Hopp til hovedinnhold

Miljøteknologi master

Masterprogrammet i miljøteknologi fokuserer på bærekraftig og fornuftig bruk av miljøet.

Publisert: Endret:
Fakta
Varighet

2 år/ 4 semestre

Antall studieplasser

15 for lokale søkere og 10 for internasjonale søkere

Studiepoeng

120

Undervisningsspråk

Engelsk

Studiestart

August hvert år

Følg UiS-student Helene Nes i laben og på surfetur!
mikrobiologi labprøve

Masterutdannelsen i miljøteknologi tar for seg konkrete problemstillinger i akvatisk miljø og tiltak som kan gjøres for å redusere skadevirkningene av menneskelig aktivitet.

Studiet er tilrettelagt for internasjonale studenter, og undervisningen er på engelsk. Information in English.

Studiet kan kvalifisere deg til doktorgradsstudier.

Spesialiseringer

Du spesialiserer deg innen enten Offshore Environmental Technology eller Water Science and Technology. Begge spesialiseringene er basert på kurs sammensatt av obligatoriske og valgfrie fag.

Velger du en spesialisering innen Water Science and Technology (vannvitenskap), vil du lære mer om akvatisk kjemi og økologi samt teknologier for behandling av vann og avløpsvann.

Du vil få en grunnleggende basis i naturvitenskap og forskning. Du vil lære mer om akvatiske prosesser og mekanismer som er avgjørende for forståelsen av naturlige vannmiljø og vår bruk av disse. I tillegg vil du lære mer om miljø-bioteknologi og vannbehandling.

Velger du spesialiseringen i Offshore Environmental Engineering studerer du miljøaspekter ved olje- og gassutvinning, produksjonsteknologi og miljøforvaltning. Dette passer for deg som er interessert i tekniske og administrative metoder for miljøforvaltning i offshore-industrien. Med offshore-spesialiseringen får du et forsprang om du ønsker å arbeide i olje- og gassindustrien eller i en offshore relatert bedrift.

Tidligere student fortellerJobber som miljørådgiver i oljeindustrien

Du er kanskje også interessert i:

Hva kan du bli?

Graduated candidates qualify for positions within environmental technology and management in the private and public sector. This includes research institutions, engineering companies, public offices, or as technical consultants/environmental advisors in industrial enterprises. 

Candidates can qualify for a relevant PhD position at UiS, other Norwegian universities and overseas. 

Hva lærer du?

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

After having completed the master’s programme in Environmental Engineering, the student shall have acquired the following learning outcomes, in terms of knowledge, skills and general competences:

Knowledge

  • K1: The candidate has advanced level knowledge in water chemistry and microbial Ecology of aquatic systems.
  • K2: The candidate has extensive knowledge of sources, conversion and transportation of vital chemical components for overall water quality in freshwater and marine recipients.
  • K3: The candidate knows how to characterise water quality and perform aquatic process analysis based on continuity principles and biogeochemical conversion processes.
  • K4: The candidate knows how to stay current in environmental science and technologies by applying information resources and industrial contacts.
  • K5: Candidates in WST have advanced level knowledge in technologies for treatment of potable water, and municipal and industrial wastewater.
  • K6: Candidates in OET have general knowledge on environmental aspects of offshore oil and gas exploration and production.
  • K7: Candidates in OET have advanced level knowledge of criteria for environmental risk assessment,
  • including key parameters for fate and effect evaluations in receiving aquatic systems.

Skills

  • S1: The candidate is able to apply and evaluate disciplinary knowledge to diagnose aquatic ecological problems and suggest adequate solutions based on holistic ecological reasoning, including analysis and evaluation of field data.
  • S2: The candidate can apply basic field equipment for limnological and hydrological measurements including sampling techniques of sediments and free water masses. Furthermore, candidates know how to perform fundamental laboratory methods for water quality analysis and laboratory tests for design and operational analysis of treatment unit processes.
  • S3: The candidate is competent for work in water quality and ecotoxicological laboratories, and acquainted with methods for water quality characterization and toxic analyses. The candidate can adequately document analytical results including formal reporting.
  • S4: Candidates in WST are able to perform advanced-level water and wastewater characterization, including laboratory testing, and apply mass and energy balances for design, and operational analysis of treatment processes.
  • S5: Candidates in WST can use advanced computer tools and system models for simulation and system identification of aquatic systems and water treatment processes.
  • S6: Candidates in OET know how to apply key parameters for environmental risk management and apply environmental risk assessment tools to relevant problems in the oil and gas industry.

