Finn innhold
Filtrer etter kategori
Samarbeid
Vis 38 treff
Vårt europeiske universitet hvor studenter løser utfordringer sammen med arbeidslivet
Samarbeidet mellom faglærere på campus og faglærere i universitetsskolene gir grunnskolelærerstudenter ved UiS muligheten til å «Øve på Dialogbasert Undervisning» (ØDU) i matematikk. Studentene får praksisnær undervisning som gir dem utvidet og nyttig praksiserfaring som kommende matematikklærere.
Hvert semester blir en dags undervisning i pedagogikk for 1. års studenter lagt til Lunde universitetsskole. Målet er å bidra til studentenes forståelse av sammenhengen mellom teori og praksis i lærerutdanningen og i utøvelse av lærerprofesjonen.
Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanninga.
Læringsmiljøsenteret samarbeider med kommuner gjennom statlige ordninger for kompetanseutvikling. Det finnes tre forskjellige ordninger: KO-løftet, Rekomp og Dekomp.
Speed-dating mellom barnehagelærerutdanningen ved UiS og barnehageansatte ved tre universitetsbarnehager gir resultater. Nå er nye prosjekter og felles FoU-arbeid i gang. Når kontakten er etablert settes teori og praksis i samspill. Det gir utvikling både for barnehagelærerutdanningen og praksisfeltet.
Nyhet
Det seier Kristoffer som er PPU-student ved Fakultet for utøvande kunstfag. I ei veke har han vore med på eit nytt innovativt prosjekt om bærekraft.
HySchool, en forskerskole som skal utdanne doktorgradsstudenter innen hydrogen, ble nylig lansert ved Universitetet i Bergen. Tre doktorgradsstipendiater og åtte forskere fra UiS deltar.
Nyhet
UiS inngikk høsten 2021 en avtale med Kristianslyst skole om å være universitetsskole i perioden fram til 2025.
Universitetet i Stavanger har partnerskapsavtaler med tre universitetsbarnehager.
Nyhet
Blomster, den første motorsykkelen på veien eller gjødsel. Eller noe helt annet? Hvordan vi beskriver lukt, og hvilke ord vi bruker, er viktig for hvordan vi snakker og tenker – og det er ikke før vi mister luktesansen at vi skjønner akkurat hvor viktig den er.
Forskere ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS har identifisert et presserende behov for å utvikle et opplæringsprogram for overlevere av brystkreft, som er den klart største krefttypen blant kvinner i Norge. Opplæringsprogrammet fungerer som en arena for læring fra spesialister og medpasienter, som gjør at kreftrammede føler seg trygge og motiverte under og etter behandlingen. Under betegnelsen Brystkreftskole (BKS) har opplæringsprogrammet som går over to dager gitt opphav til lignende læringsarenaer for andre typer kreft, som prostatakreft og tykktarms-/endetarmskreft, og disse har samlet gjennomført rundt 50 kurs for mer enn 650 pasienter (ved utgangen av 2019) ved pasientopplæringssenteret, Stavanger universitetssykehus.
Nyhet
Universitetsskolesatsingen utvikler skolen, lærerprofesjonen, universitetet og elevene. Det mener Anne Lunde, rektor ved Lunde ungdomsskole, som er en av satsingens samarbeidspartnere.
ECIU University Research Institute for smart European regions (Smart-ER) skal utforme, utvikle og implementere smartby-forsking.
Nyhet
Prosjektet “the Geopolitics of Renewables Simulation” gir studenter mulighet til å delta i sanntids-simulert forhandlinger om internasjonal energi og klimapolitikk.
Motiverte realfagselever fra videregående skoler kan søke seg inn på enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet.
Nyhet
Dekan Øystein Lund Bø ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet er utnevnt til ny president for Nordtek, et nettverk av rektorer og dekaner fra tekniske universiteter i Norden og de baltiske landene.
Andrew Hargreaves, professor II ved UiS, og Dennis Shirley, professor ved Boston College, holdt seminar om sin nye bok for ledernettverket i Utdanningsregion Midt-Rogaland.
Nyhet
2019: For andre år på rad ble det arrangert sommerskole på Macaé campus, en del av det Føderale Universitetet i Rio de Janeiro (UFRJ).