Masteroppgaven skal være et uttrykk for studentenes evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med faglige innsikt i en reell problemstilling relatert til ledelse, strategi og økonomi. Studentene velger selv problemstilling, som kan være teoretisk eller av mer praktisk natur, men det forventes at oppgaven anvender en vitenskapelig tilnærming.
30
Master
Samlingsbasert/selvstudie
Norsk
September 2024
01.06.2024
60.000,- + semesteravgift
Uttak av masteroppgaven
Uttak av masteroppgave forutsetter at studentene har fullført 60 studiepoeng i studieprogrammet.

Studenten utarbeider, i samråd med veileder, endelig oppgavetekst og plan for gjennomføring av oppgaven. Oppgaven tas ut i høstsemesteret.
Forutsetning for å ta ut masteroppgaven er:
6 kurs à 10 stp, hvorav et kurs hhv. i hver av kategoriene ‘ledelse’, ‘’økonomi’ og ‘strategi’ og tre kurs valgfritt i emnene tilknyttet masterprogrammet vårsemester før uttak av oppgaven.
Påmeldingsfrist er 1. juni.
Frist for uttak/registrering av masteroppgaven er 1. september. Den skal registreres i Samarbeidsportalen.
Læringsmål
Masteroppgaven skal være et uttrykk for studentenes evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med faglige innsikt i en reell problemstilling relatert til ledelse, strategi og økonomi. Studentene velger selv problemstilling, som kan være teoretisk eller av mer praktisk natur, men det forventes at oppgaven anvender en vitenskapelig tilnærming. Masteroppgaven skal vise at studentene kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid, og derigjennom:
- vise evne til systematisk tenkning, faglig fordypning og saklig vurdering.
- anvende relevant bruk av kildestoff for å vise hvordan eget arbeid kan plasseres i forhold til eksisterende forskning.
- formulere en avgrenset problemstilling og sette denne inn i et større perspektiv
- demonstrere teoretisk overblikk, innsikt i de valgte teorier og være i stand til å benytte disse i analyse av den konkrete problemstilling
- skape overblikk og systematisere et empirisk materiale med henblikk på å analysere den valgte problemstilling
- demonstrere bevissthet om sammenhengene mellom problemformulering, teoretiske perspektiv, analyse og konklusjon
Veiledning
Fagstaben vil være behjelpelig med forslag til veiledere og eventuelt andre kontaktpersoner. Studenten må selv aktivt finne frem til og formulere problemstillinger, gjerne relatert til egen arbeidsplass eller bransje i samråd med veileder. Det er viktig både for student og veileder at man etablerer et godt samarbeid under gjennomføringen av oppgaven.
Veiledningen gjennomføres i form av individuell veiledning, kollokviebasert veiledning og/eller seminarbasert veiledning.
Bedømming av masteroppgaven
Bedømmelse av masteroppgaven foretas av ekstern sensor i samarbeid med veileder eller faglig ansvarlig. Dersom det er uenighet om karakter, er det ekstern sensor som avgjør. Dekan oppnevner ekstern sensor, etter forslag fra veileder og eventuelt andre faglærere. Sensur skal foreligge senest 10 uker etter innleveringsfristen.
Masteroppgaven bedømmes etter en gradert bokstavkarakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Les mer om eksamensresultater i denne lenken: Eksamen | Universitetet i Stavanger (uis.no)
Arbeidsformer
Det er utarbeidet en egen veileder med informasjon om masteroppgaven som studentene vil få når de er klare for oppgaveskriving og gjøres tilgjengelig i Canvas. Arbeidet med masteroppgaven er normert til 30 studiepoeng med varighet 8 måneder i tidsrommet september - mai.
Eksamensform
Hjemmeeksamen 1/1, varighet: 8 måneder. Innlevering i Inspera Assessment.
Innleveringsfrist for våren 2025 bestemmes på et senere tidspunkt.
Informasjonsmøte
Det vil bli avholdt et informasjonsmøte en ettermiddag med varighet ca. 2 timer primo juni for studenter som skal ta ut/starte på masteroppgaven. Mer informasjon gis på et senere tidspunkt.
Undervisning metodeseminar
Det er 5 dager med metodeseminar (2 dager kvalitativ og 3 dager kvantitativ metode). Datoene er for høsten 2024 er under planlegging.
Undervisningen er vanligvis kl 09.00 - 16.00.
Med forbehold om endringer.
