Videreutdanningstilbud for lærere. Universitetet i Stavanger tilbyr 2 moduler a 15 studiepoeng i kritisk tenkning i teori og praksis
2 x 15
Del 1 Høsten 2023 Del 2 Høsten 2023
Videreutdanning
Del 1 - 15.06.2023 Del 2 - 15.06.2023
Nettbasert
17.000,- pr del + semesteravgift
Hvordan skal vi forstå og definere kritisk tenkning? Hvordan skal vi undervise i og med kritisk tenkning? Gjennom dette kurset skal vi finne svar til disse sentrale spørsmålene…
Kritisk tenkning i teori og praksis del 1
Vi henvender oss med dette emnet til lærere i praksis som er interessert i å utvikle innsikt og ferdigheter i hvordan kritisk tenkning som teori kan gjøres om til praktisk klasseromsundervisning.

Innhold
Den praktiske klasseromsundervisningen vi legger opp til i dette emnet er forskningsbasert og tar utgangspunkt i dialogiske undervisningspraksiser som fremmer kritisk tenkning i klasserommet. Dette emnet opererer med en forståelse av kritisk tenkning som helhetlig kompetanse som går utover en ren kognitiv tilnærming, og berører ulike sentrale perspektiver i overordnet del av Fagfornyelsen (KL20). Kritisk og digital dømmekraft, dybdelæring, folkehelse og livsmestring og demokrati og medvirkning er sentrale dimensjoner i Fagfornyelsen som, etter vår mening, har et nært forhold til kritisk tenkning som helhetlig kompetanse og som vil bli diskutert i dette emnet.
Emnet skal kvalifisere studentene for undervisning i og med kritisk tenkning i grunnskolen (5-10) og den videregående skolen. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike teorier, undervisningsmetoder og praksis knyttet til kritisk tenkning. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder med fokus på tema kritisk tenkning i undervisning. Studentene skal også prøve ut konkrete undervisningsopplegg som fremmer kritisk tenkning i egen praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
• ha kunnskap og forståelse for Fagfornyelses mandat og verdigrunnlag med vekt på kritisk tenkning og på trinn 5-13 i skolen.
• ha inngående forskningsbasert kunnskap om kritisk tenkning som begrep og som undervisningsmetode.
• ha bred kunnskap om ulike dialogiske undervisningsmetoder som fremmer kritisk tenkning i undervisning.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
• kunne reflektere og tolke Fagfornyelses mandat og verdigrunnlag med særlig vekt på kritisk tenkning, dybdelæring og medvirkning.
• kunne kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning.
• kunne bruke varierte og relevante dialogiske undervisningsmetoder og vurderingsformer som fremmer kritisk tenkning i undervisning.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
• kunne orientere seg i faglitteratur knyttet til kritisk tenkning, forholde seg kritisk til og utvikle egen faglig praksis.
• kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur i møte med egen praksis.
• kunne kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kritisk tenkning til elever, kolleger og foresatte.
Opptakskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende
Datoer for nettbasert undervisning
Undervisning på kveldstid: 18:00-21:00
Datoer kommer
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen/ vurdering
Muntlig eksamen
Arbeidskrav
I løpet av semesteret skal studentene levere inn et konkret undervisningsopplegg som fremmer kritisk tenkning. Oppgaven skal være på 1000 ord +/- 10%. Alle deltakerne må ha bestått innleveringsoppgave for å kunne gå opp til muntlig eksamen.
Fagperson(er):
Alexandre Dessingué (emneansvarlig)
Navn til flere fagpersoner blir kommunisert senere
Arbeidsformer:
Forelesninger, seminarer, veiledning og utprøving av undervisningsopplegg i praksis
Åpen for:
Emnet retter seg mot humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.
Emneevaluering:
Studentene er med og evaluerer emnene i henhold til UiS sitt kvalitetssystem.
Praktisk gjennomføring
Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.
Litteratur
Alexander, R. J. (2006). Towards dialogic teaching: Rethinking classroom talk. Dialogos. University of Cambridge. 60 s.
Bugge, H.E. & Dessingué, A. (2022) Å tenke kritisk sammen. Kritisk tenkning i dialogisk undervisningspraksis. Cappelen-Damm. Oslo. 200 s.
Daniel, M. F., Lafortune, L., Pallascio, R., Splitter, L., Slade, C., & De La Garza, T. (2005). “Modeling the development process of dialogical critical thinking in pupils aged 10 to 12 years”. Communication Education, 54(4), 334-354. 20 s.
