Prosjektet “Teaching to Be'' er en intervensjonsstudie som har som mål å utvikle og undersøke et digitalt verktøy som kan bidra til å fremme læreres profesjonelle "well-being".
Norsk prosjektleder
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Supporting Teachers’ Professional Growth and Well-being in the field of Social and Emotional Learning.
Å utvikle og studere et digitalt verktøy som bidrar til å fremme læreres profesjonelle well-being.
Teaching to Be er et internasjonalt forskningssamarbeid mellom flere partnere i ulike land. Prosjektet er støttet av Erasmus+.
28. februar 2021 til 28. februar 2024.

Hva er professional well-being?
Det er vanskelig å finne et godt norsk begrep for profesjonell well-being, men generelt kan vi si at det er knyttet til faktorer på arbeidsplassen som har betydning for ansattes helse og trivsel. Det kan for eksempel være faktorer knyttet til ledelse og støtte fra leder, arbeidsbelastning, kontroll over arbeidsoppgaver og mestring i jobben. Disse faktorene vil igjen kunne ha påvirkning på læreres trivsel og helse.
Hvis lærere opplever høy arbeidsbelastning og liten støtte fra leder, vil det kunne føre til jobbstress og utbrenthet, høyere sykefravær, og at lærere slutter i jobben. På den annen side, hvis lærere opplever god støtte fra sin leder, kontroll over arbeidsoppgavene, og høy grad av mestring, vil dette igjen kunne ha positive utfall som jobbengasjement og jobbtilfredshet. Hvordan lærere har det på jobb, kan ha betydning for elevenes trivsel og læring i klasserommet.
Målet med prosjektet er å utvikle et digitalt verktøy som skal fremme lærernes profesjonelle well-being.

Bakgrunnen for prosjektet er at lærere er en utsatt gruppe når det gjelder stress, utbrenthet og arbeidsbelastning. Både nasjonalt og internasjonalt er det mange lærere som slutter i jobben. Det er alvorlig for læreres trivsel og helse, men er også et tap for skolesystemet og for elevene. Læreren er en viktig ressurs som organisasjonen må ivareta.
Målet med forskningen
Forskningen skal måle effekten av en digital, interaktiv ressurs. Ressursen skal være rettet mot arbeidsplassen. Den skal legge vekt på hvordan ledelsen ved skolen, i samarbeid med lærerene, kan jobbe for å sikre et godt arbeidsmiljø og høy grad av profesjonell well-being hos lærere.
Lærere skal selv være med på utviklingen av verktøyet. Temaet for det digitale verktøyet vil blant annet være knyttet til organisatoriske forhold ved skolen.
Metode
Studien består av flere deler:
I den første delen ønsker vi å involvere lærere i utformingen av den digitale nettressursen. Dette vil vi gjøre gjennom kvalitative intervjuer og dialoggrupper. Involvering av lærere er viktig for at det digitale verktøyet skal oppleves relevant.
Den andre delen av studien er kvantitativ, og her vil forskerne teste ut det digitale verktøyet på en større gruppe av lærere. Vi måler professional well-being hos de samme lærerne før og etter bruk av det digitale verktøyet. Da vil vi kunne se om lærerne rapporterer om høyere grad av professioanal well-being etter de har gjennomført det digitale kurset.

