Finn innhold
Filtrer etter kategori
Samarbeid
Vis 26 treff
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lærere handler om profesjonskvalifisering i yrket, og bidrar til å skape sammenheng mellom utdanning og yrke. UiS har flere tilbud som bidrar til at skole- og barnehageeiere kan videreutvikle sine veiledningsordninger.
Nyhet
Nyleg presenterte masterstudentar ved Handelshøgskolen UiS prosjekta deira for ei gruppe bransjerepresentantar. Prosjektet var del av eit samarbeid med InGenious-programmet, og er eit godt døme på korleis studieprogrammet vårt utfordrar studentane med praktisk og arbeidsrelevant læring.
Læringsmiljøsenteret samarbeider med kommuner gjennom statlige ordninger for kompetanseutvikling. Det finnes tre forskjellige ordninger: KO-løftet, Rekomp og Dekomp.
Erasmus+ program ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger
Nyhet
Hver vår inviterer UiS nytilsatte barnehagelærere og lærere til et heldagsseminar på Sola. Prosjektleder Inger Benny Espedal Tungland er glad for den store interessen, men på ingen måte overrasket.
Nyhet
Det er fremdeles for mange barn og unge som opplever at de ikke er inkludert i det sosiale og faglige fellesskapet. Kompetanseløftet kan være med å endre det.
Forumet bidrar med faglig påfyll både om lærerarbeidet, ønsker å kunne svare på det nyutdannede lærere etterspør etter og være en arena for erfaringsutveksling og diskusjon av dilemmaer knyttet til veiledning. Tilbudet består av to heldagssamlinger i løpet av et studieår. Målgruppen er også skole- barnehage ledere/eiere.
Nyhet
Som barnehagelærer har det vært viktig for Elisabeth Pedrikke Johansen å bidra til å styrke de estetiske fagenes plass i barnehagen. Gjennom FILIORUM-prosjektet Hverdagspraksiser fikk hun muligheten til å koble teori til praksis, noe som har resultert i bacheloroppgave om hvordan drama kan gjøre barnehageansatte tryggere på seg selv, og hvordan det å ta i bruk mer kroppslig kommunikasjon kan utjevne maktforskjeller mellom voksne og barn.
Nyhet
UiS inngikk høsten 2021 en avtale med Kristianslyst skole om å være universitetsskole i perioden fram til 2025.
Nyhet
Universitetsskolesatsingen utvikler skolen, lærerprofesjonen, universitetet og elevene. Det mener Anne Lunde, rektor ved Lunde ungdomsskole, som er en av satsingens samarbeidspartnere.
Nyhet
UiS er tildelt 29 millioner kroner fra Norad til utdanningsprosjekter i Indonesia, Sri Lanka og Etiopia.
Andrew Hargreaves, professor II ved UiS, og Dennis Shirley, professor ved Boston College, holdt seminar om sin nye bok for ledernettverket i Utdanningsregion Midt-Rogaland.
Nyhet
Kunnskapsdepartementet gir 20 nye studieplassar øyremerka informasjonsteknologi til Universitetet i Stavanger. Dermed blir det enda fleire kandidatar frå UiS til å løyse morgondagens IT-utfordringar.
Nyhet
UiS får no tre faste samarbeidsskular i Stavanger og Sandnes.
Senterleder Dag Jostein Nordaker forteller hva partnerskapet i Dekom og Rekom betyr for Læringsmiljøsenteret.
I et av prosjektene i Dekom sør arbeider Paolo Scarbocci og Morten Bergsten Njå med ny teknologi og digitale verktøy i barneskoler.
Førsteamanuensis Hanne Egenæs Staurseth arbeider i desentralisert ordning i Utdanningsregion Midt-Rogaland med å legge til rette for en mer kompleks leseforståelse.
Ved ledig kapasitet kan Læringsmiljøsenteret tilby opplæring og kompetanseheving i å etablere og kvalifisere innsatsteam mot mobbing. Målet er at mobbesaker avsluttes tidlig og ikke får utvikle seg på grunn av lite eller manglende kompetanse.
Nyhet
En av Universitetsskolesatsingens nye praksislærere forteller om utdanningen og hva neste steg i prosjektet blir.
Nyhet
Det ble endelig tid for vårens koronautsatte eksamineringsdager. Over tre ettermiddager har lærerne på Lunde presentert eksamensoppgavene i praksislærerutdanningen for kolleger. Etter fullført eksaminasjon kan de nå titulere seg praksislærere.