Finn innhold
Filtrer etter kategori
Samarbeid
Vis 47 treff
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lærere handler om profesjonskvalifisering i yrket, og bidrar til å skape sammenheng mellom utdanning og yrke. UiS har flere tilbud som bidrar til at skole- og barnehageeiere kan videreutvikle sine veiledningsordninger.
UiS utveksler studentar og tilsette med An-Najah National University i Nablus, Palestina, gjennom ein Erasmus+ samarbeidsavtale.
Nyhet
Nyleg presenterte masterstudentar ved Handelshøgskolen UiS prosjekta deira for ei gruppe bransjerepresentantar. Prosjektet var del av eit samarbeid med InGenious-programmet, og er eit godt døme på korleis studieprogrammet vårt utfordrar studentane med praktisk og arbeidsrelevant læring.
Nyhet
Eat, Think & Innovate: Match med en master – Hva kan masterstudenter gjøre i bedrifter?
Nyhet
Korleis kan vi byggje ut vind-installasjonar i havet med minst mogleg miljøpåverknad? Det var oppgåva for 38 studentar frå heile Europa i førre veke.
Nyhet
Næringslivet sliter med å få tak i kvalifisert arbeidskraft til å kunne gjennomføre det grønne skiftet. Lyse, Smedvig og SR-bank går derfor sammen om å gi inntil 120.000 kroner til kandidater som velger elkraftutdanning i Stavanger. – Første av sitt slag, sier prorektor Marte Solheim.
Omid Karari Karadeh er student på byplanlegging, og har hatt prosjektarbeid i samarbeid med næringslivet. – Heilt essensielt å knytte kontakt medan dei er i studieløpet, seier byplanleggar i Stavanger kommune.
Nyhet
Førsteårsstudentene ved lærerutdanningen får undervisning om tematikken 'vurdering' på Lunde ungdomsskole. Lærere fra skolen er også med og underviser studenter på campus. Målet er å bidra til en tett og tydelig kobling mellom teori og praksis.
Læringsmiljøsenteret samarbeider med kommuner gjennom statlige ordninger for kompetanseutvikling. Det finnes tre forskjellige ordninger: KO-løftet, Rekomp og Dekomp.
Speed-dating mellom barnehagelærerutdanningen ved UiS og barnehageansatte ved tre universitetsbarnehager gir resultater. Nå er nye prosjekter og felles FoU-arbeid i gang. Når kontakten er etablert settes teori og praksis i samspill. Det gir utvikling både for barnehagelærerutdanningen og praksisfeltet.
InGenious-programmet fungerer som en plattform for å engasjere industrien i studieprogrammene våre og tette gapet mellom den akademiske verden og næringslivet, noe som komplementerer vår strategi og misjon.
Nyhet
Ein tro kopi av utvandrarskipet "Restauration" skal fungere som klasserom når lærarstudentar no utviklar eit formidlingsopplegg om utvandringa til USA. No har dei sjølve sett sjøbein for å få betre kjennskap til historia.
Erasmus+ program ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger
Nyhet
Ingunn Aase (UiS) og Conrad Bjørshol (SUS) mottok prisen under prisutdelingen ved Det medisinske fakultet ved UiB onsdag 19. april. Dette er et resultat av mange års arbeid med en tverrfaglig simuleringsdag for lege- og sykepleiestudenter.
Nyhet
Hver vår inviterer UiS nytilsatte barnehagelærere og lærere til et heldagsseminar på Sola. Prosjektleder Inger Benny Espedal Tungland er glad for den store interessen, men på ingen måte overrasket.
Nyhet
Det er fremdeles for mange barn og unge som opplever at de ikke er inkludert i det sosiale og faglige fellesskapet. Kompetanseløftet kan være med å endre det.
Nyhet
Hvordan kan europeiske universiteter oppnå en dypere, mer langsiktig og fleksibel form for samarbeid? Med støtte fra EU skal European Consortium of Innovative Universities (ECIU) utforske dette spørsmålet og muligheten for en europeisk status for universitetsallianser.
Nyhet
ECIU, vårt europeiske universitetsnettverk, fyller 25 år. Bursdagen feires med en fysisk og virtuell utstilling i Nederland, med bidrag fra UiS.
En spillplattform drevet av kunstig intelligens vil gi barn muligheten til å skrive på tvers av landegrenser. Dette kan føre til en mer motiverende og engasjerende lese- og skriveopplæring.
Forumet bidrar med faglig påfyll både om lærerarbeidet, ønsker å kunne svare på det nyutdannede lærere etterspør etter og være en arena for erfaringsutveksling og diskusjon av dilemmaer knyttet til veiledning. Tilbudet består av to heldagssamlinger i løpet av et studieår. Målgruppen er også skole- barnehage ledere/eiere.