Studien er designet på en slik måte at forskerne både vil studere resultater fra sitt eget land og sammenligne med de andre deltakerlandene.
Deltakere
Teaching to Be er et europeisk samarbeidsprosjekt knyttet til Erasmus+, som er et EU-program for utdanning og opplæring. Deltakerne kommer fra åtte land:
- Koordinator: Lietuvos Vaiku ir Jaunimo Centras (LVJC) (The Lithuanian Children and Youth Centre (LCYC)), Litauen
- Lietuvos Respublikos Svietimo ir Mokslo Ministerija (Ministry of Education, Science and Sport of the Republic of Lithuania), Litauen
- Valsts Izglitibas Satura Centrs (National Center of Education), Latvia
- Ministrstvo Za Izobrazevanje, Znanost In Sport (Ministry of Education, Science and Sport), Slovenia
- Ministerio Da Educacao E Ciencia (Ministry of Education and Science), Portugal
- Vytauto Didziojo Universitetas (Vytautas Magnus University), Litauen
- Socialinio ir Emocinio Ugdymo Institutas (Social and Emotional Learning Institute), Litauen
- Institut Za Raziskave In Razvoj Utrip Zavod (Institute for Research and Development “Utrip”), Slovenia
- Universita' Degli Studi Di Milano-Bicocca (University of Milano-Bicocca), Italia
- Fundacion Universidad Loyola Andalucia (University Loyola Andalucia), Spania
- Karl Landsteiner Privatuniversität für Gesundheitswissenschaften Gmb (Karl Landsteiner University of Health Sciences), Østerrike
- Universitetet i Stavanger, Norge
- Universitas Cooperativa De Ensino Superior E Investigacao Cientifica Crl (ISEC Lisboa Higher Institute of Education and Science), Portugal
Disse er knyttet til prosjektet ved UiS
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Les mer om Læringsmiljøsenterets prosjekter
Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter for elevenes trivsel?
Dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering når de begynner i ungd...
Back2School
Målet i pilotprosjektet Back2School er å hjelpe elever med bekymringsfullt skolefravær tilbake til en trygg og god skole...
Interact - erfaringer fra praksisfeltet
Hvordan oppleves det å bli filmet i klasserommet? Og er det skummelt å få kommentarer på egen undervisning? Rektor og læ...
Har du tenkt over hvordan våren lukter?
Blomster, den første motorsykkelen på veien eller gjødsel. Eller noe helt annet? Hvordan vi beskriver lukt, og hvilke or...
Kva inngår i INTERACT-intervensjonen?
INTERACT-intervensjonen er eit tiltak retta mot lærarar i vidaregåande opplæring som ynskjer å vidareutvikle eigen under...
Duftbøker – duftinntrykk og barns digitale lesing
Utdanningssystemet baserer seg stor grad på audiovisuelt (lyd og bilde) innhold. Duft gir unik informasjon om miljøet, s...
MOVE-P – motivasjon og mestring i videregående skole
Hvordan kan skolefaglig motivasjon stimuleres gjennom å fremme et mestringsorientert læringsmiljø?
Resilient – forskningsprosjekt knyttet til undervisningsopplegget ROBUST
Resilient har som mål å undersøke hvorvidt, og eventuelt hvordan, undervisningsopplegget ROBUST fremmer trivsel, mental ...
INTERACT – kvalitet i klasseromsinteraksjoner
Målet med INTERACT-prosjektet er å undersøke hvordan digital video-basert dialog kan støtte lærerer i arbeidet med å sty...
Se videre – motivasjon og fullføring i vgs
Hvordan påvirker elevenes opplevelse av læringsmiljøet deres motivasjon, psykiske helse og evne til å fullføre videregåe...
– Viktig å etablere et godt læringsmiljø fra start
Ved Frogn vgs har de ansatte ved skolen arbeidet strukturert og systematisk for å få til en god skolestart. – Det fører ...
Slik kan lærere bli gode ledere for klassen
Lærerens lederskap er den viktigste faktoren for hvordan klassemiljøet blir.
Elever blir mer engasjerte av lærere som bryr seg
Gløden for skolen synker med alderen om ikke læreren gir følelsesmessig støtte til den enkelte elev, viser en ny studie ...
Læreren er viktig for hvilke mål elevene setter seg på skolen
Hvordan læreren ser på læring er viktig for elevenes målorientering på skolen. Det viser forskning gjort ved Læringsmilj...
Lærers klasseledelse er avgjørende for å forebygge skolefravær
Lærerens klasseledelse kan ha en indirekte betydning for å forebygge mobbing og sosial ekskludering blant jevnaldrende. ...
Har elevane utbytte av lærarane si vidareutvikling i klasseleiing?
Det er eit godt spørsmål. I tillegg til å kunne svare «ja», vil vi gjerne også seie noko om kva faktorar som er avgjeran...
Lærarstøtta elevstyrt læring - autonomistøtte i klasserommet
Autonomi er eit av områda som er avgjerande for å forstå elevane sin motivasjon og engasjement i læringsaktivitetar. Aut...
Verdsetting av elevane si livsverd
Resultata frå CIESL-studien tyder på at lærarar generelt er dyktige til å skape positivt læringsklima og er sensitive fo...
Klasseledelse og den viktige relasjonen mellom lærer og elev
Læreres relasjonsbygging til elevene er et sentralt tema innen klasseledelse. Det blir belyst gjennom lærernes egen stem...
Selvbestemmelse og struktur i klasserommet
Selvbestemmelse synes å være nedfelt i mennesker fra naturens side. Vi kan gjøre de mest slitsomme ting så lenge vi velg...
Korleis lese forskingslitteratur – ein guide for deg som ikkje er forskar
Å lese og forstå forskingslitteratur er ei ferdigheit som må lærast. Her får du ei innføring i korleis du kan lese forsk...
Observasjonsmanualen CLASS
CLASS er en forkortelse for Classroom assessment scoring system, og er en observasjonsmanual utviklet av Robert C. Piant...
Lærar-elev-dialogen og elevane si læring
CIESL-prosjektet ser mellom anna på korleis læraren støttar elevane sine læringsprosessar og legg til rette for utvidand...
Agderprosjektet - en god start for alle
Agderprosjektet er et forsknings- og utviklingsprosjekt som sikter mot å frembringe ny kunnskap om hva som er viktig inn...
VITE – Videobased Improvement for TEachers
Prosjektets hovedmål er å utvikle og pilotere et tiltak for profesjonell utvikling for lærere.
Hefte: Mobbefritt læringsmiljø
Hvordan skape et bedre skolemiljø for alle elever? I heftet Mobbefritt læringsmiljø har vi samlet erfaringer fra Lærings...
CIESL-prosjektet tar klasseleiing frå teori til praksis
CIESL-prosjektet ville utvikle kunnskap om korleis lærarar vidareutviklar interaksjonen med elevane i klasserommet gjenn...
Bry deg!
Bry deg! tilbyr kompetanseheving som skal bidra til å styrke skolers arbeid med skolemiljø i tråd med elevenes rettighet...
Læringsmiljøprosjektet – systematisk arbeid for godt læringsmiljø i barnehage og skole
De aller fleste elevene trives på skolen og har noen å være sammen med, det viser Elevundersøkelsen. Samtidig oppgir all...
ROBUST – trivsel og motivasjon i ungdomsskolen
ROBUST er et undervisningsopplegg hvor målet er å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen gjennom å fremm...
– Altfor mange barn har en klump i magen når de går til skolen
653 mobbesaker ble meldt inn til Fylkesmannen i 2018. Det er en økning sammenlignet med tidligere år.
Hvordan følge opp elever som har blitt utsatt for mobbing?
Stipendiat Mari M. Lunder undersøker hvordan skolene følger opp elever som har blitt utsatt for mobbing. - Det finnes ma...