrive masteroppgave i idrettsvitenskap.

Veiledning i biblioteket

Bestill veiledning

Synes du det er utfordrende å finne god litteratur til oppgaven eller forskningen din? Masterstudenter, PhD-kandidater og ansatte ved UiS kan booke time til veiledning i litteratursøk eller systematiske søk.

Masterstudenter, PhD-kandidater og ansatte ved UiS kan bestille individuell rettleiing.

For at veiledningen skal bli mest mulig nyttig, er det ønskelig at du før timen har:

  • Laget en liste med gode nøkkelord både på norsk og engelsk
  • Tenkt gjennom hvilken type litteratur du trenger å finne
  • Prøvd å søke litt selv i de ulike databasene som er anbefalt for ditt fag
  • Tenkt gjennom hva som er utfordrende for deg når det gjelder litteratursøk

Du kan bestille time til søkeveiledning.

Illustrasjon søking for helsefag

Systematisk søk

Et systematisk litteratursøk er et omfattende og godt planlagt søk i databaser og andre aktuelle kilder. Bruk av faglige søkeord og synonymer er viktig. Formålet er å finne så mye litteratur som mulig innen et felt. Søkene skal være grundig dokumenterte og etterprøvbare.

Ansatte, stipendiater og masterstudenter ved UiS kan bestille individuell veiledning for søk og systematiske søk. Ta kontakt dersom du trenger søkehjelp. For å få best mulig utbytte av en søkeveiledning er det viktig at du møter forberedt.

Før du skal begynne å søke:

  • Hva er det du vil finne ut? Definer problemstilling og hovedelementer i søkestrategien. Finn relevante søkeord og fagtermer. Husk at alle aktuelle begreper og synonymer skal inkluderes.
  • Hvilken type litteratur trenger du å finne? Bare vitenskapelige artikler, eller skal annen type litteratur også være med?
  • Hvor skal du søke? Velg relevante fagdatabaser basert på ditt emne.
  • Hva skal ikke være med? Bestem avgrensninger for å kunne ekskludere irrelevant litteratur.

Mer om systematisk søking:

Her finner du lenker til relevante sider som kan gi deg tips og råd om hvordan du kan gjøre systematiske søk. Noen av lenkene er til helsefaglige sider, men de kan likevel være relevante for andre fag.

Pedagogisk litteratur og nyttige ressurser

Her finner du nyttige ressurser som nettsider, oppslagsverk og tidsskrifter. Bruk gjerne informasjon fra disse sidene i oppgaven din, i tillegg til fagbøker og vitenskapelige artikler.

Når du skal finne litteratur til studiet ditt kan du velge mellom mange ulike typer kilder. Felles for de fleste av dem er at du kan finne dem ved å søke i Oria, bibliotekets database. Her finner du blant annet trykte bøker, rapporter o.l. på både norsk og engelsk.

Bøker innen pedagogikk er oppstilt etter Dewey desimalklassifikasjon, med nummer som begynner på 37. Bøker om samme tema står på samme hylle. Det vil si at dersom du finner én interessant bok på hyllen, kan det være lurt å ta en titt på resten av bøkene på den aktuelle hyllen. Finner du en interessant tittel i Oria, kan du bruke fanen virtuell hylle for å se flere bøker som er oppstilt på samme hylle i biblioteket.

Pedagogikk

153.1 - Hukommelse og læring
370 - Utdanning og pedagogikk
370.1 - Filosofi og teori, pedagogisk psykologi
370.115 - Utdanning til samfunnsansvar, kritisk pedagogikk
370.15 - Pedagogisk psykologi
370.152 - Kognitive prosesser
370.9 - Komparativ pedagogikk
371 - Skole
371.1 - Lærere, undervisning og lignende virksomhet
371.102 - Undervisning
371.26 - Vurdering
371.3 - Metoder for undervisning og læring
371.33 - Læremidler, utstyr, materiale til undervisning
371.4 - Rådgivning for studenter og elever
372 - Førskole opplæring og grunnskole
372.1 - Organisering og virksomhet, innen førskoleopplæring og grunnskole
372.21 - Førskoleopplæring
373 - Videregående opplæring
374 - Voksenopplæring
375 - Læreplaner
378 - Høyere utdanning
379 - Utdanningspolitikk

Spesialpedagogikk

371.9 - Spesialpedagogikk
371.914 - Språkvansker
371.93 - Elever/studenter med tilpasningsvansker

Også relevant for pedagogikk/spesialpedagogikk:

401.93 - Språktilegnelse, barns språk
407 - Utdanning, forskning, lignende emner
418 - Anvendt lingvistikk
616.855 - Tale og språkforstyrrelser
616.8588 - Psykisk utviklingshemming
616.85882 - Autisme
616.8589 - ADHD
618.928589 - Barn /ADHD

