Ny bok om språk i barnehagen

Boka Den lærerike hverdagssamtalen i barnehagen gir barnehagepersonalet kunnskap om hvordan hverdagssamtaler kan være gode språkutviklende aktiviteter.

Publisert Sist oppdatert

Det er gjennom hverdagssamtaler at barn utvikler språkferdighetene sine. Foto: Getty Images

Barn lærer språk ved å bruke språk. For mange er barnehagen den fremste arenaen for språkutvikling. Nå har FILIORUM-forsker Gunn Helen Ofstad skrevet bok om de uformelle samtalene som ikke er planlagt, men som oppstår mellom barn og mellom barn og voksne i løpet av barnehagedagen – alt fra ordutveksling ved matbordet til barns samtale i lek. 

- Hverdagssamtalene følger barnet i alle aktiviteter og er mulighetsrom for å oppdage nye ting, sette ord på verden rundt seg og undre seg sammen med både store og små.  Å utnytte disse mulighetene til å støtte barnet i sin utforskning og språktilegnelse er en viktig oppgave i barnehagen, sier Ofstad.

For alle barnehageansatte

Barnehager med gode språkmiljø kjennetegnes av voksne som har kunnskap om språk og som støtter barns språkutvikling gjennom gode samtaler. Den lærerike hverdagssamtalen i barnehagen tar utgangspunkt i praksisfortellinger fra ulike situasjoner i barnehagen og ser nærmere på samtalene som finner sted. Teori og refleksjoner knyttes sammen for å belyse hva språk og samtaler er, og hvordan voksne kan støtte barns språklige deltakelse og språkutvikling.

- Boka er skrevet for alle ansatte i barnehagen, og målet er å gi en felles forståelse av hva språk er og hvordan man kan legge til rette for gode språklige situasjoner i barnehagehverdagen. Praksisfortellingene og temaene er ment å inspirere barnehageansatte til å sette søkelys på egen praksis og være et utgangspunkt for faglig påfyll for hele personalet, sier Ofstad.

Videreutvikle barns lek med kodeleker

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barn...

DiCoTe: Ressurser til barnehageansatte

På denne nettsiden finner du faglige ressurser til barnehageansatte om koding i barnehagen. Ressursene kan bidra til å f...

Å planlegge aktiviteter med kodeleker

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter og ut...

Barnehagelærerens rolle i kodeaktiviteter

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan kodeleker kan brukes sammen med barn i barnehagen. Barnas motivasjon og en...

Å involvere alle barn i aktiviteter

Når man planlegger aktiviteter for barn i barnehagen, er det viktig å sikre at alle barn kan delta og oppleve mestring. ...

Barns utforskende lek med roboter

Når barn møter ny teknologi, for eksempel en ny robot, er det viktig at de får god tid og anledning til å utforske hvord...

Hvordan jobber barnehagelærere med naturfag for de aller minste?

En ny studie fra Universitetet i Stavanger undersøker norske barnehagelæreres perspektiver på naturfaglige aktiviteter i...

Overgangen til barnehage er en krevende og sårbar fase for de yngste barna

En ny review-artikkel viser at barn under tre år, deres foreldre og barnehageansatte kan oppleve overgangen fra hjem til...

Ny studie undersøker barns rett til medvirkning i norske og brasilianske barnehager

Hvordan uttrykkes barns rett til å delta og bli hørt i barnehagen gjennom nasjonale styringsdokumenter? En ny forsknings...

Sivilt mot i barnehagen

Barnehagelærarar står ofte i eit spenningsfelt mellom krav frå stat og eigarar, og eigne faglege visjonar for barna. Med...

Lesing med flerspråklige barn

Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...

Lesing i barnehagen

Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hva, hvordan, hvorfor, når og hvor det b...

Musikk og helse i barnehagen

Har du tenkt på hvordan musikk kan handle om helsa vår? Å delta i musikkaktiviteter kan være med på å påvirke hvordan ba...

DiCoTe: Ressurser til barnehagelærerutdanningen

På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM (Språk, tekst...

Sjenerte barn og deres trivsel i barnehagen

Det kan være ekstra utfordrende for sjenerte barn å begynne i barnehagen. For å støtte og hjelpe dem til å trives best m...

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...

Forskningsprosjekt skal bidra til innsikt i hvordan vi kan forberede barnehager på framtidige pandemier

Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at n...

Har utviklet praksissimulator for kommende barnehagelærere

Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at...

Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre

Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...

Vellykket gjennomføring av jubileumsutgaven av Norsk barnehageforskningskonferanse

Nærmere 200 deltakere fra hele Skandinavia deltok på den årlige barnehageforskningskonferansen i Stavanger 24.-26. oktob...