Finn innhold
Filtrer etter kategori
For studenter
Vis 27 treff
Universitetsbiblioteket i Stavanger er eit moderne bibliotek og ein naturleg møtestad for studentar og tilsette.
Nyhet
Teknat-liste fekk flest stemmer, og total oppslutning på valet var 15,73 prosent.
Tillitsvalgt-ordningen for studenter er del av kvalitetssystemet for utdanning ved UiS.
Trenger du hjelp? Her kan du se hvem som hjelper med hva i studieadministrasjonen ved Fakultet for utøvende kunstfag.
Læringsstøtten inngår i universitetets kvalitetssystem for utdanning, og omfatter alle systematiske tiltak som bidrar til å gjøre læringen og undervisningen enklere og mer tilgjengelig for universitetets ansatte og studenter. Læringsstøtten bidrar til å gjøre studiene universelt utformet.
Dataverkstedet er et kreativt studierom i andre etasje i biblioteket. Rommet brukes blant annet til å holde kurs i programvarer som kan brukes til referansehåndtering, analyse og visualisering av data. Rommet kan også brukes til undervisning, arrangement og som leseplass. Velkommen innom.
UiS skal tilby studentene et godt og inkluderende læringsmiljø. Godt læringsmiljø gir bedre studiekvalitet, større trivsel og bedre læring.
Kvalitetssikringen av ph.d.-utdanningene følger de samme overordnede prinsippene for evaluering og rapportering som kvalitetssystemet for første og andre syklus. For å ivareta ph.d.-utdanningenes særlige karakteristika er det utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av emneevalueringer og studieprogramevalueringer på ph.d.-nivå.
Læringsmiljøutvalget (LU) ved UiS er oppnevnt av universitetsstyret. Utvalgets arbeidsfelt er omgivelsene som studienes innhold tilbys innenfor. Dette omfatter det fysiske, digitale, psykososiale, organisatoriske og pedagogiske lærings- og studiemiljøet.
Utdanningsutvalget er opprettet av UiS-styret for å utvikle Universitetet i Stavanger som utdanningsinstitusjon. Utvalget skal virke som rådgivende organ for styret i utdanningsspørsmål, herunder utvikling av studieporteføljen.
På grunnlag av fakultetenes studieporteføljerapporter, styrets bestilling og fakultetsstyrenes vedak, behandler utdanningsutvalget og styret årlig sak om det systematiske kvalitetsarbeidet og arbeidet med utvikling og endringer i studieporteføljen.
Rektor gjennomgår årlig strategiske dialogmøter med fakultetene. Dialogene er en strukturert utveksling av informasjon, innspill og styringssignaler med tanke på langsiktig oppfølging av resultater og tiltak.
Utviklingsdialogen gjennomføres årlig av prorektor for utdanning, utdanningsdirektør og fakultetsledelsene. Formålet er å legge til rette for omforente vurderinger av utviklingen av fakultetets studieprogramportefølje, planer for dimensjonering av studieplasser og planer om nyetableringer og nedleggelser av studieprogrammer.
Fakultetets studieporteføljerapport skal inneholde en overordnet vurdering av studieporteføljen og hvordan den er forankret i strategi og handlingsplaner. Vurderingene skal ta utgangspunkt i styrets føringer og bestilling, bygge på aggregerte resultat- og kvalitetsdata på studieprogram- og studieporteføljenivå og angi status og forbedringsområder i studieprogrammer og studieportefølje.
Retningslinjene omfatter etablering av alle nye årsstudier og gradsprogrammer, inkludert erfaringsbaserte masterprogrammer som tilbys som oppdrags- eller egenbetalingsstudier.
Alle studieprogrammer skal ha periodisk evaluering hvert femte år. Programmet evalueres i samsvar med lover og nasjonale forskrifter samt tilleggskriterier fastsatt av UiS
Formålet med kvalitetsarbeidet på programnivå er å sikre og utvikle læringsutbyttet studentene tar
med seg fra hele studieløpet. Kvalitetsarbeidet skal også sikre at studieprogrammene oppfyller
akkrediteringskrav fastsatt i nasjonale forskrifter.
Kvalitetsutvikling av praksis foregår både på emne- og programnivå. Praksis er en viktig og stor del av studentenes utdanning. Skal utdanningen holde høy kvalitet er det nødvendig at praksis tilfredsstiller de læringsmålene som stilles til denne. Det må derfor samles inn systematiske data om kvaliteten i praksisopplæringen ved UiS.
Flere studier påpeker at det er et stort gap mellom hva lærerstudenter tilegner seg av digital kompetanse og hva slags behov det er i skolen. Det skal Digitalt didaktisk verksted (DDV), som nylig ble åpnet, gjøre noe med.
Nyhet
Fakultet for utøvende kunstfags dirigentstudent Aage Richard Meyer imponerte stort og onsdag 10. juni ble han kåret til vinner av eliteprogrammet Opptakt, som er det øverste nivået av Talent Norges dirigentsatsing.