General Competence

  • G1: The candidate can contribute to original analysis, innovation and entrepreneurship via development and realization of sustainable products, systems and solutions.
  • G2: The candidate has a profound understanding of environmental, human health, and societal consequences of ecological impacts on aquatic environments, and competences to view these in ethical and life-cycle perspectives. 
  • G3: The candidate is able to communicate advanced technical and natural scientific knowledge to a wide range of audiences both orally and written. Furthermore, candidates are able to direct attention to the importance and consequences of environmental technology.
  • G4: The candidate can contribute to scientific discussions, show respect and understanding of other disciplines, and contribute to multidisciplinary projects.

Opptakskrav

Gjennomført og bestått bachelorgrad i ingeniørfag i miljøteknologi, kjemiteknikk, bioteknologi eller lignende i samsvar med nasjonal rammeplan for ingeniørutdanning eller tilsvarende, med minimum 30 studiepoeng med basisemner i kjemi og 10 studiepoeng i grunnleggende biologisk-kjemi (bredest mulig definisjon). Søkere må ha minimum 25 studiepoeng i matematikk, 5 studiepoeng i statistikk, samt 7,5 studiepoeng i fysikk

Det er satt en laveste gjennomsnittskarakter for opptak på C.

Studenter med en 3-årig bachelorgrad i ingeniørfag i henhold til norsk rammeplan for ingeniørutdanning eller tilsvarende (som inneholder minst 25 studiepoeng (sp) matematikk, minst 5 sp statistikk, og minst 7,5 sp i fysikk), og som har opptak til master i miljøteknologi, er dermed kvalifisert for tilleggstittelen «Master i teknologi/sivilingeniør.

Utfyllende regler for opptak

Hvordan søke?

Søknadsfrister

og annen informasjon om søking

Kontakt

Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt masteropptak@uis.no

Poenggrenser

Lurer du på hvilket snitt man trengte tidligere år for å få opptak? Poenggrenser fra tidligere år

Møt våre studenter

Studieplan og emner
Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Compulsory courses

    • Water Chemistry

      Første år, semester 1

      Water Chemistry

      Studiepoeng: 10

    • Natural Water Systems

      Første år, semester 1

      Natural Water Systems

      Studiepoeng: 10

    • Environmental Microbiology

      Første år, semester 1

      Environmental Microbiology

      Studiepoeng: 5

    • Environmental Process Analysis

      Første år, semester 1

      Environmental Process Analysis

      Studiepoeng: 5

    • Water and Wastewater Treatment

      Første år, semester 2

      Water and Wastewater Treatment

      Studiepoeng: 10

    • Environmental Engineering Process Lab

      Første år, semester 2

      Environmental Engineering Process Lab

      Studiepoeng: 5

    • Separation& Purification Technology

      Første år, semester 2

      Separation& Purification Technology

      Studiepoeng: 5

    • Master Thesis in Environmental Technology

      Første år, semester 2

      Master Thesis in Environmental Technology

      Studiepoeng: 30

  • Choose specialisation

    • Specialisation Offshore Environmental Technology

      • Recommended elective courses 2nd semester

        • Environmental Biotechnology

          Første år, semester 2

          Environmental Biotechnology

          Studiepoeng: 10

        • Business development and innovation: The firm perspective

          Første år, semester 2

          Business development and innovation: The firm perspective

          Studiepoeng: 10

        • Computational Fluid Dynamics (CFD)

          Første år, semester 2

          Computational Fluid Dynamics (CFD)

