Dette er bibliotekets fagside for studier knyttet til Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret. Her finner du bibliotekets nyttige tips til deg som er student innen pedagogiske fag og idrettsvitenskap.
Er det noe som mangler i bibliotekets samling? Har du forslag til et abonnement vi burde ha? Kom gjerne med innspill!
Ansatte, stipendiater og masterstudenter ved UiS som skal i gang med et større forskningsprosjekt kan få individuell søkeveiledning fra biblioteket.
Kontaktperson
Universitetsbiblioteket i Stavanger
Geir Strandenæs Larsen er kontaktbibliotekar for pedagogiske fag, og har ansvar for følgende institutt og nasjonale senter:
- Institutt for barnehagelærerutdanning.
- Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.
- Kunnskapssenter for utdanning.
- Lesesenteret.
- Læringsmiljøsenteret.

Oppgaveskriving i høyere utdanning
En god oppgave i høyere utdanning krever blant annet at du bruker andre stemmer i teksten enn bare din egen. Her får du enkle tips til hvordan du kan gjøre oppgaven din mer akademisk.
Litteratur
Bruk gode og varierte kilder. Husk at hver kilde fyller ulike behov i teksten. Bruk biblioteket aktivt til å finne kilder som:
- Trykte og elektroniske bøker: vi har både pensum- og fagbøker innen alle mulige fagfelt.
- Trykte og elektroniske tidsskrifter og artikler: Du kan låne tidsskrifter i biblioteket eller finne dem digitalt i Oria. Vi har også standarder, statistikk, rapporter og mye mer.
Finn ut mer om å søke etter litteratur.
Mangler vi det du trenger? Be om fjernlån eller send oss et innkjøpsforslag.
Akademisk skriving
Skaff deg kunnskap om akademisk skriving slik at du kan skrive kildene du har valgt å bruke inn i teksten på en god måte. Øv deg på å lære språket innen ditt fagfelt, det vil være veldig nyttig for deg senere når du skal ut i arbeidslivet.
Finn mange nyttige ressurser om akademisk skriving her:
Kilder og kildekritikk
Lær deg korrekt sitatteknikk, og bruk den konsekvent. Da gir du anerkjennelse der den hører hjemme, og du unngår plagiat.
Mer om kilder:

Nyttig å vite om ulike typer artikler og tidsskrift
Det er forskjeller mellom generelle tidsskrifter og artikler, og vitenskapelige tidsskrifter og vitenskapelige artikler. Nedenfor kan du lese om de viktigste forskjellene, og hva de ulike typene er nyttige å brukes til.

Bachelor - og masteroppgaver
Her finn du bacheloroppgaver og masteroppgaver som er er skrevet av studenter ved UiS.
Oppgavene vi viser til her har fått karakteren A eller B, så du kan derfor trygt tenke at disse kan være nyttige å bruke som inspirasjon til egen bacheloroppgave. Merk at biblioteket bruker ordet inspirasjon. Det er fordi bachelor- og masteroppgaver ikke er fagfellevurdert vitenskapelig forskning, og vi anbefaler ikke å bruke disse ukritisk som kilder i oppgaven din. Det de gjerne kan brukes til, er å se på struktur, problemstilling, metode, litteraturliste og drøfting for å få tips til hvordan du kan gjøre det i egen oppgave.

Bestill veiledning
Synes du det er utfordrende å finne god litteratur til oppgaven eller forskningen din? Masterstudenter, PhD-kandidater og ansatte ved UiS kan booke time til veiledning i litteratursøk eller systematiske søk.
Masterstudenter, PhD-kandidater og ansatte ved UiS kan bestille individuell rettleiing.
For at veiledningen skal bli mest mulig nyttig, er det ønskelig at du før timen har:
- Laget en liste med gode nøkkelord både på norsk og engelsk
- Tenkt gjennom hvilken type litteratur du trenger å finne
- Prøvd å søke litt selv i de ulike databasene som er anbefalt for ditt fag
- Tenkt gjennom hva som er utfordrende for deg når det gjelder litteratursøk
Du kan bestille time til søkeveiledning.