Foreleser
Avd. for innovasjon, led. og mark.føring
Avd. for innovasjon, led. og mark.føring
Administrative kontaktpersoner
– Viktig å få utfordret egne antakelser og holdninger
– Det å få drøfte problemstillinger med andre fagfelt, var kjempegivende. Vi blir farget av den grunnutdanningen vi har,...
Ser verden med nye briller etter fullført Executive MBA
– Jeg kommer til å få nytte av denne graden både i jobben min i politiet og i politikken sier Mushrifa Ali Mubarak. Hun ...
– EMBA gir faglig tyngde og slagkraft i næringslivet
Kine Charlotte Buchanan ønsket påfyll av kunnskap etter å ha vært i lederrollen i noen år, og valgte å ta Executive MBA ...
Strategisk økonomistyring E-MBA120
Dette kurset setter deg i stand til å bruke moderne teknikker innenfor økonomistyring i et strategisk perspektiv. Strate...
Bedriftslege med EMBA
En EMBA er nok ikke den vanligste videreutdanningen for en lege. Men da Rubia Malik skulle ta sin tredje utdanning, ønsk...
Bærekraftig finans E-MBA295
Bærekraft vil i økende grad påvirke investeringsbeslutninger. Men hva er bærekraftig finans? Dette kurset gir deg grunnl...
Arbeidsrett 1 (nettbasert - 5 studiepoeng) E-BSA100
Ønsker du et ryddig forhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver? Da er arbeidsrett faget for deg. Arbeidsrett 1 gir deg ...
Skulle ta ett fag – endte opp med mastergrad
Egentlig hadde han bare tenkt å ta ett fag, men Leif Helge Helgesen klarte ikke å stoppe og endte opp med å ta hele Exec...
Internasjonal makroøkonomi E-MBA290
Den globale økonomien påvirker norske bedrifter og arbeidstakere hver dag igjennom priser, lønninger og ny teknologi. De...
– En investering i egen karriere og personlig utvikling
Dorrit Vignes følte noen ganger at hun hadde tatt vann over hodet ved å starte på Executive MBA-studiet på UiS – blant a...
Dobling av antall søkere til Executive MBA
Hele 43 studenter fullførte mastergraden Executive Master in Business Administration ved UiS i pandemiårene 2020 og 2021...
Tar EMBA for å videreutvikle familiebedriften
Ny og relevant kunnskap. Utvikling som leder og bedre forutsetninger for å drive familiebedriften videre. Det er de vikt...
– Executive MBA er ikke som andre masterprogram
Mirjana Thorsen vet hva hun snakker om. Hun hadde nemlig en master fra før da hun begynte på EMBA-programmet ved Handels...
Tenker mer strategisk etter fullført EMBA
Hopp på! Det er budskapet fra Renate Brynhildsen til andre etter at hun mottok diplomet for sin Executive Master i Busin...
Steg i gradene med Executive MBA
Christian Lyse ønsket å ta et steg opp på karrierestigen, og bestemte seg for å ta en Executive Master of Business Admin...
Endringsledelse E-MBA270
Dette er kurset for deg som er interessert i ledelse og organisasjonsendring. Undervisningen legger vekt på reelle organ...
Prosjektledelse E-MBA260
Kurset gir deg innføring i prosjektledelse i ulike virksomheter og for ulike typer projekter. Du lærer ulike metoder, ...
Lederskap og mestring E-MBA100
Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen vedkommende skal lede, samtidig so...
Kontrakt og leverandørrelasjoner E-MBA220
Kurset gir deg kunnskaper om utvikling og gjennomføring av kontrakts- og leverandørstrategier. Kontrakt- og leverandørre...
Adferdsøkonomi E-MBA200
Nyere forskning viser at vi ofte går i mentale feller når vi gjør økonomiske beslutninger. Det er vanlig å tenke for kor...
Executive Master in Business Administration
Med en Executive Master in Business Administration posisjonerer du deg for en ledende stilling. Er du allerede leder, vi...
Strategisk HRM E-MBA240
Dette kurset gir deg en grundig innføring i teorigrunnlaget for strategisk og konkurransedyktig personalledelse. Du får ...
Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling E-MBA250
Markedet er i stadig endring, mens lærebøkene i markedsføring er skrevet for tradisjonelle bedrifter som produserer fra ...
Reiser fra Østlandet for å ta Adferdsøkonomi i Stavanger
Handelshøgskolen ved UiS er den eneste i landet som tilbyr faget Adferdsøkonomi som etter- og videreutdanning. Noen av d...
En enorm berikelse å ta Executive MBA
Stina Hetland Golf hadde aldri trodd hun skulle ta hele mastergraden da hun startet på det første kurset. Etter tre års ...