  • Barnekonvensjonen: Fullversjon av FN sin barnekonvensjon på norsk.
  • Barneombudet Barneombudet er barn og unge sin talsperson og jobber for barn sine rettigheter. Ombudet har ansvar for at meningene til barn og unge blir hørt, og at deres rettigheter blir fulgt. Den viktigste oppgaven til ombudet er å passe på at de som bestemmer i Norge følger barnekonvensjonen.
  • Bufdir bibliotek Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet sitt nettbibliotek. Finn kunnskap om barnevern og familievern, oppvekst, likestilling og ikke-diskriminering
  • Følgegruppen for lærerutdanningsreformen Oppnevt av Kunnskapsdepartementet, har sekretariat på UiS. Skal følge innføringen av de nye grunnskolelærerutdanningene og bidra til at reformen blir gjennomført som planlagt.
  • Gyldendal Skolestudio Digital tilgang til Gyldendal sitt læreverkssupplement, Salaby. Tilgjengelig med FEIDE-pålogging for studenter og ansatte ved UiS.
  • Kor Arti' Digital plattform for å lære sang og musikk med fokus på elev-aktivitet. De tilbyr et rikt utvalg sanger med forskjellige tema som skal kunne tilby alle fagområde et alternativ til tradisjonell undervisning. Ta kontakt med biblioteket for pålogging.
  • Kunnskapsdepartementet Her finner du nyttig informasjon om grunnskole, Kunnskapsløftet, høyere utdanning osv.
  • Kunnskapsdepartementet - Skole og videregående opplæring Her finner du informasjon, rapporter og artikler om skole og vidaregående opplæring.
  • Psykisk helse for barn og unge Nettside fra Folkehelseinstituttet. Forskning og faktainformasjon om psykiske helse og utvikling hos barn.
  • Skoleporten Et verktøy fra Utdanningsdirektoratet for vurdering av kvalitet i grunnopplæringen.
  • Statped Nasjonalt system som bistår kommuner og fylkeskommuner med å legge til rette god opplæring for barn, unge og voksne med særskilte behov.
  • Støtte til nye læreplaner Gode råd og tips til hvordan de nye læreplanene kan implementeres på en god måte.
  • Utdanningsdirektoratet (Udir) Her finner du blant annet læreplaner, opplæringslover og annen relevant informasjon.
  • Barnehage.no: Nettsiden for alle med tilknytning til norsk barnehagesektor. Nettstedet tar temperaturen på en unik og stadig voksende sektor hver eneste dag. Barnehage.no følger de store og viktige barnehagepolitiske spørsmålene, men presenterer også små, trivielle historier fra hverdagen i over 6.000 barnehager rundt i landet.
  • Barnehagefakta: Nettside fra Utdanningsdirektoratet som presenterer ulike fakta fra barnehager i Norge.
  • Barnekonvensjonen: Fullversjon av FN sin barnekonvensjon på norsk.
  • Barneombudet: Barneombudet er barn og unge sin talsperson og jobber for barn sine rettigheter. Ombudet har ansvar for at meningene til barn og unge blir hørt, og at deres rettigheter blir fulgt. Den viktigste oppgaven til ombudet er å passe på at de som bestemmer i Norge følger barnekonvensjonen.
  • Bufdir bibliotek: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet sitt nettbibliotek. Finn kunnskap om barnevern og familievern, oppvekst, likestilling og ikke-diskriminering.
  • Foreldreutvalget for barnehagar (FUB): Nasjonalt utvalg for foreldre med barn i barnehage.
  • Kor Arti': Digital plattform for å lære sang og musikk med fokus på elev-aktivitet. De tilbyr et rikt utvalg sanger med forskjellige tema som skal kunne tilby alle fagområde et alternativ til tradisjonell undervisning. Ta kontakt med biblioteket for pålogging.
  • Regjeringen sin temaside om barnehage: Her finner du dokumenter, artikler, lover, stortingsmeldinger og lignende fra regjeringen, som handler om barnehage.
  • Skattkammer: En ressurs innen sang, musikk og rytme. Mye inspirasjon for deg som jobber i eller skal i praksis i barnehage. Ta kontakt med biblioteket for påloggingsinformasjon.
  • Smittevern i barnehage: Nettside fra Dolkehelseinstituttet. Her finner du informasjon og råd til foreldre og personale om å forebygge infeksjoner og skadedyrangrep.
  • Statped: Nasjonalt system som bistår kommuner og fylkeskommuner med å legge til rette god opplæring for barn, unge og voksne med særskilte behov.
  • Stortingsmelding 19: Tid for lek og læring — Bedre innhold i barnehagen
  • Stortingsmelding 24 - Fremtidens barnehage
  • Utdanningsdirektoratet sine temasider om barnehage: Temaside fra Utdanningsdirektoratet. Her finner du rammeplan, regelverk, tall og fakta mm.
  • Autismeforeningen i Norge: Autismeforeningen er en forening for mennesker med autismespekterdiagnose, samt foreldre og andre pårørende, fagfolk og andre interesserte.
  • Dysleksiforeningen i Norge: Nettsiden til Dysleksi Norge. Organisasjonen ble stiftet i 1976, og jobber i dag for alle med lese- og skrivevansker, mattevansker og språkvansker.
  • Kunnskapsdepartementet: Her finner du nyttig informasjon om grunnskole, Kunnskapsløftet, høyere utdanning med mer.
  • Psykisk helse hos barn og unge: Nettside fra Folkehelseinstituttet. Forskning og faktainformasjon om psykisk helse og utvikling hos barn. Temaside om ADHD, autisme, Downs syndrom, cerebral parese, epilepsi og språkvansker, som er de vanligste utviklingsforstyrrelsene hos barn.
  • Språk og læring - språkvansker og læringsutbytte: Samarbeidsprosjekt mellom Folkehelseinstituttet og Kunnskapsdepartementet som startet i 2007. SOL-studiens mål er å gi et best mulig kunnskapsgrunnlag for å forstå årsaker og utviklingsveier til språkvansker, slik at man tidlig kan sette i gang forebyggende tiltak.
  • Språkvansker: Utviklet av språkforskere og fagfolk fra Universitetet i Oslo, som jobbar med språkutvikling og språkvansker. Her finner du oppdatert informasjon om både typisk og atypisk språkutvikling. Du kan også lese om språkvansker hos barn og voksne, og om ulike kartleggingsverktøy.
  • Statped: Nasjonalt system som bistår kommuner og fylkeskommuner med å legge til rette god opplæring for barn, unge og voksne med særskilte behov.
  • Utdanningsdirektoratet sin temaside om PPT og spesialpedagogikk: Her finner du informasjon om spesialpedagogisk hjelp, spesialundervisning, PPT med mer.

