Søkertallene til master i barnehagevitenskap ved UiS gikk opp med 44 prosent fra forrige gang, i sterk kontrast til nedgangen til barnehagelærerutdanningene som på landsbasis gikk ned med 25,5 prosent. I alt var det 52 som søkte seg til de 20 ledige plassene på masterstudiet.

– Årets søkertall til master i barnehagevitenskap er svært gledelig lesning. Det betyr at mange flere barnehagelærere kommer tilbake med styrket faglig kompetanse til barnehagene, noe som sikrer økt kvalitet for barna, sier Margrethe Jernes, studieprogramleder for Master i barnehagevitenskap ved UiS.
Ser fordeler med å ta en master
Jernes ser klare fordeler ved å gå videre på masterstudier etter endt bachelor.
– En master gir økte karrieremuligheter og interessante oppgaver innenfor barnehagesektoren. Det kan omfatte arbeid innen offentlig forvaltning, undervisning på videregående, og i høyskole- og universitetssektoren. En master er også grunnlaget for videre forskerutdanning, om man ønsker å gå i den retningen. Ikke minst vil en som gjennomfører master i barnehagevitenskap få muligheter for varierte og spennende arbeidsoppgaver i barnehagen der behovet for veiledning av medarbeidere og ledelse av prosjektarbeid er stort, forteller studieprogramlederen.
Samlingsbasert
Det er opptak til master i barnehagevitenskap ved UiS hvert andre år, og i år ønsket 52 studenter å få plass på dette studiet som har 20 studieplasser.
Høstens nye masterstudenter ved UiS har tre samlinger som hver strekker seg over fire dager. Samlet sett er det 24 timer med undervisning det første studieåret. I det andre året er det mindre undervisning, men her skal studentene på et utenlandsbesøk. Det er også i det andre studieåret at arbeidet med masteroppgaven starter.
-Vi har fått tilbakemelding fra studentene på at fagstoffet kjennes relevant og spennende, og håper selvsagt at studentene som nå er i gang vil oppleve det samme, sier Jernes.
Møt masterstudenter i barnehagevitenskap
Mer fra Institutt for barnehagelærerutdanning
Kjønn spiller en rolle i hvordan fysisk aktivitet fremmes i barnehagen
En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at mannlige og kvinnelige barnehageansatte stimul...
UiS-ansatt nominert til «Årets barnehageinspirator»
Per Einar Sæbbe underviser i samfunnsfag og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Univ...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kje...
NordForsk-midler til prosjekt om digital lek i barnehagen
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har mottatt midler fra NordForsk til et samarbeidsprosjekt som skal unde...
PUST - Profesjonsfaglig utviklingsprosjekt i Stavanger og Tromsø
PUST er et treårig forskningsbasert kompetansehevingsprosjekt hvor målet er å utvikle og styrke barnehagepersonalets pro...
Mia skal forske på inkludering og teknologibruk i barnehagen
Mia Johansen (26) har nettopp signert en historisk kontrakt som medforsker i forskningsprosjektet DiCoTe ved Universitet...
Fjerde utgave av Norsk Barnehageforskningskonferanse vel gjennomført
26. – 28. oktober 2022 inviterte BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet til den årlige ba...
Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig
Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...
Elefantteateret: Et etterlengtet kulturtilbud for de aller minste
Ett år er gått siden Elefantteateret åpnet dørene for aller første gang. Siden da har teateret, som drives av FILIORUM-f...
FILIORUM-forskere med ny bok om barnehageutvikling
Barnehagen har de siste årene stått ovenfor en rekke nye reformer og endringer, og det stilles i dagens samfunn høye kra...
Ny rapport setter søkelys på tidlig innsats tidlig i livet
En ny rapport fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har sett på forhold som bidrar til å hindre og fremme ...
Barbara Maria Sageidet er ny professor
Ph.d. Barbara Maria Sageidet ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitet i Stavanger har fått kvalifikasjonso...
Hverdagspraksiser: Bacheloroppgave setter søkelys på estetiske praksiser i barnehagen
Som barnehagelærer har det vært viktig for Elisabeth Pedrikke Johansen å bidra til å styrke de estetiske fagenes plass i...
Norsk barnehageforskningskonferanse 2022
Norsk barnehageforskningskonferanse arrangeres 26.-28. oktober i Bergen. I år er det Barnkunne - Senter for barnehagefor...
UiS vil tilby Norges første universitetsgrad i skolefritidspedagogikk
Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det...
Hvordan påvirker livets 1000 første dager barnets fremtid?
Å sørge for at barn har systemer rundt seg som støtter deres psykiske og fysiske utvikling i de 1000 første dagene av li...
