Lesesenteret har laget en rekke ressurser til bruk for lærere, både i grunnskolen og videregående opplæring. Her vil du finne undervisningsopplegg og praksisfortellinger, tips og materiale til observasjon og kartlegging, samt omtale fagartikler og bøker som kan være nyttige.
Bla i ressurser: Praksisfortellinger og undervisningsopplegg
Purriot og den forsvunne bronsehesten av Bjørn Rørvik og Ragnar Aalbu (ill.)
Andreklassingene ble detektiver da lesegleder Katrin Handelan jobbet med boken Purriot og den forsvunne bronsehesten.
Rom for spill
Hvorfor trenger vi dataspill i skolen - og hvordan kan spill brukes på en didaktisk god måte? I tre blogginnlegg gir lær...
Psykisk helse inn i undervisningen
Et undervisningsopplegg som viser hvordan man kan jobbe med multiple tekster i norskfaget på ungdomstrinnet, knyttet til...
Korleis arbeide med skjønnlitteratur i klasserommet?
Eit praksiseksempel frå 7. trinn med utgangspunkt i Kampen mot superbitchene.
Kan en litteraturtime være med å fremme inkludering i skolen?
En praksisfortelling med utgangspunkt i boka Sitronlimonade
Bruk av dramaøvelser i leseopplæringen – Lærerens planlegging
Det er lærerens ansvar å strukturere en undervisnings- og læringsprosess som åpner for at alle elevene kan delta aktivt ...
Ensom? Jeg?
Et undervisningsopplegg om å forstå seg selv og andre gjennom å lese multiple tekster i norskfaget på 7. trinn.
Lese og lære samfunnsfag
Opplegget skisserer strategisk læring av nytt fagstoff. Det bruker lesestrategier, begrepstrening, felleslesing og oppga...
Å lese en novelle, og å skrive med respons
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at elevene leser novella "Å drepe et barn" av Stig Dagerman (ikke vedlag...
Å lese en roman – for elever som leser lite
"Grønn sommer" av Linda Mari Oprann er en tynn og lettlest ungdomsroman som fenger elever som leser lite. Dette opplegge...
Lydbok som redskap for læring
Elever som strever med lesing opplever ofte at det er det så strevsomt å komme seg gjennom en læreboktekst at de sitter ...
Å utvide øyeblikket
Å utvide øyeblikket vil si å stoppe opp i lesing eller skriving og gjøre noe: Dramatisere en person i en tekst for å utd...
Ny lesehøst
For elever som strever med lesing kan det være vanskelig å komme i gang med å lese bøker på egenhånd. En måte å gjøre de...
Bok i bruk: En gang av Morris Gleitzman
Romanen har litterære kvaliteter, er enkel å lese, har ytre spenning og er på 153 sider. Den gir også kunnskaper som kan...
Å lese en fagtekst i naturfag på 2. trinn
Elevene på andre trinn er godt i gang med den første leseopplæringen. De er kommet på forskjellige stadier i prosessen, ...
Dyrenes skjønnhet av Kristin Roskifte
Ved Våland skole ble boka brukt som et utgangspunkt for diskusjon i grupper og individuell refleksjon.
Å lese novella "En nesten pinlig affære" med bruk av lesestrategier
Kristine Skjæveland viser steg for steg hvordan en kan legge til rette for at elever som strever med å lese skal få utby...
Bok i bruk: Hvordan lese effektivt? (Det onde)
Lektor Kristine Skjæveland tar i dette undervisningsopplegget utgangspunkt i boken Det onde av Arne Berggren for å se næ...
Bok i bruk: Den farlege reisa av Erna Osland
En praksisfortelling om hvordan boka er brukt på 6. trinn.
Video: Tenkeskriving på yrkesfag
I mange av yrkesfagene forekommer det lite skriving. Filmen ”Tenkeskriving på yrkesfag” viser hvordan en kan bruke tenke...
Bok i bruk: Hvis det ikke fantes biler av Hilde Hodnefjell
«Viss det ikkje fanst bilar, korleis ville verda sjå ut då? Kva kunne vi brukt alle fartsdumpane, tunnelane og parkering...
Video: Fagskriving og respons i sosiologi
Å kunne et fag er å kunne uttrykke seg på fagets premisser, med fagets begreper og fagets egen uttrykksmåte. I filmen «F...
Bok i bruk: Garmanns gate av Stian Hole
Dette er den andre bildeboken om Garmann, skrevet av Stian Hole.
Video: Lesing er å utvikle språket
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Bok i bruk: Marie og de viktige tingene av Tine Mortier og Kaatje Vermeire
Boka er brukt på 5.trinn. Temaet i billedboka passer godt til undervisningsopplegget som har hovedvekt på høytlesing med...
