
Visste du forresten at ordet FILIORUM er latin og betyr "for barn"?
Aktuelt
Bredt samarbeid på UiS for å kartlegge skandinavisk barnehageforskning
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) fikk høsten 2020 ansvaret for Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-...
Barnehageforskningskonferansen arrangeres digitalt
Norsk barnehageforskningskonferansen arrangeres 26.-28. oktober. Også i år vil konferansen avvikles digitalt. Sett av da...
Har laget nettside som kan hjelpe barn å snakke om tanker og følelser
Bruk av visuelle verktøy kan være en god måte å hjelpe traumatiserte barn eller barn med lite språk med å gi uttrykk for...
Relanserer tidsskriftet Nordisk barnehageforskning
Etter en liten dvale relanseres nå tidsskriftet Nordisk barnehageforskning. FILIORUM– Senter for barnehageforskning ved ...
Ledig toårig stilling som postdoktor i barnehagepedagogikk
Stillingen inngår i prosjektet Koding og Inkludering (KodIn) og har tema Lek og samspill i barnehagen knyttet til teknol...
Ledig stilling som stipendiat i utdanningsvitenskap
Forskningsområdet for stillingen er profesjonsutvikling i barnehagen, knyttet til forskergruppen Profesjon og Ledelse, I...
Full uttelling for barnehageforskningen ved UiS
Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har god grunn til å juble om dagen. Enda et forskningsprosjekt har fått ...
Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet
Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...
Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring
Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...
Skal se på den nordiske tilnærmingen i barnehagen
FILIORUM-Senter for barnehageforskning har i samarbeid med the Early Childhood Research Centre ved Dublin City Universit...
TV-satsing skal gi nye refleksjoner om barnehage og skole
I den nye TV-satsingen «Læring for livet» skal utdanningsforskere ved UiS nå ut til enda flere med viktig kunnskap.
Prestisjefylt støtte til UiS-forskar
Professor Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret er tildelt Jacob Foundation Fellowship for perioden 2021-2023. Ho v...
Overtar ansvaret for skandinavisk barnehageforskningsdatabase
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er blitt tildelt ansvaret for Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-...
Glede og begeistring når barnehagene skal få nye nettressurser
Lek, sang, dans og e-bøker er stikkord når barnehagelærere, fagutviklere og forskere skal samarbeide om å utvikle pedago...
Om FILIORUM- Senter for barnehageforskning
Barnehageforskning fra UiS
Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet
Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...
To år gamle jenter er mer selvstendige og sosiale enn gutter
En studie fra Stavangerprosjektet viser at 2 ½ år gamle jenter mestrer de fleste hverdagsaktiviteter bedre enn guttene.
Språksvake toåringer faller utenfor i lek
2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og kan falle utenfor...
Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen
En studie fra Stavangerprosjektet viser at språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter. Guttene kan derf...
Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling
Allerede tidlig i barnehagealderen er matematikklæringen i gang, gjennom lek, rutiner og samspill. Men hva er det vanlig...
Det viktige blikket for hvert barn
Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. ...
Stavangerprosjektet: Det lærende barnet
Stavangerprosjektet var en tverrfaglig, longitudinell studie med fokus på barns utvikling fra 2–10 år.
Fagbok: Les for meg, pliiis! Om barn, litteratur og språk
Barns møte med tekst har stor verdi. Leseaktiviteter, som høytlesning og samtaler rundt tekst gir opplevelser og glede. ...
Språkmedvitne vaksne i småbarnsavdelinga er viktige for barna si språkutvikling
Når dei tilsette i småbarnsavdelinga skaper eit godt språkmiljø, har det positiv innverknad på ordforrådet til barna på ...
Gode råd for høytlesing – via skjermen
Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.
Den digitale barnehagehverdagen
Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Men hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag?
Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen
Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.
Digitale verktøy og lesing i barnehagen
Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.