Nettressursar:

  • Lesesenteret: Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking
  • Nasjonalbiblioteket: Søk i store mengder historiske aviser, bøker, tidsskrift m.m Bruk tilgang hjemmefra hvis du ikke er på campus.
  • Nynorsksenteret: Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa er et ressurssenter for skole og barnehage. Tilbyr kurs og gratis undervisningsopplegg for både nynorsk hovedmål og nynorsk sidemål.
  • SkrivBib: Bibliografi over norsk og nordisk skriveforskning, er utgitt av Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking ved NTNU, i samarbeid med Universitetet i Oslo og Universitetet i Sørøst-Norge.
     
  • Skrivesenteret: Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning
  • Språkrådet: Staten sitt rådgivende organ i spørsmål som gjelder bokmål og nynorsk.
  • Utdanningsdirektoratet: Læreplaner, rammeplaner, verktøy til undervisning mm.

Tidsskrift

Digitale læreverk

Studenter og ansatte ved UiS har tilgang til ulike forlag sine nettsider tilhørende undervisning og læreverk. Det varierer fra forlag til forlag hva og kor mye som ligger inne på sidene.

Du finner en liste over mange nyttige sider for statistikk i Oria.

Bruk gjerne statistikk for å aktualisere emnet du skal skrive om. Det vil gjøre det lettere for å leseren å forstå hvorfor dette er interessant eller dagsaktuelt.

Biblioteket abonnerer på en rekke tidsskrift som er aktuelle for pedagogiske fag. Noen er i trykt format til utlån i biblioteket, andre er elektroniske og du kan lese de overalt med tilgang hjemmefra. Du finner aktuelle tidsskrift ved å søka i Oria.

Du kan søka direkte i Tidsskrifter dersom du har fått tips om eller kjenner til et relevant tidsskrift innen ditt fag. Eller du kan avgrense i høyremenyen under "materialtype" ved et vanlig søk på emne.

Vi skiller mellom populærvitenskapelige tidsskrift og vitenskapelige tidsskrift.

Bruk barnelitteratur i undervisning og praksis

Visste du at i biblioteket på Ullandhaug har vi mye god barnelitteratur?

Vi kjøper inn nye barnebøker jevnlig, og streber etter å ha en oppdatert og interessant samling slik at du som student kan komme til oss og finne bøker du kan ta med ut i praksis. Det er selvfølgelig også lov å låne bøker til eget bruk.

Vi har fagbøker for barn innen mange spennende temaer, og vi har romaner og bildebøker.

Høytlesing er gøy for både barn og voksne, og er en veldig fin mulighet til å gi de små en inngang til den spennende litteraturverdenen.