Å arbeide med noveller: Lese, analysere og skrive leserbrev
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i novella "Å drepe et barn" av Stig Dagerman. Det setter fokus på bruk av ...
Samfunnsfag: Internasjonalisering og verdensøkonomi
Denne praksisfortellingen er skrevet i forbindelse med prosjektet NyGIV, og er et eksempel på felles, organisert øving i...
Elevene vurderer eget pensum / tekstutvalg – Medbestemmelse og skoledemokrati
Et undervisningsopplegg hvor elevene får mulighet til å si sin mening om pensumlitteraturen og påvirke beslutningstakern...
Bla i ressurser: Fagartikler, hefter og fagbøker
Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim
Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette i...
Ja, vi elsker det å tenke!
Tanker om tekst og tenking i skolens litteraturarbeid - med "Ja, vi elsker" som eksempel.
Oversikt over materiell til kartlegging og diagnostisering av lesing
Her finner du en oversikt over kvalitetsvurdert materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av lesing.
Jeg kan jo lese!
Elever som strever med lesing har ofte opplevd mange nederlag. Opplevelser av manglende mestring kan i neste omgang påvi...
Kan vi gi elevene på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?
Elever på femte trinn arbeider ofte med læreboktekster i mange fag. Samtidig arbeides det kanskje for lite med lærebokle...
Korleis utvikle den faglege skrivinga til elevane?
Lesing og skriving av sakprega tekstar har med den nye læreplanen fått større fokus i skulen. Korleis kan undervisninga ...
Relevant faglitteratur - som kan lastes ned
Annotert liste over nedlastbare leseressurser som er relevante for lærere på 8.-10. trinn. Artiklene kan lastes ned som ...
Liste over relevant faglitteratur
Annotert liste over papirbaserte ressurser som er relevante for lærere på 8.-10. trinn.
Liste over relevant faglitteratur - internasjonale forfattere
Annotert liste over leseressurser på andre språk som er relevante for lærere på 8.-10. trinn.
Å posisjonere seg som fagtekstskriver
Universitetslektor Anne Håland har skrevet en artikkel i tidsskriftet "Viden om læsning" hvor hun diskuterer hvordan kun...
Å lykkes med lesing – Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring
Denne boka gir ny kunnskap og innsikt om tidlig leseopplæring.
Tilpasset opplæring - i forskning og praksis
I en vitenskapelig antologi belyser tretten forfattere tilpasset opplæring fra ulike innfallsvinkler. Universitetslektor...
Hva er skjermtekster, og hva gjør de med måten vi leser på?
Vi vet at det ikke er det samme å lese på skjerm og å lese på papir. Men hva er det som skiller, hva skal vi se etter?
Tekstkulturer i bevegelse - hvordan påvirkes ungdom?
Vi tror at ungdommer er eksperter på bruk av media, men gjelder det alle? Og hvordan påvirkes ungdom av nettbruken.
Nynorsk som fritidsspråk - kva kan skulen gjera?
Kvifor vel mange nynorskelevar å skrive på bokmål på fritida si? Er dei ikkje stolte av skriftspråket sitt? Eller kan de...
Kan høgtlesing gi motivasjon til nynorsk?
Kven har vel ikkje minne frå eigne skuledagar då læraren las spennande forteljingar høgt i klasserommet? Artikkelen refl...
Ny bok: Vi er alle flerspråklige
Det er gjerne vanlig å se på flerspråklige som en minoritet. I boka "Det flerspråklige mennesket" snur forfatterne på fl...
Er skjønnlitteratur egentlig nyttig?
Har skjønnlitteraturen nytteverdi i dagens skole? På hvilken måte er den i så fall nyttig?
Hvordan regne i alle fag
I boka "Å regne i alle fag" tar forfatterne for seg mangfoldet i matematikkfaget. Flere fra Lesesenteret er bidragsytere...
Elevbiblioteket - hvordan klassifisere litteratur?
”Denne boka passer for 13-15-åringer!” Det er vanlig å klassifisere litteratur for barn og unge etter alder og plasserin...
Å lese en fagtekst
En fagtekst, uansett hvor den er publisert, er skrevet for å utvide og utvikle leserens innsikt. Men veien fra fagtekst ...
”Som lyn og eksplosjonar”: Å utvikle ordforråd
I møte med nye tekstar må nye ord og uttrykk presenterast og gjennomarbeidast, og denne artikkelen viser korleis.
Læringsstrategier på ungdomstrinnet
Hvordan kan en arbeide med læringsstrategier på ungdomstrinnet slik at det fungerer som nyttige og viktige redskap i all...