Bli mentor for nye barnehagelærerstudenter!
Institutt for barnehagelærerutdanning søker nå etter engasjerte studenter som vil være mentor for nye førsteårsstudenter...
Nytt EU-prosjekt setter søkelys på kulturell forståelse i barnehagelærerutdanningene
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger er partnere i RECOdE, et nytt Erasmus+prosjekt som skal utvikle barnehag...
Barnehagelærerstudenter fordyper seg faglig fra første semester
- Jeg ser dette som en mulighet til å sitte igjen med en helt unik kompetanse når jeg er ferdig med utdanningen. Karina ...
Stor interesse for nylansering av tidsskriftet Nordisk barnehageforskning
Denne våren har FILIORUM, i samarbeid med BARNKunne, drevet tidsskriftet Nordisk barnehageforskning i ett år. Pågangen h...
FILIORUM-forskere tildelt nytt EU-prosjekt
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har sammen med fem europeiske partnere mottatt EU-finansiering til et ny...
Norske barnehager har et forbedringspotensial når det gjelder profesjonell læring og utvikling
En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har sett på hvilken forståelse styrere har av barnehage...
Ny OECD-undersøkelse skal kartlegge arbeidshverdagen i norske barnehager
Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har i samarbeid med forskningsinstituttet NIFU fått i oppdrag å gjennomf...
FILIORUM lanserer Ressursbank for barnehagen
Den digitale samlingen av ressurser skal bidra til kompetanseheving blant barnehageansatte og sørge for at ny og relevan...
Spontan bruk av utetid i barnehagen
En ny studie viser at barnehagelærere i varierende grad planlegger hvordan de skal bruke utetiden i barnehagen til forhå...
Har utviklet app for barns bevegelseslek
Fysisk aktivitet og lek er en viktig del av barnehagehverdagen. Nå har universitetslektor Synnøve Eikeland ved Institutt...
FILIORUM-forskere med ny bok om pedagogisk kvalitet i barnehagen
Hva kjennetegner barnehager med god kvalitet, og hvilke typer pedagogiske virksomheter tilbys barna i disse barnehagene?...
Millioner til forskning på digital kompetanseheving for barnehagelærere
Forskingsprosjektet DiCoTe, ledet av barnehageforskere fra FILIORUM og Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, ha...
Hverdagspraksiser: Bacheloroppgave gir viktig innsikt i hvordan programmering kan brukes i barnehagen
Barnehagelærerstudentene Caroline Eltervåg og Liv Ingeborg Tengesdal har lenge vært interessert i hvordan digitale verkt...
Barnehagelærerstudent søkes til arbeid med Didaktisk digitalt verksted
Har du lyst å lære mer og prøve deg som veileder for andre studenter og ansatte innen bruk av teknologi i læringssituasj...
Nytt prosjekt gir studenter muligheten til å forske på hverdagspraksiser i norske barnehager
For å få mer kunnskap om hvordan hverdagen ser ut i norske barnehager har FILIORUM – Senter for barnehageforskning ved U...
Skrev bacheloroppgave om barnehagepraksiser under korona
Korona har blitt en del av alles hverdag det siste året, også for barnehageansatte og barna i barnehagen. Men forskning ...
FILIORUM-forsker med ny bok om etikk i barnehagen
Hvilke dilemmaer står barnehageansatte i som omsorgspersoner? Det er det sentrale temaet i en ny bok av Gunnar Magnus Ei...
WEBINAR: Metodiske problemstillinger i studier om barns matematiske utvikling
14. april inviterer EMELI (Early Mathematics Education studies of Longitudinal Interventions) til webinar om problemstil...
Bredt samarbeid på UiS for å kartlegge skandinavisk barnehageforskning
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) fikk høsten 2020 ansvaret for Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-...
Relanserer tidsskriftet Nordisk barnehageforskning
Etter en liten dvale relanseres nå tidsskriftet Nordisk barnehageforskning. FILIORUM– Senter for barnehageforskning ved ...
Informasjon om praksis ved lærerutdanningene i forbindelse med utbruddet av koronavirus
Undervisning og praksis blir påvirket av koronaviruset. Les mer her om hvordan det påvirker praksis for deg som er lærer...
Eventyr i barnehagen: Modige menn i blått og søte prinsesser i rosa
Barnehagelærarar støttar tradisjonelle kjønnsroller, viser ein studie av eventyrforteljing i barnehagen.
Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring
Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...
TV-satsing skal gi nye refleksjoner om barnehage og skole
I den nye TV-satsingen «Læring for livet» skal utdanningsforskere ved UiS nå ut til enda flere med viktig kunnskap.