Simulering som pedagogisk metode knyttet til skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen
Grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de siste to årene utviklet og...
Undervisningsverkstedet - for faglærere i lærerutdanningene
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...
Hvordan motivere framtidige lærere er tema i bok av skoleforskere
Sviktende rekruttering til lærerutdanningene drøftes i bok skrevet av skoleforskere, blant annet fra...
Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...
Barnehage og profesjonsutdanning – hvordan gjøre hverandre gode?
Studentene i barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) har vært med å skape sin...
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å...
iPAR - I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale...
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med dette prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning, gjennom...
Praksislæring i lærerutdanning med digital støtte
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt...
Skolelys - en podkast for lærerutdannere, lærere og lærerstudenter
Skolelys er en podkast-serie laget av Stine Brynildsen og Cecilie Olandersson, høgskolelektorer i...
Profesjonsfaglig digital kompetanse i strategi og ledelse: En casestudie av tre lærerutdanninger i Norge
Målet med denne artikkelen, skrevet av forskere fra HiVolda og UiS, er å beskrive hvordan...
Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
Denne artikkelen om aksjonslæring, skrevet av tre forskere ved UiT, ser på denne typen læring som...
Et økokritisk perspektiv på friluftslivelevenes forhold til naturen
Ved å satse på utdanning for bærekraftig utvikling, kan utdanningsprogrammer i friluftsliv legge til...
Profesjonsfagleg digital kompetanse (PfDK) og andre forskingsnotat om digitalisering
GrunnDig-prosjektet (Digitalisering i grunnopplæring: kunnskaper, trender og framtidig...
Hvordan bruke Den skandinaviske databasen for barnehageforskning målrettet
En egen ressurs fra Filiorum, ved Universitetet i Stavanger, viser hvordan både ansatte i barnehager...
Bærekraftsatsing i realfagene utvikler lærerutdanningene ved NTNU
Institutt for lærerutdanning ved NTNU har det siste tiåret vært med i en rekke skoleutviklings- og...
Forskning på utdanning for bærekraftig utvikling
Transforming Education ved Universitetet i Stavanger driver forskning rundt utdanning for...
Lese- og skrivevansker og tilrettelegging
Lærerutdanningene har ansvar for å forberede studentene på at det kan være dyslektikere i alle...
Video-case gir innblikk i praksis
I denne ressursen får du se en video i tre deler, som skal gi lærerutdannere og lærerstudenter et...
Lærarstudentar øver på foreldresamtalen med VR-simulering
Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.