Samarbeid og det tredje rom i praksisopplæringen
Ny doktorgrad fra Universitetet i Oslo ser nærmere på hvordan praksisopplæringen i lærerutdanningen...
Partnerskap i lærerutdanningene - hvordan utvikle praksislærernes profesjonelle identitet
Fersk doktorgradsavhandling ved Universitetet i Agder, som er en studie av praksislærere som...
Lærerutdanningen og studentenes indre følelser
Hvis lærerstudenter lærer å forholde seg til hele følelsesregisteret sitt - sine «emosjoner» på...
Rettleiing av lærarar - korleis gjera det betre?
Denne podkasten frå Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO) ser nærare...
Erfaringsbasert læring i lærerutdanningen
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær...
Korleis utdanna musikklærarar i framtida
Podkast kastar lys over fleire spørsmål om musikkfaget og musikklærarane i Noreg.
Kunstbasert undervisning i lærarutdanninga
Lærarstudentar som fekk kunstbasert undervisning løpet av utdanninga, blei tryggare på å ta i bruk...
Kritisk tenkning i lærerutdanningene
For å lykkes med å øve lærerstudenter i kritisk tenkning, må læreinstitusjonene fokusere på...
Hvordan gjøre eksamen til en lærerik opplevelse
I denne episoden av Skolelys har podkasten besøk av lærerutdanner og førsteamanuensis i pedagogikk...
Nyutdanna barnehagelærar - hjelpetrengande eller visjonære?
Har du lurt på korleis det er å vere nyutdanna barnehagelærar? Denne podcasten frå Høgskulen på...
Lærarstudentar si profesjonelle utvikling gjennom praksis
Kva må til for at lærarstudentar skal utvikle seg profesjonelt gjennom praksisopplæringa? Denne...
BluPodden - podkast om barnehageforsking
I podkast-serien BluPodden finn du fleire enn 20 episodar som formidlar forskingsbasert kunnskap om...
Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?
Den norske skolen blir stadig mer digitalisert. Hvordan forbereder lærerutdanningen studentene på en...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Lærerutdanning for en mer inkluderende skole
Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med...
Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling
I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters...
Avhandling gir innblikk i hvordan man kan gi lærerstudenter mer flerspråklig kompetanse
En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig...
Podkast gir tips om god veiledning av lærerstudenter
Reflektert veiledning kan gjøre overgangen til praksis lettere for studentene. I denne podkasten får...
Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga
Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar...
Betydninga av intervensjonar for å skapa positiv haldning til inkluderande utdanning hjå lærarstudentar
I denne artikkelen ser forskarane nærare på 23 studiar som har undersøkt om lærarstudentar si...
KRLEpodden
Podcasten om KRLE-faget og religion i skolen formidler ikke bare ferdig produsert kunnskap fra...
Kroppsøvingspodden
Universitetslektor Pål Jåbekk ved OsloMet inviterer til faglige samtaler rundt kroppsøvingsfaget.