Simulering som pedagogisk metode knyttet til skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen
Grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de siste to årene utviklet og...
Undervisningsverkstedet - for faglærere i lærerutdanningene
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...
Repetisjonskurs + matte = trygge lærerstudenter og bedre resultater
Lærerstudenter har høy strykprosent på matematikkdelen av lærerstudiet. Ved Universitetet i...
Erfaringer med simuleringsaktiviteter i grunnskolelærerutdanningen
Bruk av simuleringsaktiviteter er et eksempel på det utvidede praksisbegrepet innen...
Samarbeid og det tredje rom i praksisopplæringen
Ny doktorgrad fra Universitetet i Oslo ser nærmere på hvordan praksisopplæringen i lærerutdanningen...
Hvordan motivere framtidige lærere er tema i bok av skoleforskere
Sviktende rekruttering til lærerutdanningene drøftes i bok skrevet av skoleforskere, blant annet fra...
Partnerskap i lærerutdanningene - hvordan utvikle praksislærernes profesjonelle identitet
Fersk doktorgradsavhandling ved Universitetet i Agder, som er en studie av praksislærere som...
Lærerutdanningen og studentenes indre følelser
Hvis lærerstudenter lærer å forholde seg til hele følelsesregisteret sitt - sine «emosjoner» på...
Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...
Internasjonal studentmobilitet i sammenheng med lærerutdanning
Artikkel som undersøker mobilitetspolitikk for høyere utdanning, skrevet av Tea Dyred Pedersen, som...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning, som kan være...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...
Profesjonelle lærere i det 21. århundre (TEQ21)
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre er et forskningsprosjekt ledet av OsloMet, som har...
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforske læringsdesign med hovedvekt på...
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å...
iPAR - I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale...
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
Målet med TRELIS-prosjektet er å utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å...
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med dette prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning, gjennom...
Praksislæring i lærerutdanning med digital støtte
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt...
Sola-seminaret - en fast tradisjon der nyutdannede lærere og barnehagelærere er i sentrum
Helt siden 2006 har Universitetet i Stavanger arrangert Sola-seminaret. Det svært populære seminaret...
Musikkprofessor: Studentmedvirkning viktig for musikkfaget ved lærerutdanningene
Det finnes mye uutnyttet potensial for nytenking og utvikling innen musikkfaget ved...