SPrELL står for "Samtalebaserte lesepraksiser i barnehage og hjem for erfaringer med litteratur og læring av språk". Prosjektet skal utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.
SPrELL er en forkortelse for Samtalebaserte lesePraksiser i barnehage og hjem for Erfaringer med Litteratur og Læring av språk. SPrELL har fått tildelt 15 mill. kr fra Norges Forskningsråd (FINNUT) for 2021-2024. Universitetet i Stavanger er prosjekteier. Prosjektleder er professor Trude Hoel. Partnere i SPrELL er barnehagelærere, flerspråklige omsorgspersoner samt Senter for flerspråklige barn og unge i Sandnes kommune; Lesemester AS, forskere ved Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, UiT Norges Arktiske Universitet og Dronning Maud Minnes Høgskole. Scientfic Adisory Board (SAB) består av: Professor Teresa Mary Cremin, The Open University London, UK, Professor Yvonne Anders, University of Bamberg, Germany og Professor Ingrid Pramling Samuelsson, University of Göteborg, Sweden.
SPrELL skal motivere til å lese sammen med barn i digitale bøker som er tilgjengelige på flere språk.
Referansegruppen består av: Professor Kristin Ørjasæter, direktør og forskningsleder ved Norsk Barnebokinstitutt, Ingeborg Berven Sundt, rådgiver ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) og Øystein Lund Johannessen, forsker I ved Senter for interkulturell kommunikasjon.
For vitenskapelig formidling i SPrELL, se prosjektsidene hos Norges Forskningsråd.
Forskningsarbeidet i SPrELL
Ved å kombinere forskningsbasert kunnskap om lesing av digitale bøker og eksisterende teknologi for digitalisering av trykte bøker vil SPrELL utvikle 20 digitale bildebøker som tilbyr språkvalg.
Ved å bruke både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder vil SPrELL svare på:
• Hva kjennetegner lesepraksiser i hjem og barnehage?
• Vil lesing av digitale bøker med språkvalg styrke flerspråklige barns læring av norsk?
• Bidrar tilgang til en felles digital bokplattform til tettere samarbeid mellom hjem og barnehage?
• Hvilke erfaringer har barnehagelærere og flerspråklige omsorgspersoner i samarbeid om barns andrespråklæring gjennom lesing hjemme og i barnehagen?

SPrELL skal utvikle digitale bøker
De 20 digitale bildebøkene er hentet fra etablerte norske forlags back-lister. I partnerskap med profesjonsutøvere i barnehagene har forskere vurdert hver tittel nøye, med utgangspunkt i kjennskap til leserne (flerspråklige 3-4-åringer), litterære- og språklige kvaliteter i barnelitteratur og potensiale for formålstjenlig digitalisering.
Bøkene er digitalisert av Lesemester, og det er Lesemester sammen med barnehagelærere og forskere som utvikler den digitale bokplattformen.
Hvorfor?
SPrELL skal motivere omsorgspersoner og barnehagelærere til å lese sammen med barn i digitale bøker som er tilgjengelige på flere språk, og bidra til økt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige familier. Overordnet mål er å støtte flerspråklige barns litterasitets- og andrespråksutvikling.
Kompetanseutvikling og kvalitetsarbeid i barnehagen gjennom SPrELL
SPrELL vil bidra til å øke kvaliteten i barnehagen på to måter:
1. Styrke profesjonelt pedagogisk arbeid gjennom kompetanseutvikling i samarbeid mellom barnehager og hjem, knyttet til det å lese bøker sammen på flere språk.
2. Teste andrespråkutvikling som en effekt av å lese digitale bildebøker både hjemme og i barnehagen
Ledergruppe
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Institutt for barnehagelærerutdanning