”Eg har det på tunga”: Å snakke seg til innsikt
Denne artikkelen gjev døme på og diskuterer ei rekkje slike samtalar, som t.d. å lese med hattar eller briller, og å les...
Hvordan kartlegger vi elevenes lesestrategier?
Artikkelen viser hvordan en kan kartlegge lesestrategier generelt, og ser på fire utvalgte strategier.
Tekstkompetanse – ikke bare skriftkompetanse
For å forstå og selv kunne lage gode, sammensatte tekster, trenger elevene øvelse i å oppdage samspillet mellom ulike ut...
En lesebok til bruk på tvers av fagene
Hvordan skal lærere i ungdomsskolen forholde seg til slagordene "Lesing som grunnleggende ferdighet" og "Lesing i alle f...
Svært kompetente lesere
Ikke alle elever med spesielle talenter føler at de får nok stimulans og støtte fra læreren, og det kan være vanskelig å...
Om å lese HMS-tekster i yrkesfag
I filmen Fra paragraf til praksis viser vi hvordan faglærere på Vg2 anleggsteknikk bruker læringsstrategier for å gi ele...
Bla i ressurser: Observasjon og kartlegging
Veilednings- og støttemateriell til språk, lesing og skriving
Veiledninger med metodiske arbeidsmåter knyttet til forebyggende og fagspesifikke tiltak innen språk, lesing og/eller sk...
Oversikt over materiell til kartlegging og diagnostisering av språk
Her finner du en oversikt over kvalitetsvurdert materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av språk.
Oversikt over materiell til kartlegging og diagnostisering av lesing
Her finner du en oversikt over kvalitetsvurdert materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av lesing.
Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen»
Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy ...
Bokstavinnlæringen – er det én ting vi glemmer?
"Åja, er det slik det er? Det visste jeg ikke!" 8 år gamle Ida sto fast i leseutviklingen, helt til læreren en dag forkl...
Fartsblind leseopplæring
Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslekt...
På Sporet-manualen
Manualen På sporet inneholder instruksjoner til 100 undervisningsøkter og er utarbeidet med tanke på å fremme ferdighete...
To år gamle jenter er mer selvstendige og sosiale enn gutter
En studie fra Stavangerprosjektet viser at 2 ½ år gamle jenter mestrer de fleste hverdagsaktiviteter bedre enn guttene.
Språksvake toåringer faller utenfor i lek
2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og kan falle utenfor...
– Ser barnet tydeligere gjennom observasjon
Barnehagen skal se hele barnet – og gode kartleggingsverktøy er til hjelp når man ikke ser alt, mener erfarne barnehagel...
Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen
En studie fra Stavangerprosjektet viser at språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter. Guttene kan derf...
Det viktige blikket for hvert barn
Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. ...
Språkløyper – Den viktige tilgangen til språket
Å gi tilgang til språket, både muntlig og skriftlig, er en av de viktigste oppgavene til alle som jobber i barnehage og ...
Stavangerprosjektet: Det lærende barnet
Stavangerprosjektet var en tverrfaglig, longitudinell studie med fokus på barns utvikling fra 2–10 år.
Prøvemateriell: Regnefaktaprøven
Å mestre de fire regneartene er sentralt for de fleste områdene i matematikken. Regning er også en grunnleggende ferdigh...
Kva skjer når barn får nytt morsmål?
Å bli adoptert er ein stor overgang i livet til eit barn. Utanlandsadopterte blir utsette for eit språkbrot i tillegg ti...
Leselogg – hvorfor og hvordan
Ved hjelp av leselogg kan vi på en systematisk måte få oversikt over hvilke barn som er med, hvilke bøker og lesemåter s...
Prøvemateriell: Regnefaktaprøven
Å mestre de fire regneartene er sentralt for de fleste områdene i matematikken. Regning er også en grunnleggende ferdigh...
Adaptive vurderingsverktøy for bedre læring
Fremtidens prøver vil tilpasse seg nivået til eleven, gi individuell tilbakemelding og bedre mulighet for tilpasset oppl...
På Sporet: Effektive tiltak mot lese- og skrivevansker
På Sporet er et forskningsbasert eksempel på intensiv opplæring for elever på første trinn som strever med å komme i gan...
Med blikk for språk i barnehagehverdagen
En av barnehagens viktige, men utfordrende oppgaver er å sørge for at hvert enkelt barn få god språklig støtte, og utfor...
Nå rettes søkelyset mot elever på mellomtrinnet
Elever som strever med lesing på mellomtrinnet skal få bedre hjelp gjennom et nytt forskningsprosjekt.