Systematisk søk
Et systematisk litteratursøk er et omfattende og godt planlagt søk i databaser og andre aktuelle kilder. Bruk av faglige søkeord og synonymer er viktig. Formålet er å finne så mye litteratur som mulig innen et felt. Søkene skal være grundig dokumenterte og etterprøvbare.
Ansatte, stipendiater og masterstudenter ved UiS kan bestille individuell veiledning for søk og systematiske søk. Ta kontakt dersom du trenger søkehjelp. For å få best mulig utbytte av en søkeveiledning er det viktig at du møter forberedt.
Før du skal begynne å søke:
- Hva er det du vil finne ut? Definer problemstilling og hovedelementer i søkestrategien. Finn relevante søkeord og fagtermer. Husk at alle aktuelle begreper og synonymer skal inkluderes.
- Hvilken type litteratur trenger du å finne? Bare vitenskapelige artikler, eller skal annen type litteratur også være med?
- Hvor skal du søke? Velg relevante fagdatabaser basert på ditt emne.
- Hva skal ikke være med? Bestem avgrensninger for å kunne ekskludere irrelevant litteratur.
Mer om systematisk søking:
Her finner du lenker til relevante sider som kan gi deg tips og råd om hvordan du kan gjøre systematiske søk. Noen av lenkene er til helsefaglige sider, men de kan likevel være relevante for andre fag.
- PhD on Track
- Søk og Skriv: Systematisk søking
- Systematisk litteratursøk innen helsefag (NTNU)
- Folkehelseinstituttet: Hva er en kunnskapsoppsummering
- Cochrane handbook: Lage søkestrategi
- Rayyan: Gratis verktøy til hjelp med screening av artikler for deg som skriver oversiktsartikler.
Pedagogisk litteratur og nyttige ressurser
Her finner du nyttige ressurser som nettsider, oppslagsverk og tidsskrifter. Bruk gjerne informasjon fra disse sidene i oppgaven din, i tillegg til fagbøker og vitenskapelige artikler.
Bruk barnelitteratur i undervisning og praksis
Visste du at i biblioteket på Ullandhaug har vi mye god barnelitteratur?
Vi kjøper inn nye barnebøker jevnlig, og streber etter å ha en oppdatert og interessant samling slik at du som student kan komme til oss og finne bøker du kan ta med ut i praksis. Det er selvfølgelig også lov å låne bøker til eget bruk.
Vi har fagbøker for barn innen mange spennende temaer, og vi har romaner og bildebøker.
Høytlesing er gøy for både barn og voksne, og er en veldig fin mulighet til å gi de små en inngang til den spennende litteraturverdenen.
Bøker for "Aktiv i naturen":
Nyheter fra UiS om pedagogikk
PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter
Nå kan du som jobber i PP-tjenesten ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter. Studiet var lærerikt og gav godt faglig...
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis
Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Kan du åpne opp for mer dialog i undervisningen?
«Hvis vi planlegger for mye, kan det gå ut over spontaniteten,» sa en lærer etter å ha gjennomført åpne samtaler i nor...
Slik vekket læreren leseiveren hos elevene
Elevene i 7B på Grannes skole har like mye tilgang til telefoner, nettbrett og Tiktok som andre ungdommer. Allikevel har...
Dei gode skriveverktøya for elevane finns, men blir for lite brukt
Ny forsking viser at det finns mange gode lese- og skriveverktøy tilgjengeleg, men at dei blir for lite brukt i norsk sk...
Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av klasserommet?
Skjermbruk i undervisningen kan gi tilpasset opplæring og være motiverende for elevene. Men vi må holde på papirlesinga ...
PISA 2022: Norske barn og unge trenger et leseløft!
Når PISA-resultatene viser at også tiendeklassingene leser langt dårligere enn før, er det på tide å slå alarm. Nå treng...
– Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til
Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjon...
Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp
Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...
Elevane lot seg engasjera av Jon Fosse sin vanskelege roman
Jon Fosse er kjend for å vera ein av vår tids største nolevande forfattarar. Men han er òg kjend for å skriva komplekse ...
Spørsmål og svar om bokstavlæring på første trinn
Mange har spørsmål om hvorfor Nasjonalt lesesenter anbefaler at førsteklassinger lærer to bokstaver i uka, og hvordan ma...
Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.
SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...
Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer
Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...
Leik og lesing som satsing i barnehagen
Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...
Kreftpasienter fikk økt livskvalitet av å delta i litteraturgrupper
Åpne samtaler knyttet til litteratur, følelsen av fellesskap og å bestemme over eget liv, kan være grunner til at å delt...
Lærere forteller om hvordan eksamen påvirker norskundervisningen
Hvor mye påvirker eksamen norskundervisningen på ungdomsskolen og i videregående? Og bør eksamensutviklere ta hensyn til...
Én bok ga tre undervisningsopplegg i norsk
Slik ble biografien "Min Skyld" av Abid Raja brukt som utgangspunkt til tre ulike undervisningsopplegg i en førsteklasse...