          Studiepoeng: 5

        • Operations and Maintenance Management

          Første år, semester 2

          Operations and Maintenance Management

          Studiepoeng: 5

      • Courses or exchange studies 3rd semester - 30 points

        • Courses at UiS 3rd semester

          • Compulsory courses 3rd semester

            • Aquatic Ecotoxicology

              Andre år, semester 3

              Aquatic Ecotoxicology

              Studiepoeng: 10

            • Methods in Water Science and Technology

              Andre år, semester 3

              Methods in Water Science and Technology

              Studiepoeng: 10

          • Recommended elective courses 3rd semester

            • Instrumental Analysis

              Andre år, semester 3

              Instrumental Analysis

              Studiepoeng: 10

            • Oilfield Production Chemistry

              Andre år, semester 3

              Oilfield Production Chemistry

              Studiepoeng: 10

            • Sustainable Resource Recovery

              Andre år, semester 3

              Sustainable Resource Recovery

              Studiepoeng: 10

            • Foundations of risk analysis and risk science

              Andre år, semester 3

              Foundations of risk analysis and risk science

              Studiepoeng: 10

          • Other elective courses 3rd semester

            • Bioprocess Modelling

              Andre år, semester 3

              Bioprocess Modelling

              Studiepoeng: 5

            • Modeling and Computational Engineering

              Andre år, semester 3

              Modeling and Computational Engineering

              Studiepoeng: 10

            • Knowledge-based Entrepreneurship

              Andre år, semester 3

              Knowledge-based Entrepreneurship

              Studiepoeng: 10

        • Exchange studies 3rd semester

    • Specialisation Water Science and Technology

      • Compulsory course

      • Courses or exchange studies 3rd semester - 30 points

        • Courses at UiS 3rd semester

          • Compulsory course 3rd semester

            • Methods in Water Science and Technology

              Andre år, semester 3

              Methods in Water Science and Technology

              Studiepoeng: 10

          • Recommended elective courses 3rd semester

          • Other elective course 3rd semester

            • Modeling and Computational Engineering

              Andre år, semester 3

              Modeling and Computational Engineering

              Studiepoeng: 10

        • Exchange studies 3rd semester

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Schedule for the exchange

Students may choose to study abroad gaining international experience outside the program during the 3rd semester: 

  • The Offshore Environmental Technology specialisation has 10 credits of electives and 20 credits of compulsory subjects.
  • The Water Science and Technology specialisation has 20 credits of electives and 10 credits of compulsory subjects.

Students who study abroad during are exempt from mandatory courses in the 3rd semester. During the exchange semester you should choose subjects similar to your specialisation courses. The courses you want to take abroad must be approved by the department. It is important that the subjects/courses from abroad do not overlap with subjects you have already taken. It’s advisable to consider your specialization and your field of interest. 

More opportunities

In addition to the recommended universities listed below, UiS has a number of agreements with universities outside Europe that are applicable to all students at UiS, provided that they find a relevant subject offering. Within the Nordic region, all students can use the Nordlys and Nordtek networks.

Find out more: https://www.uis.no/en/outbound-exchange-network-and-agreements

Contact person

Contact your student adviser at the Faculty if you have questions about guidance and pre-approval of topics: Hannah Hondebrink, Study Coordinator for IKBM:

General questions about exchange: go to the exchange guide in the Digital student service desk

Recommended institutions

  • Aalborg University, Denmark
  • Lund University, Sweden
  • University of Wageningen, Netherlands
  • UniLaSalle Beauvais, France
  • San Diego State University, USA
  • Estonian University of Life Sciences, Estonia

Utveksling
  • Alle land

    Estonian University of Life Sciences

    Estonian University of Life Sciences (EMÜ) har røtter tilbake til 1848 og er et grønt universitet, som både forsker på og underviser i bærekraft. Her får du sjansen for å oppleve det moderne Estland og samtidig bo i en historisk by.

    Lunds universitet

    Lunds Universitets historie går tilbake til 1666, og det rangeres jevnlig blant verdens 100 beste universiteter.

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

    Teknisk högskola Lund

    Lunds Universitet`historie går tilbake til 1666, og det rangeres jevnlig blant verdens 100 beste universiteter.

    UniLaSalle

    The École des Metiers et de l´Environnement (EME) and Uni LaSalle have merged into a single higher education institution dedicated to Environmental Sciences: Institut Polytechnique La Salle (IPLS).

    Wageningen University & Research

    Wageningen University er i en årrekke blitt kåret til det beste universitetet i Nederland. Et utvekslingsopphold ved Wageningen er en unik mulighet til å studere interessante fag i et internasjonalt studiemiljø.

  • Estland

    Estonian University of Life Sciences

    Estonian University of Life Sciences (EMÜ) har røtter tilbake til 1848 og er et grønt universitet, som både forsker på og underviser i bærekraft. Her får du sjansen for å oppleve det moderne Estland og samtidig bo i en historisk by.

  • Frankrike

    UniLaSalle

    The École des Metiers et de l´Environnement (EME) and Uni LaSalle have merged into a single higher education institution dedicated to Environmental Sciences: Institut Polytechnique La Salle (IPLS).

  • Nederland

    Wageningen University & Research

    Wageningen University er i en årrekke blitt kåret til det beste universitetet i Nederland. Et utvekslingsopphold ved Wageningen er en unik mulighet til å studere interessante fag i et internasjonalt studiemiljø.

  • Sverige

    Lunds universitet

    Lunds Universitets historie går tilbake til 1666, og det rangeres jevnlig blant verdens 100 beste universiteter.

    Teknisk högskola Lund

    Lunds Universitet`historie går tilbake til 1666, og det rangeres jevnlig blant verdens 100 beste universiteter.

