‒ En stor tillitserklæring, sier Elin Reikerås, professor ved Institutt for barnehagelærerutdanning og leder for FILIORUM.

FILIORUM – Senter for barnehageforskning ble etablert på initiativ fra Kunnskapsdepartementet i 2018. Målet ved etableringen var å få både mer og bredere metodisk anlagt forskning på barnehagefeltet, samt gi grobunn for tverrfaglige miljø som kan være toneangivende for forskning på området. Da senteret ble etablert var perioden for finansiering fra Forskningsrådet på fem år. Nå er det klart at perioden utvides. Forskningsrådet tildeler 25 millioner til FILIORUM over nye fem år.
‒ Dette er en stor tillitserklæring, og vi gleder oss over muligheten det gir oss å kunne bygge videre på alt det gode arbeidet som er gjort i FILIORUM fram til nå, sier Elin Reikerås, professor ved Institutt for barnehagelærerutdanning og leder for FILIORUM.
‒ Tildeling av en ny periode er en anerkjennelse av den kraftfulle satsingen på barnehageforskningen ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, og er et godt eksempel på hva man kan få til når forskere jobber sammen på tvers av institutter og nasjonale sentre ved fakultetet, legger dekan Odd Magne Bakke til.
Grundig evaluert
FILIORUM- Senter for barnehageforskning ble i september i år evaluert av et fagpanel utpekt av Forskningsrådet. Spenningen knyttet til evalueringen og tilbakemeldingene knyttet til denne har vært stor. Det er en stor og gledelig nyhet vi har fått, og selvsagt er det fantastisk å kunne bygge videre på alt det gode arbeidet som er gjort i FILIORUM fram til nå, sier Elin Reikerås, leder.
Merete Vadla Madland, prorektor for forskning ved UiS, gleder seg også over tilbakemeldingene i evalueringen:
‒ Jeg er mektig imponert over hvordan FILIORUM scorer høyt på mange områder. De har høy publiseringsrate, de har tiltrukket seg mange anerkjente forskere, de har opparbeidet en betydelig prosjektportefølje, kan vise til gjennomstrømning av stipendiater, og er synlige nasjonalt så vel som internasjonalt, sier Madland.
Ros for tverrfaglig og flermetodisk arbeid
FILIORUM består av alle barnehageforskere på UiS. Reikerås framholder at det er ærefullt oppdrag å være lagleder for alle som er involvert. Med tildelingen retter hun blikket framover med stor begeistring:
‒ Vi har klart mye fram til nå, men har fortsatt mye vi ønsker å gjøre, noe vi er blitt vist tillit til gjennom evalueringen og tildelingen, sier Reikerås.
‒ Det er krevende å bygge god kultur for tverrfaglig samhandling, men dette synes det som om forskerne i FILIORUM har evnet på beste vis. Sist men ikke minst så ser det ut som de har klart å skape et godt og dynamisk arbeidsmiljø med høy trivsel, sier Madland.
Ønsker mer internasjonal utveksling
‒ Dette er helt klart noe vi er stolte over å få positive tilbakemeldinger på, sier Reikerås, som videre setter stor pris på de gode samarbeid og partnerskap som er inngått med barnehager i arbeidet med prosjekter.
Nå håper hun at FILIORUM kan bli et enda tydeligere nasjonalt knutepunkt for barnehageforskning, og kunne danne nettverk for barnehageforskere i Norge også utenfor UiS. Hun ser videreføringen av FILIORUM som en god mulighet til å orientere senteret enda mer internasjonalt, ta del i flere EU-prosjekt og ha mer utveksling av ph.d.-studenter og forskere.
Tekst: Kristin V. Cranner.
Omtalt i denne artikkelen:
Institutt for barnehagelærerutdanning
Mer fra FILIORUM- Senter for barnehageforskning
UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase
Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...
Barns trivsel i barnehagen
Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen bar...
Norsk barnehageforskningskonferanse 2025: Les mer om årets hovedforedrag
Vi er stolte over å ha med oss noen av Europas fremste forskere på barnehagefeltet som hovedforedragsholdere under årets...
Skal kartlegge utfordringer og muligheter i rekrutteringen til barnehagelæreryrket
Forskningsprosjektet "Barnehagelærere – yrkesgruppen som igjen begynte å slutte" tar sikte på å gi et solid kunnskapsgru...
DiCoTe-ressurs: Barns utforskende lek med kodeleker
I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan kodeleker kan brukes for å engasjere barn i utforskende og samarbeidende l...
EU-prosjekt skal styrke overgangen fra barnehage til skole for sårbare barn
Universitetet i Stavanger er en sentral partner i CONCRETE, et nytt europeisk forskningsprosjekt som skal styrke samarbe...
Norsk barnehageforskningskonferanse 2025
FILIORUM - Senter for barnehageforskning har, i samarbeid med BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet, gleden av å inviter...
Nytt forskningsprosjekt skal gjøre kodeleker tilgjengelig for alle barn
Forskere fra FILIORUM har fått midler fra Stiftelsen Dam til et forskningsprosjekt som skal tilpasse kodeleker slik at d...
DiCoTe-ressurs: Videreutvikle barns lek med kodeleker
I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barn...
DiCoTe-ressurs: Bishops matematiske aktiviteter
I denne ressursen vil du lære om Alan Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter som er utgangspunkt for arbeid m...
Musikk og helse i barnehagen
Har du tenkt på hvordan musikk kan handle om helsa vår? Å delta i musikkaktiviteter kan være med på å påvirke hvordan ba...
Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?
Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...
DiCoTe-ressurs: Å involvere alle barn i kodeaktiviteter
I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan involvere alle barn i aktiviteter med kodeleker i barnehagen. Ress...
Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle
Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...
Sprell-ressurs: Å lese digitale bøker i barnehagen
I denne ressursen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Optimistiske og lærende tankesett
Personalet i barnehagen spiller en viktig rolle for barns utvikling av tankesett, dvs. hvordan de møter utfordringer og ...
DiCoTe-ressurs: Å planlegge aktiviteter med kodeleker
I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter og ut...
Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen
En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...