Innfører ultralyd i undervisningen av spesialsykepleiere

Fagmiljøet i ultralyd ved UiS har samarbeidet med masterutdanningen i spesialsykepleie for å gi opplæring i bruk av ultralyd som del av undervisningen.

Published Sist oppdatert
Masterstudentene fikk utføre enkle scanninger på hverandre i løpet av undervisningen. (Foto: AIna Lekens)

Ultralyd blir ofte forklart som et visuelt stetoskop som hjelper helsepersonell til å ta bedre avgjørelser om behandling der og da. Dagens ultralydapparater er håndholdte, batteridrevne og ofte trådløse som gjør at de lett kan benyttes i ulike deler av helsetjenestene – enten det er på legevakt, i sykehusavdelinger, under transport i helikopter eller ambulanser eller utenfor sykehus.

Denne brukervennligheten har gjort ultralydapparater til et mer tilgjengelige verktøy for flere grupper helsepersonell som sykepleiere, anestesileger, indremedisin, kirurger og allmennleger. Det finnes likevel ingen systematisk opplæring eller utdanning i bruk av ultralyd for disse gruppene som gir dem kompetanse til å benytte ultralyd for å diagnostisere akutte sykdommer og skader ved sengekanten, såkalt pasientnær klinisk ultralyd, på engelsk «point-of -care ultrasound».

SUSTAIN – Stavanger UltraSound Training And Innovation Network

SUSTAIN er en gruppe ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS, bestående av leger og sonografer, som jobber for å introdusere ultralyd som et nytt og livslangt lærings- og diagnostisk verktøy i utdanningen av helsepersonell. Gruppen er basert ved universitetet og vil samarbeide med ferdighetssenteret ved Stavanger universitetssjukehus.

– I SUSTAIN ønsker vi å øke bruken av ultralyd blant helsepersonell for å forbedre både helseutdanning og diagnostikk slik at sikker, rask og korrekt behandling kan gis til pasienter i ulike deler av helsetjenesten, sier SUSTAIN-sonograf Kristy Stohlmann.

Målet er å fremme forskning, utdanning og innovasjon innen ultralyd ved å etablere tverrfaglige nettverk, støtte kunnskap og praktiske ferdigheter blant helsepersonell og være en referansegruppe for testing av nytt utstyr og metoder, og stimulere til teknologisk utvikling innen feltet.

Starter med masterutdanningen i spesialsykepleie

I 2021 begynte fagmiljøet samarbeid med masterprogrammet i spesialsykepleie med fordypning i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie og  bachelorprogrammet i paramedisin ved UiS om å inkludere ultralyd i undervisningen.

(Foto: Aina Lekens)

Studentene i spesialsykepleie ble første gruppen ut. Gjennom fem online moduler ble studentene introdusert til grunnleggende konsepter og ferdigheter i bruk av ultralyd, etterfulgt av praktiske øvelser i sykepleielaben. Her fikk studentene utføre enkle scanninger på hverandre, under veiledning fra fagpersoner.

– Øvelsene er et nyttig supplement til undervisningen i anatomi og patofysiologi. Samtidig fikk studentene oppleve at det tar både tid og erfaring å opparbeide seg ferdigheter innen ultralydscanning, og etterlyste mer trening, forteller fagansvarlig for anestesisykepleie, Aina Lekens.

Det planlegges derfor for videre utvikling av fagspesifikke moduler innen for de tre spesialiseringene, legger hun til.

Aktuelt fra helseutdanningene

Ignacy jobber som paramedisiner på legevakt

Ignacy Antoni Pichler (25) var ferdig utdannet paramedisiner i 2023. Nå er han en av de første paramedisinerne som jobbe...

Fremtidens sykepleier(utdanning) – en felles utfordring

Over 200 personer deltok på et arrangement arrangert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS, der tematikken var hvo...

Jordmorstudenter deler erfaringer på tvers av land

Fem ferske jordmorstudenter fra UiS har deltatt på vinterskole i Tsjekkia for å få et innblikk i utøvelsen av jordmorfag...

Jakob og Desirée er studentassistenter for sykepleierstudenter

Desirée Wennerlund og Jakob Hummelsund Grung har det siste året jobbet som studentassistenter. – Det beste med denne job...

Jakob kapret drømmejobben – starter som trainee i august

Jakob Hummelsund Grung avslutter sykepleiestudiene ved Universitetet i Stavanger i vår, og går rett til en spennende toå...

Overgangen fra student til sykepleier

Tredjeårsstudenter på sykepleierutdanningen ved UiS deltok på et fagseminar der målet var at fagpersoner skulle gjøre de...

Digital ressurs gir trygghet for sykepleierstudenter og veiledere i praksis

Første års sykepleierstudenter har nylig gjennomført sin første praksisperiode. En digital ressurs utviklet ved Universi...

Anbefaler medisinsk praksis ved Jæren Ø-hjelp

Sykepleierstudentene Rebecca Yndestad og Micheline Irakoze har vært i praksis ved Jæren Øyeblikkelig Hjelp. Her får de o...

Topper Studiebarometeret for andre år på rad

Bachelor i paramedisin ved UiS har en overordnet tilfredshet på 4,9 av 5 mulige poeng i Studiebarometeret. Ingen studier...

Tverrfaglig simuleringsdag i sykepleielabene

Sykepleiestudenter på tredje studieår og fjerdeårsstudenter på medisinstudiet gjennomførte en tverrfaglig simuleringsdag...

Trente på kommunikasjon i HelseCampus

Paramedisinstudenter på tredje studieår og sykepleiere fra kommunehelsetjenesten deltok på en felles treningsdag. Det se...

Presenterte mestring og selvtillit gjennom arbeidstrening

Hanna Sofie Berg Langesæter og Kine Marie Ågesen presenterte funnene fra masteroppgavene sine på et seminar i regi av Ui...

Øyvind er straks paramedisiner

Øyvind Grassdal er en del av det første kullet som fullfører bachelor i paramedisin ved UiS. Han angrer ikke et sekund p...

Ble intensivsykepleier for å øke kompetansen

Ønsket om større faglige utfordringer førte til at Per Gunnar Norenes tok en master i intensivsykepleie ved UiS. Han del...

Anbefaler å søke master i jordmorfag

Judith Reve studerte jordmorfag master fra 2019 til 2021, og var dermed en del av det første kullet som fullførte utdann...