Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Faktorer som påvirker lærerutskifting
Utdanningspolitikk har i lang tid blitt formet av konsekvente forskningsresultater som viser at...
Bruk av stordata i høgare utdanning
Det er vanleg at høgskular og universitet samlar inn stordata om studentar for å tilpasse...
Kjønnsforskjeller i episodisk hukommelse
Evnen vår til å hente fram minner om hendelser som har skjedd oss (episoder), er viktig for å...
Likskapar og ulikskapar mellom kjønna
Både i forsking, populærlitteratur og kvardagstale har det vore, og er det, vanleg å lese og høyre...
Seksuell trakassering i høyere utdanning
Internasjonal forskning indikerer ingen nedgang i antall hendelser som involverer seksuell...
Kjønn, nettverk og akademisk ledelse
Denne kunnskapsoversikten konkluderer med at menn i større grad enn kvinner drar nytte av nettverk...
Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga
Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...
Lærerutdanning som profesjonsutdanning
For å bidra med kunnskapsgrunnlag til utviklingen av en femårig profesjonsutdanning for lærere har...
Campusutforming for undervisning, forskning, samarbeid og læring
Hva kjennetegner campusutforming som har positiv innvirkning på undervisning, forskning, samarbeid...
Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge
Formålet med denne rapporten er å presentere og å vurdere forskningsbasert kunnskap om...
Fagskoleutvikling i et digitalt landskap - kvalitet og fleksibilitet
Hva bør fagskoler være opptatt av når de skal videreutvikle mer nettbaserte og/eller fleksible...
Lærerutdanningene og profesjonsforberedelse av fremtidige lærere
Denne artikkelen ser på sammenhenger mellom lærerutdanningers innhold og organisering og...
Undervisings- og læringssamarbeid i høgare utdanning
Kollegasamarbeid og utarbeiding av felles planar og undervisingsopplegg er ikkje ukjende metodar for...
Undervisningsekspertise i høyere utdanning
Hva kjennetegner god undervisning i høyere utdanning? En endret holdning til undervisning i høyere...