Når du skal finne relevant barnelitteratur kan det være lurt å tenke gjennom om det er spesielle temaer du er særlig interessert i. Det kan for eksempel være følelser, sorg, tenåringer, jenter, gutter osv. Når du da søker i Oria kan du søke på denne måten:

  • barnebøker OG følelser
  • barnebøker OG gutter
  • barnebøker OG jenter
  • billedbøker OG sorg
  • ungdomsbøker OG kjærlighet
  • ungdomsbøker OG vennskap

Dersom du er interessert i de nyeste bøkene om dette emnet, kan du avgrense på årstall i høyremargen slik at du for eksempel kun søker på billedbøker om sorg som er publisert de siste to årene.

Nyttige lenker:

Barnelitteraturen finner du på hylle 6, 7, 8 og 9 i biblioteket.

Hylle 6 og 7:

  • Fagbøker for barn
  • Lærebøker for grunnskolen

Hylle 7 og 8:

  • Skjønnlitterære bøker for barn og ungdom
  • F.eks fortellinger, noveller, romaner og dikt

Hylle 9:

  • Bildebøker for barn

Hva betyr kodene bakpå bøkene?

Lærebøkene for grunnskolen står oppstilt etter fag. Du kan enkelt se tittel og klassetrinn på "ryggen" til boken, for eksempel "ORD 2A" betyr Ordriket for 2.klasse, bokstav-/grunnboken.

Øvrige bøker er kategorisert etter alderskoder:

  • bl = billedbøker
  • a = passer best for barn i alder 0-5år
  • b = passer best for barn i alder 1.-3. klasse
  • bu = passer best for barn i alder 4.-5.klasse
  • u = passer best for barn i alder 6.-7.klasse
  • mu = passer best for barn på ungdomstrinnet

Dersom det for eksempel står bl/a,b på ryggen til en bok vil det bety at dette er en billedbok som passer best for barn fra 0 år til og med 3.klasse.

Tilsvarande dersom det står Barn bu-mu så betyr det at boken passer for barn fra 4.–10.klasse.

Bøker for "Aktiv i naturen":

Nyheter fra UiS om pedagogikk

PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter

Nå kan du som jobber i PP-tjenesten ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter. Studiet var lærerikt og gav godt faglig...

Slik kan vi skape eit leseløft

For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...

Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis

Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...

Kan du åpne opp for mer dialog i undervisningen?

«Hvis vi planlegger for mye, kan det gå ut over spontaniteten,» sa en lærer etter å ha gjennomført åpne samtaler i nor...

Slik vekket læreren leseiveren hos elevene

Elevene i 7B på Grannes skole har like mye tilgang til telefoner, nettbrett og Tiktok som andre ungdommer. Allikevel har...

Dei gode skriveverktøya for elevane finns, men blir for lite brukt

Ny forsking viser at det finns mange gode lese- og skriveverktøy tilgjengeleg, men at dei blir for lite brukt i norsk sk...

Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av klasserommet?

Skjermbruk i undervisningen kan gi tilpasset opplæring og være motiverende for elevene. Men vi må holde på papirlesinga ...

PISA 2022: Norske barn og unge trenger et leseløft!

Når PISA-resultatene viser at også tiendeklassingene leser langt dårligere enn før, er det på tide å slå alarm. Nå treng...

– Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til

Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjon...

Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp

Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...

Elevane lot seg engasjera av Jon Fosse sin vanskelege roman

Jon Fosse er kjend for å vera ein av vår tids største nolevande forfattarar. Men han er òg kjend for å skriva komplekse ...

Spørsmål og svar om bokstavlæring på første trinn

Mange har spørsmål om hvorfor Nasjonalt lesesenter anbefaler at førsteklassinger lærer to bokstaver i uka, og hvordan ma...

Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.

SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...

Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer

Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...

Leik og lesing som satsing i barnehagen

Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...

Kreftpasienter fikk økt livskvalitet av å delta i litteraturgrupper

Åpne samtaler knyttet til litteratur, følelsen av fellesskap og å bestemme over eget liv, kan være grunner til at å delt...

Lærere forteller om hvordan eksamen påvirker norskundervisningen

Hvor mye påvirker eksamen norskundervisningen på ungdomsskolen og i videregående? Og bør eksamensutviklere ta hensyn til...

Én bok ga tre undervisningsopplegg i norsk

Slik ble biografien "Min Skyld" av Abid Raja brukt som utgangspunkt til tre ulike undervisningsopplegg i en førsteklasse...

Ungdomsskoleelever liker å bli lest høyt for

Høytlesing er ikke bare for småtrinnet. Ungdomsskoleelever som ble lest høyt for i norskundervisningen likte det, viser ...