Tekstskaping i barnehagen
Det å lage egne tekster gir barna mulighet til å bruke språket muntlig, og utvikle språket sammen med en voksen. I Jordb...
FILIORUM- Senter for barnehageforskning består av forskning fra mange enheter. Nedenfor finner du fersk forskning innenfor senterets satsingsområder lek, kommunikasjon og tilhørighet. Forskning innenfor et satsingområde vil ofte også tangere et annet.
Tilhørighet, relasjoner og trivsel
Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring
Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...
Barnehagebarn stortrives når de får lage digitale fortellinger
Å dele historiene med de andre barna er like gøy.
Trivsel i småbarngruppen
EU-prosjektet Toddlers' Wellbeing jobbet fram en rekke praktiske hjelpemidler for barnehageansatte som vil gi småbarn be...
Tilhørighet i barnehagen
For barn og unge er det viktig å høre til, og kjenne på en tilhørighet i en gruppe av jevnaldrende der man har venner og...
Korleis møter dei yngste barna i barnehagen kvarandre?
Korleis møter barn mellom eitt og tre år kvarandre i barnehagen? Det er tema når Yngve Rosell disputerer ved Det humanis...
Driv barnehagelærarar med undervisning?
Svært få barnehagelærarar kallar det faglege arbeidet sitt undervisning. Per-Einar Sæbbe har i sitt doktorgradsarbeid un...
De voksne dominerer samlingsstunden i barnehagen
Samlingsstundene og andre aktiviteter i barnehagen er oftest styrt av de voksne. Det kan gjøre det vanskeligere for barn...
Slik kan humler lære barn om berekraft
Ved barnehagelærarutdanninga på UiS skal studentane lære om korleis dei kan formidle berekraftig utvikling til barnehage...
Hva kjennetegner gode barnehagepraksiser?
En nylig publisert kvalitativ dybdestudie innen GoBaN-prosjektet viser at den pedagogiske virksomheten i barnehager med ...
Kjønnsrollene lever i beste velgående i norske barnehager
Barnehageansatte forventer at guttene skal være fysiske og aktive i leken, mens jentene i større grad skal være stille o...
Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?
Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i ba...
Bok: Utvikling, lek og læring i barnehagen
I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Det gis en oversikt over de mest anven...
Hvorfor selvregulering er så viktig for barn
Det er en sterk sammenheng mellom selvregulering og matematiske ferdigheter hos norske barn, ifølge en ny studie. – Barn...
To år gamle jenter er mer selvstendige og sosiale enn gutter
En studie fra Stavangerprosjektet viser at 2 ½ år gamle jenter mestrer de fleste hverdagsaktiviteter bedre enn guttene.
Språksvake toåringer faller utenfor i lek
2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og kan falle utenfor...
Stavangerprosjektet: Det lærende barnet
Stavangerprosjektet var en tverrfaglig, longitudinell studie med fokus på barns utvikling fra 2–10 år.
Avhandling: Early childhood executive function, literacy, and mathematics
Dieuwer ten Braak har i sin avhandling funnet ut at det er en sterk sammenheng mellom barns evne til selvregulering og m...
Bok: Samtaler om overganger i små barns liv
Det er en stor overgang for små barn å gå fra en trygg og kjent tilværelse hjemme med foreldrene til å begynne i barneha...
Lek, læring og selvregulering
Selvregulering er et viktig begrep i forbindelse med lek, læring og utvikling av sosial kompetanse.
Relasjoner i barnehagen
Barn i barnehagealder har behov for å utvikle gode relasjoner til andre barn og til voksne i barnehagen.
De yngste barna i barnehagen
Trygghet, stabilitet og forutsigbarhet er grunnleggende behov for små barn. Det er en forutsetning for utvikling og livs...
Barnehagen og digitale medier
Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet
Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...
Gode råd for høytlesing – via skjermen
Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.
Den digitale barnehagehverdagen
Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Men hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag?
Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen
Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.
Digitale verktøy og lesing i barnehagen
Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.