  • USA

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

Kontakt oss

Førstekonsulent
51831111
Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Fakultetsadministrasjonen TN

Kontor for utdanningsadministrative tjenester
Instituttleder
Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi
Vårt fagmiljø

Institutt for kjemi, biovitskap og miljøteknologi

Institutt for kjemi, biovitskap og miljøteknologi (IKBM) fokuserer på natur- og livsvitskapleg forsking, innovasjon og utdanning.

Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi er ein del av Det teknisk-naturvitskaplege fakultet.

Instituttet har tre hovudoppdrag: forsking, innovasjon og utdanning.

Forsking ved instituttet blir fordelt på eit vidt spekter av fagområde frå syntetisk kjemi til molekylærbiologi. Instituttet sitt mål er å vere ein partner i regional, nasjonal og internasjonal forsking, og vi har fasilitetar med topp moderne utstyr for tverrfaglege forskingssamarbeid.

Innovasjon er ein nøkkel i tekniske fag. Ved instituttet strever vi mot nye måtar å tenkje på, utvikling av nye metodar og halde oss oppdatert på aktuell forsking innan interessefelta våre.

Utdanning representerer hjørnesteinen i samfunnet. I forsking og i livet er vankunne ikkje ein dyd. Instituttet har som mål å gi fyrsteklasses utdanning frå grunnfag til forskarutdanning. Vi er også involverte i offentlege aktivitetar for forskingsformidling, der vi informerer ålmenta om forskings og- utdanningsområda våre.

Nytt fra instituttet

Skal jobbe for et grønt og trivelig Stavanger

Pedersgata og Åsen skal videreutvikles ved hjelp av innbyggernes egne ønsker.

Et bedre kunnskapsystem i normale tider er nøkkelen til krisehåndtering

Skal vi bli bedre på å håndtere kunnskap i kriser må vi først få et bedre system for deling og bruk av data i normale ti...

Dansk sykepleierstudent roser UiS og Stavanger etter utveksling

Anna Julie la Cour Vågen valgte Stavanger som destinasjon da hun skulle på utveksling i sitt fjerde semester. Studenten ...

Leie av vårt test- og simuleringssenter

Eksterne samarbeidspartnere kan leie labber og simuleringsutstyr i vårt test-, innovasjons- og simuleringssenter.

Får 14,6 mill. til forskning på psykisk helse blant minoritetsungdom

Prosjektet skal undersøke den psykiske helsen blant urfolkungdom og etniske minoritetsungdom, for så å kunne utvikle dig...

Søk om forsknings- og innovasjonsmidler

Det finnes mange muligheter for å søke om forsknings- og innovasjonsmidler. Her finner du en oversikt over noen av dem.

Simeon elsker å programmere

Min sommerjobb: – Siden jeg bruker mesteparten av fritiden min på programmering så er det å jobbe 100 prosent som progr...

Hanseatenes havn

Avaldsnes - Maktens havn

Voices of Women setter fokus på kvinnelige komponister

Sikrer kvinners rettmessige plass på de historiske, samtids- og fremtidige arenaene for kunstnerisk produksjon gjennom m...

Ledig stilling i Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet

Vil du jobbe med tunnelsikkerhet? Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet (KATS) ser etter en ny doktorgradsstipendiat i prosjekt...

Hvordan kan lærere lære mer av å snakke med hverandre?

Samtaler mellom lærere kan føre til videreføring av etablerte rutiner og undervisningspraksis, viser tidligere forskning...

Min sommerjobb

En sommerjobb er en viktig inngangsport til arbeidslivet, og er mer verdt enn lønna. Bedrifter bruker sommervikariatene ...

Hvordan kan vi best støtte opp under ferdighetsutvikling hos barn?

Hvordan kan vi best lære hvordan et tiltak påvirker barns læring og utvikling? Hvilke ferdigheter er det viktig å støtte...

Ble headhuntet til Stavanger

Min sommerjobb: Som prosjektleder i ONS Young har statsviterstudent Mille etablert et enormt nettverk.

Nullutslipp og turisme i Geirangerfjorden

Min sommerjobb: Økonomistudent Maria Herje jobber i sommer i Grønn kai-prosjektet, som skal finne grønne løsninger for t...

IT- Servicedesk stenges for oppmøte fra 30. juni

På grunn av ombygging i Kitty Kiellands hus, vil IT-servicedesk være stengt for oppmøte i en periode.

Avhandling: The Role of Social and Emotional Competenies

Lene Vestad har i sin avhandling funnet ut at dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdighete...