Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Holdningene til skolefravær
Systematisk kunnskapsoversikt som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersoners holdninger...
Video-opptak av webinar om skole-hjem-samarbeid
Her kan du se opptak av Kunnskapssenter for utdannings webinar om skole-hjem-samarbeid, arrangert 15...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Forskningskartlegging og vurdering
Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2020.
Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...
Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
Forskere fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger...
Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.
Video-opptak av webinaret “Making teaching attractive”
Opptaket av Kunnskapssenter for utdannings (KSU) webinar om lærerrekruttering er nå tilgjengelig.
Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.
Recruiting and retaining teachers in kindergartens and schools - a knowledge base
The aim of this systematic review is to investigate reasons for the difficulties of recruiting...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Systematisk kunnskapsoppsummering utdanningssektoren
Metodeartikkel som gir en introduksjon til systematisk kunnskapsoppsummering av utdanningsforskning.
Språklig og sosial inkludering av
minoritetsspråklige
barn i barnehage
– en kunnskapsoversikt
Denne rapporten og kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et resultat av...
Trender i empirisk barnehageforskning i
de skandinaviske landene 2006–2019
– en forskningskartlegging
Kunnskapssenter for utdanning og FILIORUM - Senter for barnehageforskning søkte sammen om å få...
Tiltak for å inkludere minoritetsbarn i barnehagen
En kunnskapsoversikt fra forskere ved Kunnskapssenter for utdanning har identifisert fire tiltak for...
En sammenligning av barns lesing på papir versus nettbrett
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har...
Learning and teaching with technology in higher education
How can teaching with technology support student active learning in higher education?
Effects of ICT in education
Does ICT provide a positive influence on academic performance and if it does are there subjects or...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...