Freire, P. (1974/2013) Education for critical consciousness. London and New York: Bloomsbury Academic. 140 s.
Fullan, M., Quinn, J., & McEachen, J. (2017). Deep learning: Engage the world change the world. London: Corwin Press. 208 s.
Kwan, Y. W., & Wong, A. F. L. (2014). “The constructivist classroom learning environment and its associations with critical thinking ability of secondary school students in Liberal Studies”. Learning Environments Research, 17(2), 191-207. 15 s.
Schjelderup, A. (2012). Kritisk tenkning i klasserommet: Filosofisk metode i undervisning og veiledning. Oslo: Kommuneforlaget. 180 s.
I tillegg så skal studenten presentere et selvvalgt pensum på ca. 200 s i forbindelse med muntlig eksamen.
Kritisk tenkning i teori og praksis del 2
Vi henvender oss med dette emnet til lærere i praksis som er interessert i å utvikle fordypet innsikt og kompetanse i hvordan kritisk tenkning kan implementeres og utvikles i undervisningen.

Innhold
I dette emnet skal studentene utarbeide et selvstendig forskningsprosjekt knyttet til egen praksis i samråd med faglærer. Prosjektet skal handle om å formulere en problemstilling knyttet til implementering og utvikling av kritisk tenkning i egen praksis. Det skal også handle om å bruke relevante teorier knyttet til kritisk tenkning og metoder for innsamling av data, samt å kunne gjennomføre kritiske og selvstendige analyser.
Emnet skal kvalifisere studentene for undervisning og forskning i og med kritisk tenkning i grunnskolen (5-10) og den videregående skolen. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike teorier, undervisningsmetoder og praksis knyttet til kritisk tenkning. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder med fokus på tema kritisk tenkning i undervisning og i et selvstendig forskningsprosjekt knyttet til egen praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
• utvikle kunnskap og forståelse for kritisk tenkning som kompetanse i skolen relatert til en konkret problemstilling forankret i egen praksis.
• ha inngående forskningsbasert kunnskap om kritisk tenkning både som ferdighet og som holdning.
• ha fordypet kunnskap og forståelse for dialogiske undervisningsmetoder som fremmer kritisk tenkning i undervisning.
• ha kunnskap i akademisk skriving, samt bruk av teori og metode i arbeid med forskning.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
• kunne reflektere over Fagfornyelses mandat og verdigrunnlag med særlig vekt på kritisk tenkning i egen praksis.
• kunne utvikle et konkret forskningsprosjekt knyttet til kritisk tenkning forankret i egen praksis.
• kunne bruke og vurdere ulike strategier og vurderingsformer som fremmer kritisk tenkning i undervisning.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
• kunne orientere seg i og forholde seg kritisk til faglitteratur knyttet til kritisk tenkning for å utvikle egen forståelse og kompetanse.
• kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å planlegge og å gjennomføre et forskningsprosjekt i egen praksis.
• kunne drøfte faglige og fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kritisk tenkning i et vitenskapelig arbeid.
Opptakskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Kritisk tenkning i teori og praksis del 1.
Eksamen/vurdering:
Innleveringsoppgave - Oppgaven skal være på 6500 ord +/- 10%
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering:
Utkast til problemstilling og prosjektbeskrivelse på 1000 ord +/- 10%
To veiledninger
Fagperson(er):
Alexandre Dessingué (emneansvarlig)
Navn til flere fagpersoner blir kommunisert senere
Arbeidsformer:
Forelesninger, seminarer, veiledning og utvikling av forskning i egen praksis (inkl. innsamling av data).
Åpen for:
Studentene som har bestått emnet kritisk tenkning i teori og praksis del 1.
Emneevaluering:
Studentene er med og evaluerer emnene i henhold til UiS sitt kvalitetssystem.
Praktisk gjennomføring
Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.
Litteratur
Ellerton, P. (2015). “Metacognition and critical thinking: Some pedagogical imperatives”. In The Palgrave handbook of critical thinking in higher education. Palgrave Macmillan, New York. 409-426. 27 s.
Ennis, R. (2016). Critical Thinking Across the Curriculum: A Vision. Topoi, 1-20. 20 s.
Hancock Dowson, R. & Algozzine B. (2017) Doing case study research. A practical guide for Beginning Researchers. Columbia University. 115 s.
