Vi inviterer til Nasjonal konferanse om lesing 2024. I forbindelse med konferansen ønsker vi bidrag til Leseprisen!
18.-19. mars 2024
Lærere på 1. til 4. trinn
Radisson Blu Hotel Atlantic, Stavanger
Informasjon kommer
Har din skole satset på lesing i året som gikk? Da kan dere være kandidat for Leseprisen 2024!
Vinner din skole Leseprisen 2024?
Har dere satt lesing på dagsorden med en satsing eller et prosjekt på din skole? Nå er vi på jakt etter kandidater til Leseprisen 2024!

Leseprisen skal motivere og inspirere skoler til å jobbe systematisk og godt med språk og lesing. Vi vil derfor gjerne høre fra dere som har gjort et arbeid dere er stolte av, og som dere har lyst å fortelle andre skoler om. I år ønsker vi oss særlig bidrag fra barneskoler.
Slik kan du delta:
- Dokumenter leseprosjektet med tekst og evt. bilder.
- Skriv en prosjektbeskrivelse etter endt prosjekt. Inkluder evt. dokumentasjon fra prosjektet (5–10 sider).
- Send prosjektbeskrivelse til lesesenteret@uis.no innen 15. februar 2024. Skriv Leseprisen 2024 i emnefeltet.
Vinneren av Leseprisen 2024 blir bli annonsert under Nasjonal konferanse om lesing 2024, som foregår 18.–19. mars i Stavanger. Vinnerne får deltakelse på konferansen (inkl reise og opphold) og et gavekort til innkjøp av bøker til skolebiblioteket. Vi gleder oss til å få mange gode bidrag!
Les mer fra Lesesenteret:
Fagbøker fra Lesesenteret
Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...
Materiell: Veiledet lesing
Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe ...
Vekk leselysten til guttene!
Unge gutter har ofte lavere leselyst og dårlige leseferdigheter enn jenter. Hvis guttene leser mer, blir de også flinker...
Svært kompetente lesere
Ikke alle elever med spesielle talenter føler at de får nok stimulans og støtte fra læreren, og det kan være vanskelig å...
Blogg: Vi må ikke se oss blinde på lesefart
Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslekt...
Lydbok som redskap for læring
Elever som strever med lesing opplever ofte at det er det så strevsomt å komme seg gjennom en læreboktekst at de sitter ...
Hefte: Gutter og lesing
"Gutter og lesing" har lesetips til gutter, faglige artikler om gutters tekstvalg, og er obligatorisk for deg som brenne...
Prøvemateriell: Regnefaktaprøven
Å mestre de fire regneartene er sentralt for de fleste områdene i matematikken. Regning er også en grunnleggende ferdigh...
Fagspesifikk skriving på barneskolen
Barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar god nytte av fagspesifikke skrivepraksiser.
Nettsted for skolebibliotekarer om informasjonskompetanse
Program for skolebibliotekutvikling ved Universitetet i Agder har et nyttig nettsted for skolebibliotekarer.
Vanskar med lesing - om å velja tekstar
Korleis kan du som forelder inspirere barn med konsentrasjonsvanskar eller lesevanskar til å lese bøker?
Lesesiesta - som lesestimuleringstiltak
I tillegg til at elever skal utvikle sin leseferdighet, er målet med Lesesiesta at flere elever skal oppleve leseglede o...
Å lese en fagtekst
En fagtekst, enten den er å finne i ei lærebok, et oppslagsverk, på nettet eller andre steder, er skrevet for å utvikle ...
Konkurranse vekket leselysten
Ime Skole i Mandal hentet inspirasjon fra 71 grader nord, og koblet sammen konkurranse, leseglede, og kunnskap om norske...
5 råd til bruk av modelltekstar
Å bruka modelltekstar, eller eksempeltekstar som det heiter i Kunnskapsløftet, gir mange fordelar i skriveopplæringa. Fø...
Hefte: Lesing er...
Hva er lesing – egentlig? Vi møtes av skrift overalt i samfunnet. Skrift som informerer oss, – som "Go to gate", skrift ...
Hefte: Lesing i skolebiblioteket
Skjønnlitteraturen har alltid hatt en stor og viktig plass i skolebiblioteket. Men elevene skal også arbeide med et utv...
Prøvemateriell: Regnefaktaprøven
Å mestre de fire regneartene er sentralt for de fleste områdene i matematikken. Regning er også en grunnleggende ferdigh...
Adaptive vurderingsverktøy for bedre læring
Fremtidens prøver vil tilpasse seg nivået til eleven, gi individuell tilbakemelding og bedre mulighet for tilpasset oppl...
God leseplanlegging
Mange lærere får en aha-opplevelse når de planlegger undervisningen «baklengs». Det er prinsippet bak boka «God leseplan...
Flere arrangement ved UiS:
Greenhouse miljøhumaniorabokprater på nettet: "Bonhoeffer and Climate Change" av Dianne Rayson
Man. 11.12.2023
10:00-11:00
Senter for innovasjonsforsknings fagseminar: The dark side of innovation in financial centres: legal bricolage and territorialities of law
Man. 11.12.2023
11:30-12:30
Handelshøgskolens fagseminar: The role of the corporate sector in combatting marine plastic pollution – from an EU law perspective
Ons. 13.12.2023
12:15-13:15
Julekonsert med Bjergsted jazzensemble og Bjergsted vokalensemble
Ons. 13.12.2023
20:00-22:00
Hva har omsorgsetiske dilemma i science fiction og i klinisk virkelighet til felles?
Ons. 10.01.2024
14:00-15:30
Pumps and Pipes – et felles løft for helseindustrien i Rogaland
Tor. 11.01.2024
11:00-15:00
Introduksjon til Zotero (EN)
Tir. 16.01.2024
12:15-14:00
Hvordan skrive en god bachelor- eller masteroppgave?
Tir. 16.01.2024
12:15-13:15
Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD
Tir. 16.01.2024
12:15-13:30
Workshop for TekNat-studenter: finn gode kilder til oppgaven din (EN)
Ons. 17.01.2024
09:15-11:00
Grunnkurs akademisk skriving (struktur + språk)
Tir. 23.01.2024
12:15-13:15
HelseCampus Stavanger dagen 2024
Ons. 24.01.2024
08:00-15:30
Drop-in for deg som skal søke utveksling høsten 2024
Ons. 24.01.2024
09:00-14:30
Webinar: Workshop for TekNat-studenter: Finn gode kilder til oppgaven din (EN)
Tor. 25.01.2024
09:15-11:00
Litteratursøk for TekNat-studenter: finn gode kilder til oppgaven din
Tir. 30.01.2024
12:15-14:00
Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD
Tir. 30.01.2024
12:15-13:30
Arbeidsmøte: Smart utdanning for innovative læringsmetodar
Ons. 31.01 09:00
fre. 02.02 15:30
Få hjelp med EndNote (EN)
Ons. 31.01.2024
09:15-11:00