Undervisningsverkstedet - for faglærere i lærerutdanningene
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...
Erfaringer med simuleringsaktiviteter i grunnskolelærerutdanningen
Bruk av simuleringsaktiviteter er et eksempel på det utvidede praksisbegrepet innen...
Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Partnerskap i lærerutdanningene - hvordan utvikle praksislærernes profesjonelle identitet
Fersk doktorgradsavhandling ved Universitetet i Agder, som er en studie av praksislærere som...
Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforske læringsdesign med hovedvekt på...
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å...
Tenkande klasserom - Building Thinking Classrooms
Undervisingsmodellen Tenkande klasserom har breidd om seg dei siste åra. Fleire skular og enkelte...
Praksislæring i lærerutdanning med digital støtte
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt...
Tenkende klasserom i matematikk
Se hvordan undervisningsmetoden «Tenkende klasserom» foregår i praksis i en ungdomsskoleklasse i...
Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.
Skolelys - en podkast for lærerutdannere, lærere og lærerstudenter
Skolelys er en podkast-serie laget av Stine Brynildsen og Cecilie Olandersson, høgskolelektorer i...
Pedagogisk lærings-app kopler sammen teori og praksis om bevegelseslæring
Appen fra Universitetet i Stavanger er allerede tatt i bruk i undervisningen ved...
Den Magiske Fabrikken: Lærerstudenter som innovatører for læring om bærekraftig utvikling
Et forsknings- og utviklingsprosjekt om konstruksjon av opplevelsesbaserte undervisningsopplegg på...
Ny NOU er relevant for lærerutdanningene
Flere av forslagene handler om å styrke partnerskapene og skape et nasjonalt system for...
Profesjonsfagleg digital kompetanse (PfDK) og andre forskingsnotat om digitalisering
GrunnDig-prosjektet (Digitalisering i grunnopplæring: kunnskaper, trender og framtidig...
Hvordan bruke Den skandinaviske databasen for barnehageforskning målrettet
En egen ressurs fra Filiorum, ved Universitetet i Stavanger, viser hvordan både ansatte i barnehager...
Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?
Den norske skolen blir stadig mer digitalisert. Hvordan forbereder lærerutdanningen studentene på en...
Videobaserte læringsformer - fem gode grunnar til å prøve det ut i lærarutdanningane
Faglitteraturen i studieemna er meint å innvie studentane i eit profesjonelt fellesskap og danne...