Samarbeid og det tredje rom i praksisopplæringen
Ny doktorgrad fra Universitetet i Oslo ser nærmere på hvordan praksisopplæringen i lærerutdanningen...
Eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger
Rapport med eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger og en tematisk oversikt over studerte...
Partnerskap i lærerutdanningene - hvordan utvikle praksislærernes profesjonelle identitet
Fersk doktorgradsavhandling ved Universitetet i Agder, som er en studie av praksislærere som...
Lærerutdanningen og studentenes indre følelser
Hvis lærerstudenter lærer å forholde seg til hele følelsesregisteret sitt - sine «emosjoner» på...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning, som kan være...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Arbeid med bachelor- og masteroppgåver i lærarutdanningane
Rapport som er ein del av arbeidet til Fagleg råd for Lærerutdanning 2025.
Årsrapporter for Lærerutdanningsportalen
Her finner du årsmeldinger for hvert år Lærerutdanningsportalen har vært aktiv.
Rapporter om partnerskap i lærerutdanningene
To rapporter fra Faglig råd for Lærerutdanning som er relevante for lærerutdannere.
Den Magiske Fabrikken: Lærerstudenter som innovatører for læring om bærekraftig utvikling
Et forsknings- og utviklingsprosjekt om konstruksjon av opplevelsesbaserte undervisningsopplegg på...
NOKUT-rapport: Slik kan lektorutdanningene videreutvikles
NOKUT har evaluert lektorutdanningen for trinn 8–13, og den sakkyndige komiteen peker ut fire...
NOU: Med videre betydning
Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole.
NOKUT: Evaluering av lektorutdanningene
NOKUT gjennomfører en evaluering av lektorutdanningene for trinn 8-13. Her kan du lese rapportene...
Slik kan barnehagelærere være medforskere
Et eksempel på partnerskap innen lærerutdanning, mellom Bergen kommune og Høgskulen på Vestlandet.
Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling
I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters...
Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling
En kunnskapsoversikt over praksisopplæring i lærerutdanning trinn 1-10 fra årene 2005–2020.
Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen
Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål.
Lokal kompetanseutvikling
Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunnopplæringen
Avhandling gir innblikk i hvordan man kan gi lærerstudenter mer flerspråklig kompetanse
En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig...
Campus-utformingens betydning for undervisning, forskning, samarbeid og læring
Hva kjennetegner en campus som har positiv innvirkning på virksomheten den rommer? Denne...