Kuhn, D. (1999). “A Developmental Model of Critical Thinking”. Educational Researcher, 28(2), 16-26. 10 s.
Rienecker, L. & Jørgensen Stray, P. (2013). Den gode oppgaven – Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole. Fagbokforlaget. 306 s.
Schraw, G. y Dennison, R. S. (1994). “Assessing Metacognitive Awareness.” Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475. 15 s.
Ten Dam, G., & Volman, M. (2004). “Critical Thinking as a Citizenship Competence: Teaching Strategies”. Learning and Instruction, 14(4), 359-379. 20 s.
I tillegg så skal studenten presentere et selvvalgt pensum på ca. 400 s i forbindelse med forskningsprosjekt og oppgaven. Selvvalgt pensum vil innebære litteratur knyttet til både metoder og teorier studenten bruker i eget prosjekt.
IKT i læring og undervisning
Universitetet i Stavanger tilbyr 4 moduler a 15 studiepoeng i læring og undervisning.
Studietilbud ved Lesesenteret 2023/24
Søknadsfristen for våre studietilbud med oppstart høsten 2023 er utløpt. Emnet "Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsar...
Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lær...
Barnehage- og skolemiljø og ledelse
Videreutdanning for ledere i barnehage og skole som ønsker økt kunnskap og ferdigheter for å fremme trygge og gode lærin...
Bli lærer i mat og helse
Underviser du i mat og helse uten å ha den formelle kompetansen? Nå får du muligheten til å lære å lede læringsarbeidet ...
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntligh...
Begynneropplæring 1.–7. trinn
I dette studiet vil du lære mer om hva som kjennetegner god begynneropplæring særlig knyttet til lesing, skriving og reg...
Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn
Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning rettet mot lærere i grunnskolen (1-10) som ønsker å styrke si...
CLASS - Observasjon av kvalitet i skolen
Gjennom CLASS får kursdeltakeren forskningsbasert innsikt i hvordan voksne i skolen kan samhandle enda bedre med elever ...
Mobbing - forebygging og håndtering i skole og barnehage
Videreutdanning for deg som ønsker å bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
GÅR UT: Lærerspesialist i norsk med vekt på lese- og skriveopplæring, 1.–10. trinn
Det er ikke satt opp midler fra UDIR til å starte opp et nytt kull på lærerspesialistutdanning høsten 2022. Studenter so...
Erfaringsbasert master for lærerspesialister
Dette er en erfaringsbasert master innen lærerspesialistutdanningen. For å søke dette studiet må du ha 60 stp. innen et ...
GÅR UT: Lærerspesialist i begynneropplæring
Det er ikke satt opp midler fra UDIR til å starte opp et nytt kull på lærerspesialistutdanning høsten 2022. Studenter so...
GÅR UT: Lærerspesialist
Dette er et tilbud til lærere i grunnskolen som ønsker en faglig karrierevei, samtidig som de beholder undervisning som ...
Videreutdanning for barnehagelærere og lærere
UiS tilbyr en rekke videreutdanninger og studier for barnehagelærere og lærere. Her kan du lese mer om våre tilbud.
Veiledning for og med lærerstudenter og lærere i skolen
Ønsker du å være praksislærer for praksisstudenter? Ønsker du å være veileder for nyutdannede lærere i, grunnskole og vi...
Matematikk 2 (5.–10. trinn)
Ønsker du å utvikle din undervisningskunnskap i matematikk? Dette studiet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstri...
Videreutdanning: Matematikk 1 (1.–7. trinn)
På dette studiet vil du lære mer om matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal un...
Psykisk helsepedagogikk
Universitetet i Stavanger tilbyr 4 moduler a 15 studiepoeng i Psykisk helsepedagogikk.
Tilbake på skolebenken
Til vanlig arbeider de som lærere på ulike grunnskoler og ungdomsskoler i Stavangerområdet. Flere dager dette studieåret...
Kompetanse for kvalitet- videreutdanning for lærere
Ønsker du å styrke din kompetanse som lærer? Da bør du søke videreutdanning gjennom Kompetanse for kvalitet ved Universi...
Slik lykkes du med videreutdanning ved siden av jobb
Mange har lyst å ta videreutdanning, men synes det virker krevende å studere ved siden av å være i jobb. Her får du de b...
Fagperson
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Administrative kontaktpersoner
UiS etter- og videreutdanning