Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Holdningene til skolefravær
Systematisk kunnskapsoversikt som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersoners holdninger...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...
Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
Forskere fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger...
Inkludering for elever med behov for spesialpedagogisk hjelp
En «evidence gap map», ofte kalt «levende kart» på norsk. Kartet illustrerer en systematisk...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Språklig og sosial inkludering av
minoritetsspråklige
barn i barnehage
– en kunnskapsoversikt
Denne rapporten og kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et resultat av...
Tiltak for å inkludere minoritetsbarn i barnehagen
En kunnskapsoversikt fra forskere ved Kunnskapssenter for utdanning har identifisert fire tiltak for...
Oversikt: Forskning og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT)
KSU har samarbeidet med Forskningsrådet om å lage en oversikt over forskningspublikasjonene som er...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...
Lærerutdanning som profesjonsutdanning
For å bidra med kunnskapsgrunnlag til utviklingen av en femårig profesjonsutdanning for lærere har...
Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge
Formålet med denne rapporten er å presentere og å vurdere forskningsbasert kunnskap om...
Frafall i videregående opplæring
Frafall representerer et stort samfunnsproblem, både fordi det er dyrt for samfunnet, og fordi det...
Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet
Hvilke former for lærervurdering kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet?