Finn innhold
Filtrer etter kategori
For studenter
Vis 31 treff
Bli med og bestem hvem som skal representere deg og dine interesser i studentdemokratiet ved Universitetet i Stavanger.
Oppdatert: Studentvalget 2023 er avsluttet etter en rekordhøy oppslutning.
Nemnd for studentsaker ved Universitetet i Stavanger skal sikre studentene en saklig og upartisk klagebehandling, der prinsippene om likebehandling og forholdsmessighet står sentralt.
Språkutvalet er Universitetet i Stavanger sitt rådgivande organ i språkspørsmål. Utvalet skal sjå til at dei språkpolitiske retningslinjene ved UiS vert følgt og utvikla.
Nyhet
Sykepleiestudenter på tredje studieår og fjerdeårsstudenter på medisinstudiet gjennomførte en tverrfaglig simuleringsdag på sykepleielabene til Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS. Opplegget er et samarbeid med Stavanger Universitetssykehus, som har medisinstudenter fra UiB i praksis.
Nyhet
Teknat-liste fekk flest stemmer, og total oppslutning på valet var 15,73 prosent.
Nyhet
Førsteårsstudenter på bachelor i sykepleie og paramedisin får økt kunnskap i anatomi og fysiologi ved å løse oppgaver i grupper med støtte fra studentassistenter og faglærer gjennom anatomikafé.
Tillitsvalgt-ordningen for studenter er del av kvalitetssystemet for utdanning ved UiS.
Trenger du hjelp? Her kan du se hvem som hjelper med hva i studieadministrasjonen ved Fakultet for utøvende kunstfag.
Læringsstøtten inngår i universitetets kvalitetssystem for utdanning, og omfatter alle systematiske tiltak som bidrar til å gjøre læringen og undervisningen enklere og mer tilgjengelig for universitetets ansatte og studenter. Læringsstøtten bidrar til å gjøre studiene universelt utformet.
UiS skal tilby studentene et godt og inkluderende læringsmiljø. Godt læringsmiljø gir bedre studiekvalitet, større trivsel og bedre læring.
Kvalitetssikringen av ph.d.-utdanningene følger de samme overordnede prinsippene for evaluering og rapportering som kvalitetssystemet for første og andre syklus. For å ivareta ph.d.-utdanningenes særlige karakteristika er det utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av emneevalueringer og studieprogramevalueringer på ph.d.-nivå.
Hvis du har spørsmål knyttet til ditt studieprogram kan du kontakte en studiekonsulent. På denne sida finner du en oversikt over hvem som kan hjelpe deg.
Har du tatt utdanning ved en annen utdanningsinstitusjon, og ønsker å søke om godkjenning og innpass for denne som del av utdanningen din ved UiS? Eller gjør sykdom eller andre forhold at du har behov for å søke om permisjon, endret utdanningsplan eller forlenget studierett?
Læringsmiljøutvalget (LU) ved UiS er oppnevnt av universitetsstyret. Utvalgets arbeidsfelt er omgivelsene som studienes innhold tilbys innenfor. Dette omfatter det fysiske, digitale, psykososiale, organisatoriske og pedagogiske lærings- og studiemiljøet.
Utdanningsutvalget er opprettet av UiS-styret for å utvikle Universitetet i Stavanger som utdanningsinstitusjon. Utvalget skal virke som rådgivende organ for styret i utdanningsspørsmål, herunder utvikling av studieporteføljen.
På grunnlag av fakultetenes studieporteføljerapporter, styrets bestilling og fakultetsstyrenes vedak, behandler utdanningsutvalget og styret årlig sak om det systematiske kvalitetsarbeidet og arbeidet med utvikling og endringer i studieporteføljen.
Rektor gjennomgår årlig strategiske dialogmøter med fakultetene. Dialogene er en strukturert utveksling av informasjon, innspill og styringssignaler med tanke på langsiktig oppfølging av resultater og tiltak.
Utviklingsdialogen gjennomføres årlig av prorektor for utdanning, utdanningsdirektør og fakultetsledelsene. Formålet er å legge til rette for omforente vurderinger av utviklingen av fakultetets studieprogramportefølje, planer for dimensjonering av studieplasser og planer om nyetableringer og nedleggelser av studieprogrammer.
Fakultetets studieporteføljerapport skal inneholde en overordnet vurdering av studieporteføljen og hvordan den er forankret i strategi og handlingsplaner. Vurderingene skal ta utgangspunkt i styrets føringer og bestilling, bygge på aggregerte resultat- og kvalitetsdata på studieprogram- og studieporteføljenivå og angi status og forbedringsområder i studieprogrammer og studieportefølje.
Retningslinjene omfatter etablering av alle nye årsstudier og gradsprogrammer, inkludert erfaringsbaserte masterprogrammer som tilbys som oppdrags- eller egenbetalingsstudier.