Årsstudier ved UiS – den perfekte starten på studietiden!

Du vet ikke helt hva du ønsker å bli eller hva du skal studere. Du har heller ikke lyst til å forplikte deg til et tre- eller femårig studieløp helt enda. Men å bli student, det vil du.

Kjenner du deg igjen?

I så fall er et årsstudium ved Universitetet i Stavanger den perfekte løsningen for deg.

Hva er et årsstudium?

• Et årsstudium er en fleksibel måte å utforske dine interesser og forberede deg til videre studier.
  • Du får 60 studiepoeng etter å ha fullført et årsstudium ved UiS.
  • På noen av årsstudiene ved Universitetet i Stavanger kan du velge et praksisemne som en del av studiet. Da får du både studiepoeng og arbeidserfaring. Det kommer alltid godt med!

1. Utforsk et fagområde

Årsstudier ved UiS lar deg utforske et fagområde før du bestemmer deg for en bachelor- eller mastergrad. Det kan med andre ord fungere som en egen, liten utdannelse. Du kan også bake det inn i en bachelor- eller mastergrad senere.

En myk og overkommelig start på studiene, altså!

2. Bygg på utdanningen

Du kan også ta et årsstudium etter at du har fullført en annen grad. Kanskje du har en mastergrad og ønsker å jobbe i videregående skole? Da kan du for eksempel ta et årsstudium i nordisk før du fortsetter med PPU.

3. Test ut studentlivet

Et årsstudium gir deg innsikt i andre studier ved UiS. Du får nye studievenner og du får en bedre forståelse av hvordan det er å være student.

På denne måten blir det kanskje lettere å velge riktig studieretning senere.

Utforsk noen av våre studieretninger

Bli student hos oss